پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » قرار بود کشتی نفتکش سانچی از کره شمالی سر در بیاورد؟ علت تصادم میان سانچی و کشتی بارکش چینی، حرکت نفت کش سانچی در مسیر اعلام نشده بود!! والسلام.

قرار بود کشتی نفتکش سانچی از کره شمالی سر در بیاورد؟ علت تصادم میان سانچی و کشتی بارکش چینی، حرکت نفت کش سانچی در مسیر اعلام نشده بود!! والسلام.

 خبر تاسف بار غرق شدن کشتی سانچی که باعث جان باختن 30 نفر از هموطنانمان شد قلب بسیاری از مردم ایران را اندوهگین کرد و حس همدردی ملی با داغداران را برانگیخت.آیا واقعا مقصد نفتکش سانچی کره شمالی بود؟

اما عده‌ای فرصت طلب و سودجو نیز از همان لحظات اولیه با پخش شایعاتی بی مبنا و جهت‌دار، تمام تلاش خود را به کار بستند تا از یک مسئله‌ای که احساسات مردم را جریحه دار کرده برای رسیدن به امیال کثیف خود سواستفاده کنند و البته در این میان برخی مسئولین نیز براساس آنچه مطرح شده، در این گرداب گرفتار شدند و احتمالا ناخواسته موضعی گرفتند که نشان از بی‌تدبیری دارد.اما ماجرا چیست؟

نفتکش ایرانی سانچی

مقصد کشتی سانچی کجا بود؟

یکی از مهم‌ترین اخباری که درخصوص این سانحه مطرح می‌شود این است که کشتی سانچی، حامل میعانات گازی به سمت کره‌شمالی بود و نه کره جنوبی.

این خبر همان روز توسط یک کانال تلگرامی منتشر شد که نوشته بود:

پخش شایعه دروغ توسط برخی رسانه‌ها

طبق آنچه که این کانال به نقل از خبرگزاری نامه نیوز نوشته، نمایندگانی از مجلس متذکر شدند کشتی قرار بود به سمت کره شمالی برود.

اما برای لاپوشانی فضاحت به پا شده، پروپاگاندای نظام ولایت فقیه از روی درماندگی و نکبت زدگی  به سخنان سفیر کره جنوبی در ایران پناه میبرد و مدعی است که گویا سفیرکره جنوبی  صراحتا مقصد را کشور کره جنوبی عنوان کرده است. اگرچه این مطلب میتواند قابل تامل باشد اما به این معنانیست که کشتی سانچی اگرچه مقصد اعلام شده اش چنان که سفیر کره جنوبی میگوید، به بنادر کشور متبوعش بوده، واقعا به سوی همان مقصد حرکت میکرده است. درطول سالها حقه بازی، مسئولان دورزدن تحریمها بخوبی یادگرفته اند چگونه محموله های قاچاق را بین بنادرممختلف جابجا نمایند. نباید از یادبرد که کشتی مزبور بارها اسم خودرا عوض کرده و مسئولان بانامهای مختلف آن را به ثبت رسانده و با پرچم کشورهای مختلف مثل پاناما دریانوردی میکرده و همه این کلک ها و حقه بازیها برای نقل و انتقال محموله های غیرمجاز، یا محموله های مجاز به بنادر غیرمجاز بوده است!

البته سایتهای دروغپردازی امثال مشرق نیوز با ارجاع به اظهارات ادعایی سفیرکره جنوبی درتهران، همچنان بر انتشار اکاذیب خود اصرار میورزند و میخواهند به ضرب پروپاگاندا به به افکار عمومی این باور نادرست را منتقل نمایند که کشتی سانچی به کره شمالی نمیرفته است؟! در این خصوص سایت دروغپرداز و چاخان مشرق نیوز مینویسد:

 

«کیم سئونگ‌ــ‌هو» سفیر کره جنوبی در تهران تأیید کرد که مقصد نفت‌کش سانچی کره جنوبی بوده است نه کشور دیگری.این مسئله را می‌توان اصلی‌ترین دلیل بر رد ادعا دانست چرا که با توجه به اختلاف میان دو کره در صورتی که چنین موضوعی صحت نداشت، سفیر کره جنوبی کشور خود را تحت الشعاع قرار نمیداد.

