پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مراقب آسیب‌های “تلگرام جعلی” باشید!

مراقب آسیب‌های “تلگرام جعلی” باشید!

نرم‌افزار جدیدی به نام “Teligram” به‌عنوان نسخه به‌روز شده پیام‌رسان تلگرام Telegram به بازار آمده که از توانایی‌های ویژه‌ای چون نصب درب پشتی یا استفاده از تبلیغات کلیکی برای آلوده کردن سیستم قربانی استفاده می‌‌کند.

تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ – ۲۰:۵۸ 13 January 2018

نرم‌افزار جدیدی به نام “Teligram” به‌عنوان نسخه به‌روز شده پیام‌رسان تلگرام Telegram به بازار آمده که از توانایی‌های ویژه‌ای چون نصب درب پشتی یا استفاده از تبلیغات کلیکی برای آلوده کردن سیستم قربانی استفاده می‌‌کند.

اخیراً کارشناسان امنیت سایبری با نسخه جعلی از پیام‌رسان تلگرام برخورد کرده‌اند که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

متأسفانه بازهم گزارشی دیگر از وجود برنامه‌ای آلوده در فروشگاه اینترنتی گوگل (Google Play Store) دریافت شده است؛ در این گزارش آمده که نرم‌افزاری جدید به نام «Teligram» به‌عنوان نسخه به‌روز شده پیام‌رسان تلگرام (Telegram) معرفی کرده‌اند.

این برنامه جدید از فراگیری پیام‌رسان تلگرام برای ترغیب کاربران به دریافت و نصب استفاده می‌کند.

این گزارش توسط شرکت امنیت سایبری سیمنتک (Symantec) در 10 ژانویه ارائه‌ شده است؛ کارشناسان امنیت سایبری شرکت مذکور با بررسی‌های دقیق خود دریافتند که این برنامه جدید از همان توابع کتابخانه‌ای تلگرام استفاده می‌کند اما بدافزارهایی را در قالب این توابع، وارد سیستم قربانی می‌‌کند.

این برنامه آلوده برای به اشتباه انداختن کاربران و نصب سهوی، فقط یک حرف از اسم تلگرام را تغییر داده است.

این برنامه مخرب به‌گونه‌ای طراحی‌شده که در محیط برنامه تبلیغات نشان می‌دهد و در پس‌زمینه برخی بدافزارها را اجرا می‌کند.

بدافزارهای مذکور با نام «Trojan.Gen.2» شناخته‌ شده‌اند و از توانایی‌های ویژه‌ای چون نصب درب پشتی یا استفاده از تبلیغات کلیکی برای آلوده کردن سیستم قربانی استفاده می‌‌کند.

کارشناسان سیمنتک به کاربران هشدار دادند که از نصب برنامه‌های منبع باز (open source) خودداری کنند زیرا کلاه‌برداران و مجرمان سایبری می‌توانند از کدهای این برنامه‌ها سوءاستفاده کنند.

کندی تلگرام یادآور سرنوشت وایبر است!

کندی تلگرام یادآور سرنوشت وایبر است. پیام‌رسان وایبر برای دوره‌ای فیلتر شد و پس از رفع فیلتر به مرور آنچنان کند شد که قابلیت بهره برداری نداشت و در نهایت عمده کاربران ایرانی به تلگرام کوچ کردند.

تلگرام پس از چند روز رفع فیلتر شد اما سرعت پایین دسترسی به این پیام‌رسان که ممکن است به واسطه میزان پهنای باند اختصاص یافته به این پیام‌رسان و یا مراجعه گسترده مردم باشد، این گمانه را پررنگ کرده که سرنوشت این پیام‌رسان نیز شبیه به وایبر باشد، هرچند اکنون هنوز برای ارزیابی آینده این پیام رسان در بستر اینترنت ایران زود است.

به گزارش «تابناک»، پس از وقوع یک رشته ناآرامی در برخی شهرهای ایران، اینستاگرام و تلگرام فیلتر شدند و دسترسی به این نرم افزارها تا حدودی دشوار شد. پس از کاهش التهابات، ابتدا اینستاگرام رفع فیلتر بود اما با توجه به آنکه بستری که باعث فیلتر تلگرام شده بود، برقرار بود، این پیام‌رسان رفع فیلتر نشد اما در نهایت پس از یک سلسله حواشی و تقابل سیاسی، پیام‌رسان تلگرام نیز به فاصله چند روز رفع فیلتر شد.

بخش اعظم کاربران ایرانی از پیام رسان تلگرام استفاده می‌کنند و برخی سرعت پایین این پیام‌رسان را از زمان رفع فیلتر به مراجعه همزمان عمده این کاربران به این پیام‌رسان نسبت داده‌اند اما یک گمانه دیگر، پهنای باند پایین این پیام رسان است که سرعت دسترسی به محتوا و به ویژه به تصاویر و ویدیو را برای طیف گسترده‌ای از کاربران با کندی و دشوار‌هایی همراه ساخته است.

تلگرام رفع فیلتر شد

تلگرام 60 درصد پهنای باند کشور رو اشغال کرده و نزدیک به 40 میلیون کاربر دارد که بنابر تخمین‌ها در حدود 58 درصد از کاربران ایرانیِ تلگرام بالای 18 سال سن دارند. با توجه به ساختار کاربرمحور و کاربرپسند این پیام‌رسان، امکانات آن و همچنین گستره حضور شهروندان ایران در این پیام‌رسان، تلگرام به بستری بزرگ برای کسب درآمد شماری از شهروندان ایرانی تبدیل شده و پیام‌رسان‌های مشابه از جمله پیام‌رسان‌های داخلی نیز نتوانسته‌ای نقش مشابهی را ایفا کنند.

مسئولان ایران با تعامل با پاول دورف مدیر تلگرام به دنبال حذف مصادیق ترویج خشونت و ناآرامی در ایران بودند که در نهایت این تعامل به فرجام مشخصی نرسید و در این میان پیش‌شرط رفع فیلتر تلگرام، حذف کانال‌های مروج اعمال خشونت آمیز از سوی برخی مسئولان داخلی عنوان شد و تصور می‌شد پایان عمر تلگرام در ایران فرارسیده، چرا که استفاده از تلگرام با فیلترشکن نیز با دشواری‌های فراوانی همراه بود.

در شرایطی که استفاده گسترده از فیلترشکن‌‌ها برای استفاده از تلگرام در جریان بود، نرم افزارهایی چون واتس اپ در حال جذب مخاطبان ایرانی بودند و نمونه‌های مشابه داخلی نتوانستند در این فضا بخش اعظمی از کاربران ایرانی را به سمت خود جلب نمایند که سوای بحث اعتماد، به ساختار ضعیف برنامه‌نویسی این نرم افزارها و امکانات محدود‌شان نیز بازمی‌گشت. در نهایت با توجه به گستره انتقادات کاربران تلگرام، فیلتر تلگرام استمرار نیافت و اکنون این شبکه در دسترس قرار گرفته اما همانگونه که اشاره شد، با کندی مواجه است.

کندی تلگرام یادآور سرنوشت وایبر است. پیام‌رسان وایبر برای دوره‌ای فیلتر شد و پس از رفع فیلتر به مرور آنچنان کند شد که قابلیت بهره برداری نداشت و در نهایت عمده کاربران ایرانی به تلگرام کوچ کردند. با این حال شاید اگر در آن مقطع تصور می‌شد تلگرام امکان Broadcasting را فراهم می‌کند و به سطح یک رسانه فراگیر ارتقاء می‌یابد، چالش‌ها برای وایبر به وجود نمی‌آمد و همچنان مشتری وایبر بودیم!