پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » گزارشی مهم از اسناد “آبوت‌آباد” درباره مرکز آموزشی هواپیماربایی القاعده در ایران!

گزارشی مهم از اسناد “آبوت‌آباد” درباره مرکز آموزشی هواپیماربایی القاعده در ایران!

اسناد و مدارک به جای مانده از اسامه بن لادن رهبر القاعده که در پناهگاه او در «آبوت آباد» پاکستان پیدا شده به اسناد و مدارک آبوت آباد موسوم است.

رياض – هدى الصالح- العربیه فارسی- دوشنبه 27 جمادی الاول 1439هـ – 12 فوریه 2018م

اخیرا سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا CIA این اسناد را منتشر کرد. در این مدارک به دست آمده که شامل نامه ها، دست نوشته ها، مکاتبات و فایل های تصویری و صوتی رهبر القاعده است، بن لادن حتی بعد از عملیات تروریستی القاعده در 11 سپتامبر که به انفجار و نابودی کامل برج های دو قلوی تجارت جهانی در نیویورک انجامید، اصرار داشت تا از هواپیماها در حملات القاعده به آمریکا استفاده شود.

بن لادن و ایجاد بخش حملات هوایی در سازمان القاعده

اخیرا مقامات آمریکایی با انتشار خبری «نایف عبدالعزیز» جوان سعودی دانشجوی کالج هوانوردی ایالات اوکلاهما را به ارتباط با سازمان القاعده متهم کرده‌اند. این اولین باری نیست که آنها به ارتباط بین سازمان القاعده و بخش هوانوردی و هواپیمایی اشاره می کنند.

همانطوری که اسناد و مدارک  آبوت آباد نشان می دهند اسامه بن لادن رهبر سازمان القاعده /حتی بعدها پس از انفجار برج های سازمان تجارت جهانی در نیویورک که با برخورد دو هواپیمای مسافربری ربوده شده به آنها انجام شد/   اهمیت بسزایی قائل بود تا فرماندهان القاعده را متقاعد سازد تا تلاش ها را بر ایجاد و توسعه زیر مجموعه ای در سازمان القاعده تحت عنوان بخش حملات هوایی بر ضد ایالات متحده آمریکا و هم پیمانانش، متمرکز کنند.

رژیم ایران و سرنخ‌هایی از پادگان «الفاروق»

دانشجوی سعودی -نایف عبدالعزیز- که در نوامبر 2016 موفق به کسب مدرک و گواهینامه هوانوردی شد در آمریکا به ارتباط با القاعده متهم است. پلیس فدرال آمریکا برای 15 بار آثاری از او را ردیابی کرده که نشان می دهد او در سال 2000 تقاضای پیوستن به پادگان الفاروق از مقرهای آموزشی القاعده را کرده بود. این موضوع گواه تنها بر بخش کوچکی از طرح های رهبر القاعده است.چیزی که در این میان جدید به نظر می رسد این است که نام ایران در این طرح‌ریزی به عنوان یک مرکز یا مقر آموزش و حمایت این کشور از عناصر کمیته عملیات خارجی در سازمان القاعده ذکر شده است که سرپرستی آن را «ابو یونس الموریتانی» بعهده دارد. ابو یونس الموریتانی ماموریت داشت تا عناصر القاعده را آموزش داده و آنها را برای ربودن هواپیماها توجیه کرده و اعزام کند.

عطية الله الليبی

عطیه الله اللیبی (محمود) در نامه مفصلی که در سال 2010 به منظور شرح روند کاری در خارج به بن لادن نوشته بود گفت:«همانطور که شیخ سعید با شما توافق کرد، شیخ یونس برای حرکت و مسافرت آماده است. مقصد اولیه او ایران است. همراه او 6 الی 8 تن از برادرانی هستند که آنها را انتخاب کرده است. به او گفتم: منتظرم تا از قصد و حرکت شما به طور نهایی و کامل مطمئن بشوم مبنی بر اینکه واقعا شما مایل به این سفر هستید. موافقت اولیه او را با موضوع رفتن به این مقصد (ایران) جویا شدم. زیرا که او تمایل داشت به مدت تقریبا 3 ماه در ایران توقف کند تا به برادران در آنجا دوره‌ای را آموزش داده و سپس آنها را از ایران به نقاط مختلف جهان اعزام کند تا ماموریت‌ها و تخصص‌های مورد نظر را که قبلا در گزارش‌ها و طرح‌هایش برای شما شرح داده بود را به انجام رساند.»

