جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » وزارت خزانه داری آمریکا ۱۴ مقام ایرانی از جمله صادق سارق لاری جانی را تحریم کرد

وزارت خزانه داری آمریکا ۱۴ مقام ایرانی از جمله صادق سارق لاری جانی را تحریم کرد

وزارت خزانه داری ایالات متحده روز جمعه ۲۲ دی و در تازه ترین تحریمها علیه حکومت ایران، ۱۴ شخصیت حقیقی و حقوقی رژیم جمهوری اسلامی ایران را تحریم کرد. از جمله مقام های ایرانی که در این تحریم ها قرار گرفته اند، صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران است.

پیشتر وزیر خزانه داری آمریکا وعده داده بود که تحریم های غیر هسته ای و بخصوص برای حقوق بشر آمریکا علیه ایران، اجرا خواهد شد.

تحریم جدید این ۱۴ فرد حقیقی و حقوقی توسط آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران به خاطر نقض حقوق بشر و حمایت تسلیحاتی از گروه های تروریستی صورت گرفته است.

در بیانیه خزانه داری آمریکا تاکید شد، صادق لاریجانی از نزدیک ترین متحدان آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران است که آمر، هدایتگر و رهبری تجاوز به حقوق اشخاص، شهروندان یا افراد مقیم در ایران را برعهده دارد.

در فروردین ۱۳۹۱، صادق لاریجانی توسط اتحادیه اروپا برای نقشی که در نقض گسترده و شدید حقوق شهروندان ایرانی در اعتراضات بعد از انتخابات سال ۸۸ داشت، تحریم شده بود و از ورود به کشورهای این اتحادیه محروم کرد.

در تحریم خزانه داری آمریکا چند شرکت چینی و ایرانی که فعالیت نظامی دارند نیز تحت تحریم قرار گرفته اند.

لیست کامل تحریم‌های خزانه داری آمریکا در ۲۲ دی به این شرح است:‌

  1. صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه
  2. زندان رجایی‌شهر
  3. غلامرضا ضیایی، رییس زندان رجایی‌شهر
  4. سازمان نبرد الکترونیک و دفاع سایبری سپاه
  5. شورای عالی فضای مجازی
  6. مرکز ملی فضای مجازی
  7. شرکت مخابراتی موج سبز واقع در مالزی
  8. مرتضی رضوی، تبعه ایران
  9. شرکت پشتیبانی و نوسازی بالگردهای ایران (پنها)
  10. صنایع هواپیمایی ایران (صها)
  11. شی یوهاوا (تبعه چین)
  12. شبکه خرید مستقر در ایران و چین، شامل:
  13. پردازان سیستم نماد آرمان (پسنا الکترونیک)
  14. شرکت بوچانگ سرامیک (مستقر در چین)
  15. ژو یوگون (تبعه چین و نماینده شرکت بوچانگ سرامیک)

تلاش دولت ترامپ برای تحریم های غیر هسته ای

استیو منوشن عصر پنجشنبه به وقت محلی در واشنگتن و در پاسخ به پرسش خبرنگاران در همین زمینه، با بیان این که همچنان به تحریم‌ها توجه می‌کنیم گفت، «به نظرم شما می‌توانید انتظار داشته باشید که تحریم‌های بیشتری در راه باشد.»

این در حالی است که مهلت قانونی پرزیدنت ترامپ برای اعلام تصمیم خود در مورد تعلیق تحریم‌های ایران که به دنبال اجرای برجام لغو شد رو به پایان است، و یک مقام دولتی نیز روز گذشته گفته بود که حتی اگر تعلیق ادامه یابد، تحریم‌های جدیدی اعلام خواهد شد.

ایران و شش قدرت جهانی گروه ۱+۵ شامل ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، روز ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵ به توافقی بر سر برنامه هسته‌ای تهران دست یافتند که در ازای اعمال محدودیت های سنگین بر آن برنامه بحث‌برانگیز، تحریم های مرتبط با آن لغو شدند.

پرزیدنت ترامپ که در دوران تبلیغات انتخاباتی برجام را بدترین توافق تاریخ خوانده بود، پس از آغاز به کار دولت خود با این استدلال که ایران با ادامه فعالیت‌های خود در منطقه روح برجام را نقض می‌کند، در نهایت از تایید مجدد پایبندی تهران به آن خودداری کرد.

کنگره آمریکا ۶۰ روز پس از آن فرصت داشت در مورد بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای ایران تصمیم‌گیری کند. اما با به سر رسیدن این زمان و عدم تصمیم‌گیری کنگره، رئیس جمهوری ایالات متحده خود تا پایان مهلت مقرر قانونی تصمیم خود را در این مورد اعلام کند.

طبق قانون، مجوز لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران باید هر ۱۲۰ روز تمدید شود.

دولت ایالات متحده پیشتر نیز با وجود اجرای توافق اتمی وین، تحریم‌های دیگری را به دلیل ادامه برنامه موشکی بالیستیک و همچنین نقض حقوق بشر، علیه برخی افراد، نهادها یا شرکت‌های مرتبط با این فعالیت‌های بی ثبات کننده تهران اعمال کرده است.