سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » واشنگتن از حمایت اروپا برای ایجاد تغییر در توافق هسته‌ای خبر داد
Poland's Foreign Minister Jacek Czaputowicz and U.S. Secretary of State Rex Tillerson attend a news conference in Warsaw, Poland, January 27, 2018. Agencja Gazeta/Slawomir Kaminski/ via REUTERS ATTENTION EDITORS - THIS IMAGE WAS PROVIDED BY A THIRD PARTY. POLAND OUT. NO COMMERCIAL OR EDITORIAL SALES IN POLAND.

واشنگتن از حمایت اروپا برای ایجاد تغییر در توافق هسته‌ای خبر داد

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، شامگاه شنبه ۲۷ ژانویه، اعلام کرد که گروه کاری، نشست‌های خود را برای اصلاح آنچه که واشنگتن آن را معایب توافق هسته‌ای با رژیم ایران می‌داند، آغاز کرده‌ است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تیلرسون در پایان سفر یک هفته‌ای خود به اروپا گفت که توانسته است حمایت بریتانیا، فرانسه و آلمان را برای انجام اصلاحات در توافق هسته‌ای، جلب کند. سه کشور مذکور، از جمله شش کشور امضا کننده توفق‌نامه هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ هستند.

وزیر خارجه آمریکا گفت:«معمولا تاریکترین وقت شب، پیش از سپیده دم است..گروه کاری تلاش خود را برای رسیدن به توافق در اصول همکاری، آغاز کرده‌ است. این اصول از جمله شامل چگونگی وارد کردن رژیم ایران به مذاکرات جهت ایجاد تغییرات است».

توافق اتمی با ایران، در ازای توقف برنامه تسلیحاتی اتمی این کشور، میلیاردها دلار ناشی از تحریم‌های بین‌المللی را در اختیار تهران قرار داد. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که ایران این پول‌ها را برای عملیات برون مرزی خود از جمله حمایت مالی و تسلحاتی از شبه‌نظامیان وابسته به آن در سوریه و یمن هزینه کرد.

تیلرسون در این زمینه ادامه داد:« توافق هسته‌ای، تنها بخش کوچکی از سیاست آمریکا در خاورمیانه را تشکیل می‌دهد. واشنگتن از مسائل مهمتری از جمله حمایت ایران از حوثی‌ها در یمن و حمایت تسلیحاتی تهران از شبه‌نظامیان در منطقه، نگران است».

وزیر خارجه آمریکا افزود:««گروه کاری، همچنین قصد دارد همکاری مشترک با اروپا برای مقابله با رفتار شرورانه ایران را افزایش دهد».