در این متن از نامه او که در استناد به گزارش ابوعطیه اللیبی به ابو یونس الموریتانی، نوشته شده است، موافقت بن لادن با اعزام عناصر القاعده از ایران به سرتاسر جهان واضح است. او گفت: «نامه با ارزش شما را دریافت کردم. اطلاع از محتوای آن باعث خشنودی من شد، به ویژه این که حاوی نکات با ارزشی درباره اهمیت کار در خارج و پیشنهادات شما در مورد چگونگی توسعه آن است. مدتی طولانی است که من به آن گفته‌های شما که بر ضرورت تمرکز بر آن بخش و توسعه آن سخن گفتید، فکر می‌کردم اما برادران از نبود کادر متخصص در این زمینه صحبت می‌کردند که خدا را شکر که او (پروردگار) شما را آورد.. و در خصوص تامین مالی برای این کار خواهشمندم که پیشنهادهای خودتان را برای من بنویسید و بد نیست که یک فعالیت تجاری را به عنوان پوشش و منبع درآمد جهت تامین مالی فعالیت‌هایتان در محلی که برای انجام آن کار در نظر گرفتید را راه‌اندازی کنید».

امنیت مردم آمریکا و مورد هدف قرار دادن تأسیسات نفتی

اهداف بن لادن و اقدامی که انتظار داشت تا «ابو یونس الموریتانی» برای او انجام دهد در یک بخش مجزا از نامه او واضح و آشکار است. او در آن نامه گفت: «از مهم‌ترین کارهایی که سازمان (القاعده) می‌تواند انجام دهد ضربه زدن کلی و مستقیم به امنیت و اقتصاد مردم آمریکا است، زیرا که عملیات در خاک آمریکا و مورد هدف قرار دادن نفت در خارج از آن از جمله کشورهای صادرکننده نفت به آمریکا، می‌تواند اثرات (تخریبی) قوی و سریعی بر ملت آمریکا داشته باشد.. به امید خدا افکار و طرح‌هایی برای انجام عملیات بزرگ‌تر و موثرتر که تاثیر آن بیش از حوادث 11 سپتامبر است در دست داریم.. اما این کارها نیازمند عناصر مجاهد وِیژه‌ای است، به همین منظور خواهشمندم تا تلاش‌های خودتان را به‌ کار گرفته، یادداشتی را تهیه کنید که به فراهم نمودن عناصر آموزش دیده و توانمند کمک کند تا هنگام بازگشت به کشورهایشان بتوانید از میان افراد جدیدی که هیچگونه شبهه و سوابق امنیتی ندارند را سربازگیری کنید».

میدان‌های جنگ و توانایی کاربری تکنولوژی الکترونیک و مواد شیمیایی

بن لادن افزود: «و بعد از استفاده از آن یادداشت، با برادران هماهنگی کنید تا در یک مکان امن و مناسب مستقر شوید و به برگزاری آن دوره برای آموزش کادرهای عملیات خارجی اقدام کنید. برادرانی را که در این دوره آموزش می‌بینند را به دقت انتخاب کنید. تا توانمندی‌های لازم برای فرماندهی عملیات خارجی را داشته باشند و بتوانند برای سایر عناصر مربی باشند و اینکه توانایی گذراندن دوره مورد نظر را در مدت زمان مورد توافق داشته باشند. این فعالیت‌ها باید در خانه‌ای تیمی که برای این کار تدارک دیده شده انجام شود.. ملاحظه گردد که تمام اعضای این بخش باید در مکانی امن و به دور از میدان‌های جنگ نگهداری شوند. آن چیزی که در مرحله کنونی برای ما حائز اهمیت است این است که تخصص‌های مورد نیاز را شناسایی کنیم و از بین آن تخصص‌ها اولویت‌ها را مشخص کنیم. سپس با توجه به آن، جوانان را کلاس‌بندی کنیم تا به یادگیری علوم و تخصص‌هایی مانند مهندسی الکترونیک و مهندسی شیمی که از بندهای آن ساخت بمب است، بپردازند، این امر از نیازهای بسیار ضروری ما است.»
اعزام جنگجویان القاعده برای تحصیل در دانشگاه‌های غربی

به نظر می‌رسد متهمی (نایف عبدالعزیز) که در نوامبر سال 2016 موفق به اخذ گواهینامه هوانوردی از کالجی در ایالات در اوکلاهما شد قبل از اینکه این مدرک از وی پس گرفته شود، توسط پلیس فدرال ردیابی شده بود و در 15 مورد آثاری از وی در ارتباط با القاعده پیدا شد. او در سال 2000 خواستار پیوستن به پادگانی آموزشی به نام «الفاروق» را کرده بود. این پادگان آموزشی از مهم‌ترین مقرهای آموزش نظامی مربوط به سازمان القاعده در افغانستان است.

