جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات سوریه:آغاز تهاجم گسترده زمینی و هوایی ترکیه به عفرین با عملیات شاخه زیتون!

آخرین تحولات سوریه:آغاز تهاجم گسترده زمینی و هوایی ترکیه به عفرین با عملیات شاخه زیتون!

دعوت از سفرای ایران،روسیه و آمریکا برای گفتگو درباره عملیات عفرین/خروج نیروهای روسیه از منطقه درگیری در عفرین
تنش ها و درگیری ها در شمال سوریه امروز به اوج خود رسید و ارتش ترکیه امروز از زمین و هوا تهاجم خود علیه نیروهای کرد در عفرین را آغاز کرد.

 آغاز حمله ارتش ترکیه به منطقه عفرین در شمال سوریه پس از چند روز تهدید، همچنان در صدر اخبار رسانه های جهانی قرار دارد و همه مقامات سیاسی و نظامی ترکیه در خصوص این رویداد به اظهار نظر پرداخته اند.

این عملیات که از ساعت 17 روز شنبه با نام «شاخه زیتون» و به فرماندهی سپهبد اسماعیل متین تمل آغاز شده، در نخستین روز به شکل حمله توپخانه ای و بمباران برخی مناطق در شمال سوریه توسط هواپیماهای نظامی ترکیه ادامه یافت و بنا به اعلام مقامات ترکیه از فردا با حمله نیروی زمینی ارتش این کشور ادامه می یابد.

شب گذشته، بینالی یلدریم، نخست وزیر ترکیه بعد از حمله نیروهای این کشور به عفرین، هدف از عملیات ارتش ترکیه در شمال سوریه را پاکسازی منطقه از ظلم و ستم تروریست ها عنوان کرد و ادامه داد: دفع تمامی حملات تروریستی از منطقه عفرین علیه ترکیه، از جمله اهداف دیگر این عملیات است.

وی اظهار کرد: مهمترین هدف ما، تأمین امنیت مالی و جانی شهروندان ترکیه در استان های مرزی جنوبی خودمان است و هیچ کس این موضوع را کم اهمیت نداند، چون مسأله ای مهمتر از وطن وجود ندارد.

وی با اشاره به ادامه عملیات نظامی ترکیه برای نابودی تروریست های حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک)، حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (پ.ی.د) و یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) و داعش در منطقه عفرین در شمال سوریه گفت: نیروهای مسلح ترکیه در مرحله اول عملیات شاخه زیتون، تقریبا تمام مواضع از پیش تعیین شده را منهدم کردند.

وی افزود: تاکنون 350 هزار تن از برادران کُرد سوریه به ترکیه پناه آورده اند و این امر نشان می دهد، به سخن افرادی که ادعا می کنند ترکیه در عفرین کُردها را هدف قرار می دهد، نباید اهمیت داد.

وی بیان کرد: ما در حال مبارزه با تروریسم هستیم و عملیات ما، مشروع است و نیروی زمینی ترکیه نیز فردا وارد عملیات خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، بکیر بوزداغ، سخنگوی دولت ترکیه نیز در خصوص عملیات ارتش ترکیه در عفرین گفت: عملیات شاخه زیتون را ضمن احترام به تمامیت ارضی، حاکمیت و اتحاد سیاسی سوریه آغاز کرده ایم و در این عملیات اصول اساسی رعایت خواهد شد و پس از پایان موفقیت آمیز آن، منطقه را ترک خواهیم کرد.

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در گفت وگو با شبکه تلویزیونی ان.تی.وی گفت: اطلاعات مکتوبی درباره روند عملیات عفرین در اختیار دولت سوریه گذاشته شده، ولی این امر، به منزله درخواست اجازه در این زمینه نیست.

وی بیان کرد: ما چون مطابق با قوانین بین‌المللی عمل می کنیم، چنین اطلاعات مکتوبی را در اختیار رژیم سوریه گذاشتیم.

آغاز تهاجم گسترده زمینی و هوایی ترکیه به عفرین با عملیات شاخه زیتون/دعوت از سفرای ایران،روسیه و آمریکا برای گفتگو درباره عملیات عفرین/خروج نیروهای روسیه از منطقه درگیری در عفرین

وی تأکید کرد: ترکیه پیش از برداشتن گامی در خاک سوریه با سایر عاملان حاضر در این کشور مشورت می کند و برای نابودی کامل گروه های تروریستی مداخله هوایی و زمینی ضروری است.