علت دیگر می‌توان در بیمه کشتی بیان کرد. کشتی ها برای تردد نیازمند دارا بودن تعهدات بیمه ای هستند تا در صورت وقوع حادثه ضرر و زیان آن جبران شود. براین اساس کشورها، برای بهره‌مندی از پوشش‌های بیمه‌ای موظفند مبدا و مقصد و بار حامل کشتی را دقیق و جزئی بیان کنند تا در صورت لزوم بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

این کشتی هم پیش از این چه به شرکت‌های داخلی و چه خارجی مقصد خود را اعلام کرده بود و این مسئله نیز در بیمه نامه آن موجود است و نکته اصلی هم همین‌جاست که چه تضمیمی است که رسانه‌هایی که بخاطر بازدید بیشتر هر کذبی را منتشر می‌کنند بهانه دست شرکت های بیمه خارجی که 70 درصد تعهد کشتی را داشتند ندهند تا از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند؟

طبق اعلام عبدالناصر همتی رئیس کل بیمه مرکزی، ۳۰ درصد بیمه‌نامه سانچی توسط شرکت‌های بیمه داخلی پوشش داده شده است که ۲۰ درصد از سوی بیمه البرز و ۱۰ درصد از سوی بیمه ملت است. از این ۳۰ درصد نیز ۵۰ درصد بیمه‌نامه‌های فوق نزد بیمه مرکزی پوشش بیمه اتکایی داشته است.

رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه ۷۰ درصد پوشش بیمه‌نامه این نفتکش نیز متعلق به یک شرکت بیمه نروژی است تصریح کرد: همچنین مسئولیت پوشش بیمه فوت و نقص عضو خدمه کشتی و همچنین آلودگی احتمالی دریا با P&I کلوپ بین‌المللی است.

بنابراین حتی بدون ارجاع به موضع رسمی وزارت خارجه، می‌توان با اطمینان کامل گفت شایعه انتقال بار کشتی به کره شمالی دروغی بیش نیست.

کشتی چینی تصادم کرده با سانچی

از سوی دیگر به راحتی می‌توان از سایت‌های اینترنتی که وظیفه رصد و پایش حمل و نقل دریایی را دارند مشاهده کرد که دو کشتی کریستال چینی و سانچی ایرانی در کدام منطقه به هم می‌رسند و برخورد می‌کنند. تصاویری هم که از کشتی چینی سانحه دیده مشخحص است نشان از این دارد که این دو کشتی با هم برخورد داشتند اما با توجه به نوع بار و همچنین زاویه تصادم طبیعی است که آن کشتی خسارت کمتری داشته باشد.

آیا کشتی‌ها تصادف (تصادم) می‌کنند؟

بله کشتی ها هم تصادف می‌کنند. شاید در نگاه اول برای خیلی از مردم که اطلاع زیادی از این مسیر حمل و نقل ندارند امکان تصادف کشتی امری عجیب به نظر برسد اما این مسئله وجود دارد که در برخی مناطق دریایی با تنگه‌هایی مواجهیم که امکان تصادف (تصادم) را زیاد می‌کنند که با توجه به وسعت عظیم این کشتی‌های غول پیکر امکان عملیاتی تغییر مسیر به سادگی میسر نمی‌شود. از این رو کاپیتان کشتی در این مواقع طوری حرکت می‌کند که کمترین لطمه و صدمه به کشتی وارد شود.

نتایج جستجوی تصادف کشتی در گوگل

باید این نکته را در نظر گرفته که کشتی یک وسیله ی نقلیه است که توسط انسان هدایت میشه و دقیقا مثل یک ماشین است که تمام دستگاههای ناوبری برای کمک هستند و قدرت تصمیم گیری ندارند و افسر ناوبر شخصی است که تصمیم نهایی رو میگیرد.