طرح رهبر القاعده و جهت‌دهی‌های او در اعزام جنگجویان القاعده برای تحصیل در غرب و یادگیری هوانوردی، آشکار است، زمانی او گفته بود: «تعدادی از برادران را که از هوش لازم برخوردار هستند و ارتباط آنها با سازمان و پیوستن‌شان به صفوف مجاهدان فاش نشده را برای تحصیل به دانشگاه‌های غربی اعزام می‌کنیم و به آنها ماموریت پژوهش در زمینه‌هایی را واگذار می‌کنیم که در آن نیاز مبرم به توسعه داریم. وضع این برادران از نظر امنیتی راحت‌تر خواهد بود و در آنجا هرگونه که می‌خواهند با ورود به اینترنت و خرید کتاب و مواد مورد نیاز می‌توانند بدون اینکه کسی متوجه شود بهتر کار کنند.»
حملات نیویورک و فرصت‌های ربودن هواپیمای آمریکایی

بن لادن ادامه داد: «در ارتباط با برادرانی که برای تحصیل یا عملیات خارجی اعزام می‌شوند باید یک ویژگی‌هایی دقیق و بسیار عالی لحاظ شود تا از میزان کم‌کاری و ریزش کمتر شود و بیش از تعداد افرادی که نیاز داریم باید اعزام کنیم و راه‌کارهایی برای آنها به منظور حفاظت شخصی در نظر گرفته شود و ابزاری نیز برای تعقیب و پیگرد آنها وجود داشته باشد».

حملات سپتامبر

اسامه بن لادن یا همانطوری که در نامه‌اش خود را با نام «زامرای» معرفی کرده در مورد اهمیت هوانوردی و خلبانی این چنین توجیهی را آورده است: «حملات نیویورک به طور کلی زخم عمیقی بر روح ملت‌های غرب و اقتصادهایشان بر جای نهاد. هرگونه دست زدن به این زخم حتی اگر ملایم هم باشد موجب شیون با صدای بلند خواهد شد».

بن لادن، پیشنهاد کرد «تا دو عنصر از عناصر سازمان القاعده یا بیشتر از آن در داخل آمریکا فعالیت کنند و دوره آموزش نظامی آنها جدای از هم و در جایی دورتر از خطر و شک و تردید باشد به طور مثال در شرق آفریقا انجام شود. من می‌دانم که تکرار ربایش یک هواپیمای دیگر آمریکایی در چنین شرایطی نیاز به امکانات بیشتری دارد و تعداد افراد بیشتر با خطرهای بسیار زیادی همراه است اما در اینجا فرصت‌های دیگری فراهم است».
اجاره کردن هواپیماهای جت خصوصی

فرصت‌هایی که بن لادن علی‌رغم مراقبت‌های امنیتی بسیار شدید به آنها اشاره کرد در اجاره کردن هواپیماهای جت خصوصی و انجام عملیات انتحاری با آنها بود. این کار می‌بایست به جای سرنشینان با حداکثر ظرفیت ممکن از سوخت و مواد منفجره تعبیه شود و کنترل این چنین هواپیماهایی با توجه به تعداد بسیار زیاد آنها نسبتا سخت است. باید توجه داشت که این هواپیما باید نسبتا بزرگ انتخاب شوند. و چه خوب می‌شد اگر این هواپیماها از نوع جت باشد، زیرا که سرعت، نقش به سزایی را در انجام عملیات و افزایش قدرت تخریبی آن به ویژه در هنگام آتش گرفتن بازی می‌کند. به طور مثال هواپیمایی که در سودان در دسترس ما بود از نوع جت بود و سریع بود و اندازه آن هم مناسب بود، ظرفیت 10 سرنشین را داشت. قیمت این نوع هواپیما ما بین 400 اتا 450 هزار دلار است و می‌توان از آن برای زدن برج‌هایی مورد استفاده قرار داد. با توجه به آن چیزی که قبلا در ارتباط با هدف قرار دادن برج‌ها در مورد آن نوشته‌ام به ویژه اینکه اگر برج از نوع پیشرفته آن مانند برج‌های مرکز تجارت جهانی باشد.»
سربازگیری در ترکستان (اتباع آسیای میانه) و از بین سیاهان و اتباع آمریکای لاتین برای ربودن هواپیماها