وی اظهار کرد: تاکنون 95 درصد اهداف از پیش تعیین شده، دقیق آماج قرار گرفته و حین این عملیات تنها تروریست ها هدف قرار می گیرند.
ترکیه عملیات عفرین را بر اساس ماده 51 منشور سازمان ملل مبنی بر «حق دفاع از خود» و در چارچوب قطعنامه های شورای امنیت برای مبارزه با تروریسم آغاز کرده و موضوع اساسی مطابقت یا مغایرت اقدام ترکیه با حقوق بین‌المللی است، چون ما تاکنون هشدارهای لازم را داده‌ایم و کسی نمی تواند ما را از رفع تهدید فرامرزی تهدید کننده ترکیه منصرف کند.

ستاد کل ارتش ترکیه نیز با انتشار اطلاعیه شمار 2 خود درباره عملیات شاخه زیتون در عفرین اعلام کرد: در این عملیات، تنها تروریست ها هدف قرار می گیرد و تمام تدابیر لازم جهت آسیب ندیدن غیرنظامیان اتخاذ شده است.

روسیه از ترکیه و کردهای سوریه دعوت به خویشتنداری کرد

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای از کردهای سوریه و ترکیه دعوت به خویشتنداری و پایان دادن به مناقشه مسلحانه کرد.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود، با اشاره به آغاز عملیات نیروهای مسلح ترکیه در شمال غرب سوریه که از روز شنبه آغاز شده است، به نقل از ستاد مشترک نیروهای مسلح ترکیه خاطرنشان کرد: مواضع کردهای سوریه در پاسخ به گلوله باران تحریک آمیز از سوی جنگجویان حزب اتحاد دمکراتیک کردهای سوریه بمباران شده است.

در ادامه بیانیه آمده است: مسکو از این وضعیت نگران است و به دقت اوضاع را زیر نظر دارد.

«روسیه به موضع خود برای جستجوی راهکار حل مسأله سوریه، به گونه ای که بر حفظ تمامیت ارضی این کشور و احترام به حق حاکمیت آن و یافتن راه حل سیاسی پایدار مطابق با قطعنامه 2254 شورای امنیت و نتایج مذاکرات آستانه و ادامه فعالیت چهار منطقه کاهش تنش استوار باشد، پایبند است.»

بیانیه می گوید: در این رابطه از طرف های درگیر (ترکیه و کردهای سوری) دعوت به خویشتنداری می کنیم.

واکنش سوریه به عملیات ترکیه در عفرین

یک منبع رسمی در وزارت خارجه سوریه اعلام کرد، دمشق تجاوز ترکیه به شهر «عفرین» را که بخش جدایی ناپذیر از اراضی سوریه است به شدت محکوم می کند.

وی همچنین ادعای دولت ترکیه مبنی بر اطلاع دمشق از عملیات نظامی ترکیه را تکذیب کرده و از جامعه بین الملل خواست این تجاوز را محکوم و برای توقف آن اقدام فوری کنند.

آغاز تهاجم گسترده زمینی و هوایی ترکیه به عفرین با عملیات شاخه زیتون/دعوت از سفرای ایران،روسیه و آمریکا برای گفتگو درباره عملیات عفرین/خروج نیروهای روسیه از منطقه درگیری در عفرین

وزارت خارجه سوریه در عین حال این تجاوز را تازه ترین تجاوز ترکیه به حاکمیت سوریه برشمرد.

دعوت از سفرای ایران، روسیه و آمریکا برای گفت وگو درباره عملیات عفرین

وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد، از سفرای ایران، روسیه و آمریکا برای گفت وگو درباره عملیات جاری در شهرک عفرین واقع در سوریه دعوت کرده است.

به گزارش آناتولی، سفرای ایران، روسیه و آمریکا برای مشورت به وزارت خارجه ترکیه دعوت شدند.

آغاز تهاجم گسترده زمینی و هوایی ترکیه به عفرین با عملیات شاخه زیتون/دعوت از سفرای ایران،روسیه و آمریکا برای گفتگو درباره عملیات عفرین/خروج نیروهای روسیه از منطقه درگیری در عفرین

وزارت خارجه ترکیه با اعلام این خبر، رایزنی پیرامون عملیات جاری ترکیه در شهرک عفرین واقع در سوریه را به عنوان محور این مشورت مورد تأکید قرار داده است.

خروج نیروهای روسیه از منطقه درگیری در عفرین

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، فرماندهی نیروهای روسی در سوریه برای اطمینان از امنیت نیروها و ادوات نظامی روسیه از منطقه درگیری در عفرین خارج شده است.

این وزارتخانه گفت: گروه عملیاتی مرکز هماهنگی روسیه و نیروهای روسیه به منطقه تل عجار منتقل شده است.

علاوه بر این، مرکز هماهنگی اوضاع را در داخل و اطراف منطقه تل ریفات برای کمک به مردم نظارت می کند.