سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » دی‌مستورا: امروز شاهد خطرناک‌ترین وضعیت طی 4 سال گذشته در سوریه هستیم

دی‌مستورا: امروز شاهد خطرناک‌ترین وضعیت طی 4 سال گذشته در سوریه هستیم

استفان دی‌مستورا نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه، وضعیت کنونی در این کشور را «خشونت‌بارترین و خطرناک‌ترین وضعیت طی چهار سال گذشته» توصیف کرد و از همه طرف‌ها خواست بدون قید و شرط به توافق مناطق کم‌تنش، پایبند باشند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دی‌مستورا چهارشنبه ۱۴ فوریه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره سوریه گفت: «محموله کمک‌های بشر دوستانه که دیروز اجازه ورود به منطقه محاصره شده الغوطه شرقی در حومه دمشق یافت، تنها بخشی بسیار کوچک از کمک‌هایی است که باید به صدها هزار سوری در مناطق محاصره شده برسد».

او افزود: «شاهد تحولاتی هستیم که سرنوشت توافق آستانه درباره مناطق کمک‌تنش را زیر سوال می‌برد؛ توافقی که بسیار امیدوار کننده بود، این تحولات تهدیدی برای بی‌ثبات کردن منطقه به شمار می‌آید».

دی‌مستورا ادامه داد: «چهار سال در من نماینده ویژه سازمان ملل گذراندم، آن‌چه امروز می‌بینیم، خطرناک‌ترین و خشن‌ترین وضعیت طی این چهار است. از این رو بر ضرورت فراخوان همه طرف‌ها در سوریه و منطقه از سوی دبیرکل سازمان ملل برای پایبندی به توافق مناطق کم‌تنش تاکید می‌کنم».

او همچنین از همه طرف‌های ذی‌نفوذ از جمله ضامنان توافق آستانه خواست، از نفوذ خود برای «کاهش سطح تنش» استفاده کنند.

اشاره دی‌مستورا به توافقی است که طی مذاکرات آستانه پایتخت قزاقستان میان طرف‌های درگیر سوری حاصل شد. ضامنان این توافق، روسیه، ترکیه و ایران هستند. روسیه و ایران متحدان نظام سوریه هستند در حالی که ترکیه، هم‌پیمان مخالفان این نظام است.