پیشنهادهای فرماندهان القاعده در مورد هویت کادرهای اعزامی و تنوع شهروندی افرادی که مسئول هواپیماربایی و انجام عملیات انتحاری هستند متفاوت بود و این را می‌توان از مکاتبات میان بن لادن و عطیه‌الله اللیبی و ابویونس الموریتانی فهمید .. از جمله در پیشنهاد اخیر آمده: «سربازگیری از میان لاتین زبانان و سیاهان مسلمان برای انجام عملیات در آمریکا صورت گیرد زیرا که آنها نسبت به افراد دیگری که وارد آمریکا می شوند و همانند مردم آمریکا نیستند، به آسانی می‌توانند وارد آمریکا شوند و به سختی می‌توان آنها را شناسایی و بازدداشت کرد. ما باید یک برنامه داشته باشیم و آن را توسعه و گسترش دهیم، به منظور ایجاد آشوب و نفرت‌پراکنی در ساختار دمگرافیک آمریکا که ترکیبی از آنگلوساکسون‌ها و لاتین تبارها و آفریقایی‌تبارها است.
یک عرب مدیر کالج هوانوردی آمریکا

از سویی یک پیشنهاد در مقابل این پیشنهاد وجو داشت و آن این‌که از «یک برادر عرب مورد اعتماد با ویژگی‌های بسیار عالی شخصیتی و بهرمند از توانمندی‌های هوشی بسیار بالا که دارای مدارک رسمی باشد و قادر به مسافرت به تمام پایتخت‌های اروپایی باشد کمک گرفت که بتواند در یکی از کالج‌های هوانوردی نیویورک تحصیل کند، یا نزدیک به آن باشد که بتواند در کالج ارتقاء یافته و اعتماد مدیر کالج را به دست آورده تا به عنوان یک استاد یا مربی این رشته شود».. و اضافه بر این «به‌طور هم‌زمان 6 الی 8 عنصر از ترکستانی‌ها (اتباع آسیای میانه) که توانایی یادگیری هوانوردی در زمینه هواپیماهای خصوصی کوچک را داشته باشند. دوره‌های خلبانی و هوانوردی فقط بین 3 تا 4 ماه به طول می‌انجامد که این امر برای بیشتر افراد بسیار آسان است، در خارج از آمریکا دوره بینند بدون اینکه نیازی باشد آنها را برای آموزش و دوره دیدن در یک جا جمع کرد. زیرا که جمع کردن آنها در یک مکان باعث ایجاد شک و شبهه و جلب توجه دیگران خواهد شد. و بهتر اگر هر دو نفر با هم به‌طور جداگانه آموزش ببینند، بدون اینکه هر کدام از آنها دیگری را در این مرحله بشناسد، سپس در مدت زمان مورد نظر از فردگاه‌های مختلف و در زمان‌های پروازهای مختلف برای یادگیری فنون هوانوردی به آمریکا اعزام شوند.
افرادی از اوکراین، مکزیک و ترکیه که دارای سوابق امنیتی نباشند

همچنین بن لادن گفت: «ما را از امکاناتی که در ارتباط با اتباع آسیای میانه در اختیارتان هست مطلع سازید، اینکه مدارک آنها رسمی و هیچ‌گونه سوابق امنیتی (مورد شناسایی و پیگرد امنیتی) نداشته باشند و نیز هیچ‌گونه ممنوعیت مسافرتی از اوکراین به کشورهای غربی و از اوکراین به مکزیک نداشته باشند. تا اگر موفق به این کار نشدند، افراد مورد نیاز را سربازگیری کنند، گزینه دوم برای این هدف رفتن به ترکیه است.

ابو یونس الموریتانی نیز که ریاست کمیته عملیات خارجی را بر عهده دارد و نام حقیقی او «عبدالرحمن ولد محمد الحسین سالم» (38 ساله) است، پس از استرداد او از آمریکا از سال 2013 تاکنون دربازداشت دستگاه امنیتی موریتانی است، در گزارش خود به اسامه بن لادن بر اهمیت فعال‌سازی عملیات از طریق هواپیماها تاکید کرده بود.
ابو یونس الموریتانی و قطع راههای هوایی به آمریکا

ابو یونس الموریتانی

ابویونس الموریتانی در گزارشی تحت «قواعد کلی کار در خارج» می‌نویسد: «در این جا است که اهمیت عملیات ضد هواپیماها برای ما آشکار می‌شود. عملیات ضد هواپیماها طی مسافت میان نیویورک و واشنگن نیست بلکه تمرکز ما بر این عملیات منجر به قطع راه‌های هوایی در کل آمریکا است».

