پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » حقوق بشر » یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۶ علی مطهری/ نایب رئیس مجلس/ خواستار تحقیق درباره «خودکشی!!!» زندانیان در زندان های ایران شد

یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۶ علی مطهری/ نایب رئیس مجلس/ خواستار تحقیق درباره «خودکشی!!!» زندانیان در زندان های ایران شد

 

عیسی سحرخیز، در توئیتر خود ضمن انتشار عکس خانم جعفر پور، به نقل از پدر وی نوشت که مهندس مریم(فروزان) جعفرپور، ۲۷ ساله در تجمع‌های اخیر دستگیر و سپس فوت شد و «جنازه اش را بعد از کالبد شکافی به خانواده تحویل دادند».

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی مطهری روز یکشنبه اول بهمن، اعلام کرد که دادستان تهران با بازدید نمایندگان مجلس از زندان اوین موافقت کرده است و «قاعدتا این بازدید باید هفته آینده انجام شود. موضوع «خودکشی» سینا قنبری از جمله مواردی است که در بازدید نمایندگان مجلس از زندان اوین بررسی می‌شود.بازدید از زندان‌ها در کل ایران انجام شود و درباره کل افرادی که «گفته می‌شود در حوادث اخیر در زندان‌های کشور خودکشی کرده‌اند، تحقیق شود تا تبلیغات و شبهات از بین برود».

پیش از این نیز بیش از ۴۰ تن از نمایندگان مجلس نیز با ارسال نامه‌ای به علی لاریجانی، رئیس مجلس، خواستار تشکیل یک گروه مستقل برای بررسی علل مرگ تعدادی از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های اخیر در زندان‌ها شده بودند.

علی نوبخت، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، روز یکشنبه در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا، خبر داد که از رئیس سازمان پزشکی قانونی دعوت کرده است تا در یکی از جلسات این کمیسیون درباره گزارش‌ها مبنی بر خودکشی برخی زندانیان توضیح دهد.

۱۵۵ وکیل دادگستری نیز در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه اعلام کرده‌اند که نبود آمار دقیقی از بازداشت‌شدگان و حادثه‌دیدگان «موجبات تخدیش آرامش روانی و نگرانی مردم» شده‌ است.

به جز ۲۵ نفری که براساس اعلام تلویزیون ایران و مقامات رسمی، در تجمع‌ها و تظاهرات روزهای اخیر کشته شده‌اند، نام اشخاص دیگری از جمله سینا قنبری، وحید حیدری، شهاب ابطحی‌زاده و محسن عادلی منتشر شده است که بر اساس گزارش‌ها، جان خود را از جمله در زندان‌ها از دست داده‌اند، اما مقام‌های قضایی ارتباط بازداشت این افراد با تجمع‌های اخیر را رد کرده‌اند.

مقامات قوه قضائیه و نیروی انتظامی اعلام کرده‌اند که سینا قنبری و وحید حیدری «خوکشی کرده‌اند» و شهاب ابطحی زاده نیز «معتاد» بوده و مرگ او ارتباطی با تجمع‌های اعتراضی نداشته است.

 

 

 

 

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، روز یکشنبه خبر داد که گزارش این وزارت‌خانه از«شناسایی و معرفی ریشه‌ها و بسترهای ایجاد این نا آرامی‌ها» به حسن روحانی، ارائه شده است.