پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور!

خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور!

***

استقبال نهادهای نظارتی و قضایی کشور برای داوری کارنامه قالیباف

جوانمرگ شدن گزارش ۱۰۰ روزه نجفی

عباسعلی کدخدایی، عضو حقوقدان شورای نگهبان و سخنگوی این شورا، روز شنبه گذشته در نشستی خبری در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه با توجه به گزارش هفته پیش شهردار تهران به شورای شهر مبنی بر تخلفات انتخاباتی «محمدباقر قالیباف» شهردار سابق تهران پیرامون دستور استفاده از بودجه و امکانات شهرداری برای استفاده انتخاباتی؛ آیا شورای نگهبان پرونده این تخلفات را به قوه قضائیه ارجاع خواهد داد، گفت: درخصوص تخلفات اگر گزارشات به موقع و مستند باشد آنچه که در حد اختیارات شورای نگهبان باشد در خودِ شورا مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و اعلام نظر خواهد شد و اگر آن گزارشات در حد رسیدگی در قوه قضائیه باشد شورای نگهبان آن گزارش‌ها را به قوه قضائیه ارجاع خواهد داد.

وی ادامه داد:

«اگر چنین گزارشاتی وجود داشته باشد خوشحال می‌شویم که آنها به دست ما برسد تا رسیدگی کنیم.»[۱]

*برخی محافل تحلیلی نیز پیش از این و در اشاره به گزارش ۱۰۰ روزه نجفی از ۱۲ سال کارنامه جهادی محمدباقر قالیباف، تأکید کرده بودند که ورود نهادهای قضایی و امنیتی به این گزارش و مفادّ آن که گویا تماماً سیاه‌نمایی و سند تخلف بوده، ضروریست. [۲]

ما نیز پیش از این در وبلاگ مشرق به این نکته اشاره کردیم که باطل‌السحر گزارشی که نجفی از عملکرد شهرداری تهران اشاره کرده و طی آن مدعی تخلفات و فساد محمدباقر قالیباف شده است داوری نهادهای قضایی، امنیتی و نظارتی است و نتیجه این داوری نیز باید در اختیار مردم قرار گیرد. [۳]

پر واضح است که ۱۲ سال مدیریت جهادی قالیباف در شهرداری تهران که توانست به گواه دوست و دشمن، یک «تهران جدید» و مدرن را به مردم، به نظام اسلامی و به جهان امروز تحویل دهد و به نماد کارآمدی نظام اسلامی تبدیل شود؛ منصه‌ای است که بدخواهان نظام اسلامی قصد خواهند کرد تا آنرا خدشه‌دار کنند.

و این مسئله که در چارچوب پازل «سیاه‌نمایی از نظام اسلامی» ارزیابی می‌شود یقیناً بایستی با پیوست امنیتی و قضایی و در اولویتی ویژه در دستور کار بررسی قرار گیرد.

استقبال شورای نگهبان برای ورود به بخش مرتبط در گزارش ۱۰۰ روزه نجفی از عملکرد قالیباف، سرآغازیست بر تعیین تکلیف گزارش نجفی در نزد افکار عمومی.

***

جهانگیری کاندیدای پوششی خودش هم شد!

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور روحانی به تازگی طی سخنانی در پایان سفر یک‌روزه‌اش به استان البرز گفته است: ما مجموعه چالش هایی پیش روی مان هست که هرکدام راهکارهای خود را دارد و هیچکدام غیرقابل حل نیست اما نیازمند یکسری تصمیم گیری ها است ولی آنچه که برای مردم و برخی مسئولان مهم است این است که برخی می خواهند آینده کشور را برای مردم تیره و تار نشان دهند و متاسفانه برخی از رسانه ها و شخصیت های سیاسی در آن نقش دارند و فکر می کنند با این کار جریان سیاسی مقابل خود را می زنند در حالی که اینطور نیست و ما به خاطر دعواهای سیاسی می خواهیم کشوری را نسبت به آینده اش مایوس کنیم.