آیا خاموش بودن سیستم راداری کشتی صحت دارد؟

اولین منبع خبری که چنین ادعایی در خصوص سیستم راداری کشتی سانچی کرد رسانه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال بود. طبق ادعای این رسانه  نفتکش ایرانی سانچی و کشتی باری چینی شنبه گذشته از چند ساعت قبل از حادثه هیچ سیگنالی برای ایستگاه کنترل ترافیک دریایی ارسال نکرده بودند. این منابع ذکر کرده‌اند که مشخص نیست آیا سیستم شناسایی خودکار هر دو کشتی پیش از حادثه خاموش شده بود یا عملکرد آن مختل شده بود و یا اینکه ایستگاه کنترل ترافیک دریایی نتوانسته سیگنال آنها را دریافت کند.

طرح این مسئله سبب شد در این مدت عده‌ای بر این اساس شبهاتی مطرح کنند که متاسفانه با پاسخگویی دیرهنگام نیز از سوی مسئولان همراه شد.

در این خصوص علی بلوری سرمهندس  کشتی شرکت ملی نفتکش به خاموش بودن رادار واکنش نشان داد و گفت:

این صحبت اصلا درست نیست، در این دستگاه‌ها حداقل دو رادار مستقل ازهم با طول موج های مختلف کار می کنند. اگر برفرض یکی آسیب دید رادار دیگر کار شما را انجام می دهد. این شایعه خاموش کردن چراغ ها و یا رادارها در کشتی که درحال پخش است اصلا صحت ندارد. هیچ کسی این کار رانمی کند. بحث خاموش بودن رادارها و یا چراغ های دریایی کاملا غلط است.

وی در ادامه گفت: اگر حتی برق ژنراتورهای کشتی برود بازهم سیستم هایی که به ایمنی کشتی مربوط است خاموش نمی شود. شما فرض بگیرید که همه این ها از کار افتاده باشد، باز هم کشتی باید در مکانی توقف کند. وی درادامه گفت فقط ars این کشتی درساعات قبل خاموش شده است، این دستگاه چندان ضروری هم نیست.

چرا پرچم پاناما روی کشتی بود؟

یکی از کارشناسان دریانوردی در این خصوص با طرح مثالی توضیح می‌دهد:

اینکه در نظر بگیرید مالکیت کشتی هیچ ارتباطی با پرچم آن ندارد مثلا شما میتوانید ماشین خود را هم در تهران پلاک کنید هم سایر شهرستانها ولی مالکیت ماشین متعلق به شماست و پلاک تنها شماره ثبت شما را مشخص میکند پرچم کشتی دقیقا همین است .

وی در ادامه می‌گوید: پرچم هر کشتی نشان دهنده ی استاندارهایی که یک کشتی پیروی میکند. پاناما کشتی های با استاندارد بالا را ثبت میکند و این برای کلاس کاری کشتی خیلی مهم است و نشان میدهد شما یک کشتی به روز و مجهز با استانداردهای بالا در اختیار اجاره کننده ها قرار میدهید.

بلوری سرمهندس کشتی شرکت ملی نفتکش نیز در این خصوص می‌گوید:

این موضوع مرسوم است، درحال حاضر کشورهای اروپایی و آمریکایی هم پرچم پاناما را  نصب می کنند. به این دلیل که قوانین مالیاتی، قوانین دریانوردی کشور پاناما راحت تر است و پرچم پاناما جزو پرچم های خوش نام است. وی در ادامه تاکید کرد: تاقبل از تحریم ها پرچم جمهوری اسلامی ایران در کشتی ها نصب می شد. این موضوع خیلی مهم نیست، تقریبا 70تا 80 درصد شناو هایی که رفت وآمد می کنند پرچم پاناما رانصب می کنند.

