پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » چرا امیدها برای حل و فصل دیپلماتیک بحران سوریه به پایان رسیده است!؟
UN Special Envoy to the Secretary-General for Syria Staffan de Mistura arrives for a round of negotiation with Nasr al-Hariri (not pictured), Head of the Syrian Negotiation Commission, during the Intra Syria talks at the European headquarters of the United Nations in Geneva, Switzerland December 13, 2017. REUTERS/Salvatore Di Nolfi/Pool

چرا امیدها برای حل و فصل دیپلماتیک بحران سوریه به پایان رسیده است!؟

تصمیم ایالات متحده برای تشکیل یک ارتش سی هزاری در شمال سوریه جنجال زیادی به وجود آورد و بر پیچیدگی های بحران سوریه بیش از پیش افزود. بر خلاف دیدگاه پوتین که گفته بود، جنگ در سوریه به پایان خود رسیده است، جنگ در این کشور با اقداماتی که آمریکا در صحنه عملیاتی آغاز کرده، وارد مرحله جدید شده است؛ مرحله ای که می تواند منجر به پیچیده شدن بحران سوریه و از بین رفتن توافقات موجود شود.

جدی ترین و شدیدترین واکنش به این اقدام آمریکا را ترکیه نشان داد و بار دیگر، تنش ها میان آنکارا و واشنگتن به اوج خود رسید.

رئیس جمهوری ترکیه در واکنش به تشکیل نیروی مرزی جدیدِ سی هزار نفری در سوریه با حضور کُردهای مورد حمایت واشنگتن اعلام کرد: اقدام آمریکا در استقرار کُردها در مرز سوریه غیرقابل‌قبول است و ترکیه واکنش لازم را نشان خواهد داد.

بکر بوزداغ سخنگوی نخست وزیر ترکیه نیز اظهار داشت: «آمریکا به جای همکاری با ترکیه، به بهانه مبارزه با داعش، صدها کامیون سلاح در اختیار گروه تروریستی پ.ی.د/ ی.پ.گ قرار داده و اخیرا نیز در پی ایجاد ارتش تروریستی تحت پوشش به اصطلاح «نیروهای امنیت مرزی سوریه» است. این اقدامات بازی با آتش است».

چرا امیدها برای حل و فصل دیپلماتیک بحران سوریه به پایان رسیده است؟

 

مختصات جغرافیایی پایگاه های تأسیس شده آمریکا در سوریه

 

در همین زمینه، وبگاه اسرائیلی «دبکا فایل» نیز به این موضوع پرداخته و این اقدام آمریکا را تهدیدی علیه منافع روسیه در سوریه دانسته است. در این مطلب آمده است: روسیه این اقدام آمریکا را تهدیدی علیه خود می داند و در همین راستا، رئیس کمیسیون دفاعی مجلس دومای روسیه ولادیمیر شامانف تأکید کرد که در صورت اجرایی شدن طرح پنتاگون برای تشکیل یک تشکیلات نظامی جدید در سوریه، روسیه پاسخ محکم و مناسبی را خواهد داد.در هفته های اخیر، ترامپ وقتی متوجه شد که روس ها دست ایران برای ادامه حضور نظامی در سوریه را باز گذاشتند، اعتقاد و اعتمادش برای توافق با پوتین را از دست داد.به همین جهت، شورشیان و معارضان سوری احساس می کنند می توانند بار دیگر کمک های آمریکا برای احیای خود را دریافت کنند.یک هیأت به نمایندگی از ارتش آزاد سوریه (FSA) در هفته جاری به واشنگتن سفر کرد و آشکارا از سازمان سیا درخواست کرد، به برنامه های آموزشی و کمک های اولیه آمریکا به معارضان را از سر گیرد.فرض بر این است که فرماندهان ارتش آزاد نشانه هایی از دولت ترامپ دریافت کرده اند که باعث شد آن ها به واشنگتن سفر کنند. آنها همچنین ممکن است فهمیده و یا سیگنال هایی از سوی آمریکا دریافت کرده باشند که واشنگتن علاوه بر ایجاد یک ارتش جدید از نیروهای کرد برای استقرار در شمال سوریه، قصد دارد مجددا ارتش آزاد را تقویت و بازسازی کند تا از آن برای استفاده در جبهه های دیگر و به ویژه مقابله با نیروهای ارتش سوریه و ایران به کارگیری کند.بنابراین، می توان گفت آمریکا علاوه بر ایجاد ارتش سی هزار نفری که در چند روز گذشته با واکنش های زیادی روبه رو شد، قصد دارد کمک های خود به معارضان و از جمله ارتش آزاد را از سر بگیرد.بر خلاف دیدگاه پوتین که گفته بود جنگ در سوریه به پایان رسیده است، جنگ در این کشور با اقداماتی که آمریکا در صحنه عملیاتی آغاز کرده، وارد مرحله جدید شده است؛ مرحله ای که می تواند منجر به پیچیده شدن بحران سوریه و از بین رفتن توافقات موجود شود.

در نهایت اینکه، دولت ترامپ در حال پیاده سازی طرح های خود در محیط عملیاتی و میدانی سوریه است و دیگر زمانی برای حل و فصل مشاجرات دیپلماتیک باقی نمانده است؛ بنابراین، می توان به جرأت گفت که امیدها برای حل و فصل دیپلماتیک بحران سوریه از بین رفته است.

خبرگزاری دولتی ریانووستی به نقل از شامانف نوشت: «طرح جدید آمریکا آشکارا علیه مصالح و اهداف روسیه در سوریه است. در نتیجه ما هم واکنش محکمی به آن نشان می دهیم. ما با شرکای خود در حال رایزنی هستیم تا پاسخ قاطع و محکمی به این اقدام بدهیم. ما در زمینه ثبات و استقرار در سوریه مسامحه نخواهیم کرد».

سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه هم در واكنش به تسليح كردها از طرف امريكا گفته است: «ما این نگرانی را داریم که امریکا مشغول پیگیری سیاست چند تکه کردن سوریه است، در حالی که در قطعنامه‌های سازمان ملل از این بابت هیچ چیز وجود ندارد؛ بنابراین، ما می‌خواهیم شفاف سازی صورت بگیرد. همانطور که شاهد هستید این اقدام با واکنش منفی ترکیه مواجه شده است. از نظر ما هم این اقدام سؤالات جدی و مهمی را در رابطه با حفظ تمامیت ارضی سوریه به دنبال دارد.»

 

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه از دعوت هیأت‌های دولت سوریه و مخالفان برای شرکت در نشست «وین» اتریش خبر داد.فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه ضمن اعلام موعد جدید مذاکرات سوریه در نشست وین، گفت که از هیأت‌های دولت سوریه و معارضان برای شرکت در این نشست دعوت به عمل آمده است.دی‌میستورا گفت که در این نشست به صورت اختصاصی، مسئله قانون اساسی سوریه بررسی خواهد شد.«استفان دی‌میستورا» گفت که این نشست در رویهای 25 و 26 ژوئن (5 و 6 بهمن) در وین برگزار خواهد شد.دیروز «نصرالحریری»، رئیس هیأت مذاکره کننده معارضان سوریه در گفت‌وگوهای ژنو از احتمال انتقال مکان نشست‌ها به وین اتریش خبر داده بود.