به گزارش ایسنا، او همچنین می‌افزاید:

خدمت بزرگی که باید برای این نظام انجام شود این است که تا آخر امسال به مردم نشاط دهیم و امید. بگوییم که این لیوان هنوز هم آب دارد، می توانیم اینطور هم صحبت کنیم. این کشور درآمدهای زیادی دارد و معلوم است که می‌توان آن را به خوبی اداره کرد.[۴]

*اشاره جهانگیری به رسانه‌ها و شخصیت‌هایی سیاسی که قصد دارند اوضاع کشور را در نظر مردم تیره و تار جلوه دهند در حالیست که گویا ایشان نمی‌داند خود و تنی چند از همکارانش نیز در این پروژه دست دارند و اساساً مردم کسی غیر از همین چند نفر و حامیانشان در اردوگاه اصلاحات را نمی‌شناسند که علی‌الدوام به سیاه‌نمایی از اوضاع کشور مشغول‌اند.

آقای جهانگیری در حالی به درستی از لزوم تأکید بر نیمه پُر لیوان سخن می‌گوید که افکار عمومی ایشان را با گفتمان «ته درّه» که دائما از سوی شخص خودشان القا می‌شود، می‌شناسند.

او چند هفته قبل در مراسم یادبود مرحوم هاشمی طی اظهاراتی گفته بود: «می‌گویند شما می‌گویید شاخص‌ها خوب است؛ ولی مردم این را احساس نمی‌کنند. اقتصاد را به ته درّه برده‌اید و ما داریم هنر می‌کنیم که آن را بیرون بیاوریم ولی هنوز ته دره قرار دارد و معلوم است که بهبود را حس نمی‌کنیم.»[۵]

معاون اول رئیس‌جمهور روحانی، سال گذشته نیز در نشست ارائه گزارش عملکرد پروژه‌های اقتصاد مقاومتی وزارت صنعت، اظهار کرده بود: کشوری که به ته درّه برده شده، حال چند پله بالاتر آمده و هنوز ته درّه است، اتفاقی که در تورم سال ۹۱ و ۹۲ انجام شد و رکود حاصل از آن درآمد سرانه مردم را به قدری کاهش داد که دولت هر چه تلاش می‌کند، تاکنون نتوانسته آنچنان که باید جبران نماید.[۶]

به گفتمان ته درّه البته بایستی مقولات ذیل را نیز که همگی توسط مقامات وقت دولت یازدهم عنوان شده‌اند، افزود:

_ قطعا با مردم گرسنه و فقیر و بیکار نمی‌توان امنیت را تأمین کرد و حرکت ما به سمت اقتصاد مقاومتی می‌تواند برای ما امنیت را هم رقم بزند.

_ عموماً شاخص‌های اقتصادی ما غیر قابل قبول است.

_ دولت، خونریزی شدید اقتصاد ایران را مهار کرد.

_ محمدعلی نجفی، مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور: فکر نبودن برجام، تنم را می‌لرزاند.

_ بزرگترین فسادهای قرن در دولت گذشته اتفاق افتاد! [۷]

در اشاره به اظهارات جهانگیری، خالی از لطف نیست که به این مسئله نیز اشاره شود که چندی قبل محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت طی صحبت‌هایی تأکید کرد که اظهار اینکه «خزانه خالیست» فی‌الواقع گِرا دادن به دشمن است.