مسئله صرفه و جایگاه اقتصادی از مهم‌ترین دلایلی است که برای علت نصب پرچم پانا روی کشتی مطرح می‌شود.

کارشکنی چین و اهمال داخلی

در این مسئله که از روز اولی که این سانحه رخ داد، مسئولین داخلی آنچنان که باید و شاید پیگیری نکردند و وزرایی که می‌توانستند نقش تعیین کننده ای در موضوع داشته باشند نظیر وزیر خارجه و وزیر نفت و.. در این خصوص کم‌کاری کردند مسئله غیرقابل انکاری است.

حتی دستور رئیس جمهور در تعیین علی ربیعی وزیر کار و رفاه اجتماعی به عنوان نماینده ویژه در این موضوع نیز قابل نقد است چرا که این مسئله ارتباط کمی به حوزه وظایف او دارد و بهتر بود از وزرای اصلی مرتبط با این پرونده استفاده می‌شد.

اما در مقابل نیز خبرهایی از کم‌کاری و اهمال طرف چینی به گوش می رسد که لازم است هرچه زودتر مقامات وزارت خارجه از مسئولین چین در این خصوص بازخواست کنند و نتیجه را نیز به اطلاع مردم برسانند.

در این خصوص می‌توان به سخنان امیر خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش نیز اشاره کرد که گفته بود:

پیشنهاد ما برای حضور تکاوران در چین و کمک‌رسانی به حادثه‌دیدگان، سه روز بعد از برخورد کشتی بود و تشریفات حضور این عزیزان با توجه به اینکه طرف چینی اعلام کرده بود نظامی‌ها را برای حضور در این عرصه نمی‌پذیرد، شرایط را پیچیده‌تر کرد. آنها اعلام کردند که تکاوران ایرانی نباید با لباس نظامی در صحنه حاضر شوند. ما هم پذیرفتیم با هر پوششی که آنها بگویند، حاضر می‌شویم. در روز سوم در تماس تلفنی با فرمانده نیروی دریایی ارتش چین صحبت کردیم و ایشان هم با ما همکاری کردند و با هماهنگی ارتش این کشور اعلام شد هر تجهیزاتی که لازم باشد را در اختیار ما قرار می‌دهند، اما با این وجود سه روز فرآیند دریافت ویزا و روادید تکاوران برای حضور در چین طول کشید.

در واقع درخصوص علل همکاری نکردن طرف چینی در این مسئله و تعلل سه روزه در دادن ویزا به نیروهای ایرانی مسئله ایست که باید سریعا برای مردم روشنگری شود.

محمد سمیعی ملوان با سابقه ایرانی نیز در این خصوص معتقد است:

ما حتی زمانی که کشتی‌های چینی در آب‌های آزاد با دزدی دریایی مواجه شده‌اند، آنها را نجات دادیم و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران کشتی‌های چینی را از دست دزدان دریایی نجات داده است، اما چینی‌ها با وجود آنکه می‌توانستند در ساعات و روزهای اولیه برای سانچی کاری کنند، ‌کم‌کاری کردند، اصلاً خدمه سانچی و سرنوشت آنها برایشان مهم نبود و بیشتر از همه مایل به حفظ محیط‌زیست دریای خود بودند.درواقع مایل بودند که این کشتی بسوزد و میعانات و سوخت وارد دریا نشود تا آب‌های آن منطقه آلوده نشود. سمیعی افزود: حتی تجهیزاتی که چین بابت اطفای حریق نفتکش سانچی به کار برد به نظر من می‌توانست بسیار بیشتر از تجهیزات به کار گرفته شده باشد.

از امداد نرساندن نیروهای چینی در این حادثه تا کار نکردن در ساعات شب مسایلی هستند که در سطح جامعه مطرح شده و نیاز است مسئولان پاسخ دقیق و منطقی به این سوالات بدهند تا هم برای مردم مسئله مشخص شود و هم خانواده های داغداران مقصران اصلی را بشناسند.