وی با شرح قواعد کار در خارج گفت: «بعضی‌ها می‌گویند که باید از انجام عملیات علیه بخش هوانوردی و هوایی دست کشید، زیرا که دشمن احتیاط‌های زیادی در این زمینه اتخاذ کرده است، اما من می‌گویم که مصلحت ایجاب می‌کند تا ما بر روی همین نقطه ضعف تمرکز کنیم و نباید کاری انجام دهیم که کل عملیات ما در بخش هوایی و هوانوردی را تحت تاثیر قرار دهد. اما احتیاط‌های دشمن را با نیرنگ می‌توانیم دور بزنیم و از جایی وارد شویم که آنها اصلا انتظارش را ندارند. زیرا تا الآن هنوز بعضی از شکاف‌ها و حفره‌های امنیتی وجود دارند که می‌توان از طریق آنها به سیستم نفوذ کرده و وارد شد. ما تا زمانی که تمام شکاف‌ها و حفره‌های بخش هوانوردی را امتحان نکرده‌ایم این بخش را ترک نخواهیم کرد.
عبور دادن مواد منفجره از ورودی‌های فرودگاه‌ها

زمانی که بن لادن از فرماندهان خود خواست تا با اقلیم‌های منسوب به سازمان القاعده به اطلاع آنها برسانند که اگر افرادی در تخصص‌های خلبانی و هوانوردی مسافربری و نظامی دارند اطلاع دهند، مکاتبه کنند، عطیه الله اللیبی در سال 2010 در پاسخ به رهبر القاعده او را مطمئن ساخت که عناصر القاعده توانستند مواد منفجره را از ورودی فرودگاه‌ها عبور دهند. وی در این زمینه گفت: «در زمینه تحقیق و تهیه مواد منفجره به شما مژده می‌دهم که برادران به لطف پروردگار توانستند مواد منفجره‌ای را بسازند که بتوان آن را به طور مطمئن و ایمن از ورودی‌ها و خروجی‌های فرودگاه‌ها عبور داد. این مواد منفجره به روش معینی پنهان شده که قابل مشاهده نیست. این مواد هم اکنون ساخته شده و در حوزه ما است. در روزهای آینده در نظر داریم مقادیری از این مواد منفجره را به اروپا بفرستیم.. تجربه‌های اولیه ما بشارت‌دهنده و خشنودکننده است».

اسامه بن لادن و ایمن الظواهری
فتوای بن لادن در مورد جایز بودن کشتن مسلمانان و کودکان در جریان حملات القاعده

بن لادن در نامه‌اش به «ابو یونس اللیبی» تاکید بر فتوایش مبنی بر جایز بودن کشتن غیرنظامیان مسلمان در حین انجام عملیات هواپیماربایی و منفجر کردن هواپیما را از قلم نیانداخته است. آن‌گونه که در کلام او آمده: «از نظر شرعی ادعای دشمنان مبنی بر حرام بودن هدف قرار دادن غیرنظامیان تکذیب می‌شود. برای این منظور می‌توان به کتاب جنگ‌های صلیبی نوشته «شیخ یوسف العبیری» مراجعه کرد. در این زمینه این کتاب مهمی است و با استناد به محتوای این کتاب، حکم شرعی در مورد وجود کودکان در بین افراد قربانی مورد هدف قرار گرفته در حملات توضیح داده شود».

بن لادن افزود: «حکم شرعی در مورد جایز بودن قتل مسلمانان در صورتی که دشمن از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده کند، توضیح داده شود و نیز اینکه ما هرجا خواستیم که به مردم امریکا که توانایی متوقف کردن جنگ بر علیه مظلومین را دارند ولی اینکار را نمی‌کنند، ضربه بزنیم و در میان آنها افرادی مسلمان حضور داشتند، باید این مسئله را در اذهان آنها فرو ببریم و آن اینکه هرچیزی که مانع جهاد عمومی امت بشود، غیرمعتبر و بی‌ارزش است از جمله سپر انسانی قرار دادن مسلمانان در عملیات شهادت‌طلبانه ما در خاک آمریکا، زیرا که این ابزاری است به دست ما برای راندن دشمنی که با رفتار قهرآمیز و سلطه‌جویانه بر ما چیره شده است.»