اما ساعتی پس از سخنان او، رسانه‌ها گزارش دادند که این جمله را نخستین بار، رئیس‌جمهور روحانی بر زبان آورده است…[۸]

گفتنیست، ما در وبلاگ مشرق، پیش از این و حتی قبل از فتنه اقتصادی اخیر کراراً این سؤال مهم را طرح کرده‌ایم که چرا در مسئله سیاه‌نمایی از اقتصاد کشور، ردّ پای برخی مسئولان امر نیز دیده می‌شود!؟

***

انتقاد از عروسک زیبای «باربی» کار متحجران است…

بهروز غریب‌پور، عروسک‌گردان و کارگردان تئاتر به تازگی در صحبت‌هایی که خبرگزاری ایبنا آنرا منتشر کرد، در اختتامیه جشنواره‌ عروسک‌های داستانی گفته است:

«تعصب را باید کنار گذاشت! اگر باربی زیباست… اگر باربی خلاقانه است…اگر باربی متنوع است، این تقصیر باربی نیست. تقصیر ماست. متحجرینی داریم که فکر می‌کنند دست زدن به باربی و فکر کردن به باربی و بازی کردن با باربی یعنی تمام اعتقادات ما را نابود می‌کند. اصلاً چنین چیزی نیست.»

او در ادامه ضمن تأکید بر اینکه بازی کردن با عروسک باربی اشتباه نیست گفته است: به شرطی که ما هم عروسک‌های خوب ایرانی داشته باشیم. عروسک‌های خوب ایرانی لازمه‌اش این است که هنرمندان مجسمه‌ساز و قصه‌گوهای ما به آن بپردازند و طراح‌هایی به میدان بیایند که بتوانند کار کنند. سال‌ها پیش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سعی کرد با دارا و سارا حرکتی بکند. اما نوع سفارش و ورود به بازار و نوع اندیشه‌ای که پشت قضیه بود، کاملاً غلط بود…چیزی را جایگزین کردن در فرهنگ دشوار است و اصلاً دلیل نمی‌شود فکر کنیم باید چیزی را معدوم کنیم تا چیزی جایگزین آن شود.[۹]

*ایرانی‌ها ضرب‌المثلی دارند که می‌گوید: چون دوست دشمن است شکایت کجا بریم!؟

عروسک باربی همانند تمام عروسک‌های دارای داستان در دنیا، استایل و مفاهیمی در پیرامون خود دارد که به گواه عقل؛ زندگی امروز و آینده هر کودکی که آنرا داشته باشد تغییر می‌دهد.

اما مشخص نیست چرا آقای غریب‌پور با اینکه در جریان مفاهیم کناری باربی مثل حاملگی، داشتن رابطه با جنس مخالف، لاغری بیش از حد، آرایش کردن و… قرار دارد اما با این حال اشاره به این مفاهیم و انتقاد از آنها را کار متحجرین و رواداری آن برای کودکان طفل معصوم را مجاز می‌داند!؟

جالب آنجاست که ما هم در بخش دوم صحبت‌های آقای غریب‌پور با ایشان هم‌نظریم که باید عروسک خوب ایرانی داشته باشیم و معانی جدید و بدیع به صحنه بیاوریم اما چه می‌شود کرد هنگامیکه چیزی به نام «پول» عروسک‌های خوب و دوست‌داشتنی مردم را از حضور در رسانه منع می‌کند و چه می‌شود کرد که امثال آقای غریب‌پور و آقای بزدوده و خانم مرضیه برومند و آقای جبلی سال‌هاست که دیگر نوآوری‌های زیبای دهه ۶۰ و ۷۰ را ندارند و به اشتغالاتی مشغولند که تشعشع کمی از آنها به عروسک‌های بچه‌های ایرانی می‌رسد.

تشعشعات کمی که در کنار کم‌توجهی خانواده‌ها و سایر مؤلفه‌های مدخل در امر تربیت کودک، راه را برای مسمومیت عاطفی بچه‌های ایرانی در قبال اسباب‌بازی‌های خطرناکی مثل عروسک باربی و… بازتر کرده است.

***

1_https://khabarfarsi.com/u/50076720

2_http://fna.ir/a3blan

3_mshrgh.ir/820724

4_https://www.isna.ir/news/96103016343/

5_mshrgh.ir/818894

6_mshrgh.ir/671567

7_mshrgh.ir/671567

8_mshrgh.ir/787753

9_http://ibna.ir/fa/doc/report/256834