ربیعی در گفتگوی ویژه خبری:
شایعه برخورد موشک به نفتکش سانچی صحت ندارد/اطلاع‌رسانی غلط خیانت به افکار عمومی است
علی ربیعی- رئیس کمیته پیگیری نفت‌کش سانچی-  در برنامه گفتگوی ویژه خبری به تشریح ابعاد مختلف حادثه این نفتکش پرداخت.

به گزارش مشرق، علی ربیعی، وزیر کار و رئیس کمیته پیگیری نفت‌کش سانچی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه ۲ سیما اظهار کرد: از ساعت اولیه حادثه نفتکش سانچی جلسه اضطراری در سفارت چین تشکیل شد و موضوع بلافاصله به اطلاع رئیس‌جمهور رسید و جلسه ستاد بحران در وزارت امور خارجه تشکیل شد.

رئیس کمیته پیگیری نفت‌کش سانچی افزود: اتفاق پیش آمده آن قدر عظیم بود که بنده خارج از عرف دیپلماتیکم عمل کردم و بدون پروتکل در اتاق عملیات چین حضور یافتم.

وی با بیان اینکه اولین خواسته بنده از چین خاموش شدن آتش بود، گفت: با کره‌ای‌ها و سفیر ایران در توکیو نیز رایزنی صورت گرفت و یک تیم هم به دلیل این که کشتی به سمت ژاپن در حرکت بود، به محل اعزام شد.

وزیر کار ادامه داد: کشتی ۱۱۱ هزار و ۵۱۰ تن میعانات گازی داشت که در ترکیب با هوا اسید سولفوریک تشکیل می‌داد و افرادی که به صورت غیر کارشناسی اظهار نظر می‌کنند حتی یک روز در کشتی نبوده‌اند.

ربیعی بیان کرد: انفجار در نفت کش باعث ایجاد دودی به طول ۸۰۰ متر شده بود و ما تنها به دنبال این بودیم که هرچه زودتر آتش خاموش شود.

وی اظهار کرد: برخی انتقاد می‌کنند شما که می‌دانستید خدمه در ساعات اولیه جان باخته‌اند چرا اقدام کردید؟ بنده می‌گویم اگر حتی یک اپسیلون امید وجود داشت وظیفه انسانی ما بود که برای نجات اقدام کنیم.

وزیر کار بیان کرد: اخیرا شنیده ام که برخی می‌گویند موشک به کشتی خورده است. طرح چنین‌ مسائلی جز افزودن به غم و ماتم خانواده‌های قربانیان و مردم سود دیگری ندارد.

وی ادامه داد: از ابتدا که ما با کارشناسان چینی صحبت می‌کردیم آنها می‌گفتند که امکان ندارد کسی در کشتی زنده مانده باشد.

ربیعی افزود: آیا پیکر آنها برای ما مهم نبود؟ ما فرهنگ ایرانی داریم و سنت‌مان این است که مردگانمان را به خاک بسپاریم. اگر کورسوی امیدی بود، نباید اقدام می‌کردیم ؟ ما هیچ‌وقت اظهار نظر قطعی درباره زنده بودن خدمه کشتی نکردیم اما به تلاش خود برای نجات انها ادامه دادیم.

رئیس کمیته پیگیری نفت‌کش سانچی گفت : برای خرید فوم به زمان زیادی نیاز داشتیم اما دولت چین اقدامات خود را در این زمینه انجام داد و آب پاشی و فوم پاشی صورت گرفت.

ربیعی با بیان اینکه اقدامات چینی‌ها در حد مقدوراتشان بود، گفت : چند سال پیش یکی از کشتی‌هایمان دچار آتش‌سوزی شده بود که بیش از ۲۰ نفر در آن حادثه نجات یافتند.

وی گفت: این کشتی ساخت کره جنوبی و کاملاً نو بوده و سال ۲۰۰۸ بر روی آب آمده است.

رئیس کمیته پیگیری نفت‌کش سانچی با اشاره به اینکه ناوگان نفتکش ایران جزء ناوگان های مجهز و خوب دنیا است، اظهار کرد: این کشتی با پرچم پاناما حرکت می‌کرد زیرا هزینه های بازرگانی آن‌ها کمتر است و این مسئله در عرف دریانوردی رایج است.

ربیعی با اشاره به اینکه جعبه سیاه پلمپ شده است، گفت: باید پاناما، ایران، چین و سازمان‌های بین المللی برای بازگشایی آن حضور داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه از کشتی کریستال بازدیدکردیم و همکارانمان در آنجا مستقر هستند تا با افرادی که با کشتی سانچی تصادف کرده‌اند، مصاحبه کنند، افزود: شفاف‌سازی درباره این حادثه از اهمیت زیادی برخوردار است.

رئیس کمیته پیگیری نفت‌کش سانچی با اشاره به اینکه خانواده‌های این عزیزان باید آرامش داشته باشندو ما با تمام توان هر آنچه داشتیم به کار گرفتیم، گفت: اطلاع‌رسانی غلط خیانت به افکار عمومی است و نباید سبب ایجاد ابهامات و استرس در میان افکار عمومی شویم،

ربیعی افزود: نفت‌کش سانچی در عمق ۱۱۰ متری دریا نشسته و امکان آتش سوزی دیگر وجود ندارد اما گازهای سمی در کشتی زیاد است.

وی با اشاره به اینکه دریانوردان ما شهیدان خدمت در راه اقتصاد مقاومتی بودند، گفت: روز پنجشنبه مجلس ختم ملی برگزار خواهد شد.

رئیس کمیته پیگیری نفت‌کش سانچی اظهار کرد: ساعت ۱۱ صبح فردا نیز مصاحبه مطبوعاتی در رابطه با این حادثه برگزار خواهد شد تا به همه ابهامات پاسخ دهیم.

ربیعی گفت: تلاش می‌کنیم چند غواص برای فیلمبرداری به اطراف نفتکش سانچی بروند تا به لحاظ فنی و علمی بررسی کنیم که آیا می‌توان به داخل کشتی ورود پیدا کرد یا خیر!

رئیس کمیته پیگیری نفت‌کش سانچی افزود: نحوه تصادف کشتی از نظر حقوقی برایمان حائز اهمیت است لذا تا روشن شدن این قضیه پیش خواهیم رفت و به دنبال احقاق حق خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه رادارهای کشتی از کار نیافتاده بود، افزود: تا ۲۵ مایلی دریا رادارها می‌توانند به شناسایی بپردازند.

ربیعی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های ما این است که سرانجام کشتی غرق شده را رها نکنیم، گفت: رئیس جمهور در تماسی تلفنی اعلام کرد بعد از استقرار کشتی داخل کشتی برویم، اما چینی‌ها می‌گویند امکان ورود به کشتی وجود ندارد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌هایمان بررسی شیوه تصادف بوده است به طوری که سازمان دریانوردی، وزارت راه و شهرسازی و وزارت امور خارجه کار را دنبال خواهند کرد.

رئیس کمیته پیگیری نفت‌کش سانچی با اشاره به شبیه سازی‌های صورت گرفته در خصوص حادثه سانچی اظهار کرد: یکی از نظریه‌ها این است که عقب رفتن کشتی کریستال پس از برخورد سبب ایجاد استحکاک و در نهایت آتش سوزی شده است.

وی افزود: بازگشایی و رمزگشایی از جعبه سیاه نیازمند ۳ ماه زمان است، لذا از تمام توان دیپلماتیک خود استفاده خواهیم کرد تا در کمترین زمان ممکن جعبه سیاه بازگشایی و رمزگشایی شود.

ربیعی با بیان اینکه بیشترین سوال خانواده ها در روز اول در خصوص سرنوشت عزیزانشان بود، گفت: در روزهای بعد روشن شدن نحوه تصادف بیشترین سوال آنها بود