پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » حقوق بشر » برای فرونشاندن آتش خشم جوانان بپاخاسته ایرانی از شهادت سرخ و لاله گون سیناقنبری دیپلمه بیست و سه ساله در سیاهچال اوین، ادعاهای بیهوده ای مطرح میشود!!

برای فرونشاندن آتش خشم جوانان بپاخاسته ایرانی از شهادت سرخ و لاله گون سیناقنبری دیپلمه بیست و سه ساله در سیاهچال اوین، ادعاهای بیهوده ای مطرح میشود!!

پس از آن که یخ ادعای خودکشی شهید گلگون کفن خیزش کبیر میهنی دیماه نگرفت و انگشت اشاره افکارعمومی مردم درداخل و خارج متوجه نهادهای ضدامنیتی و ضابطان قضایی سلاخ خانه اوین شد، مسئولان پروپاگاندای نظام تبلیغاتی اداره زندانها ترفندجدیدی اندیشیده و اعلام میدارند که بازداشت سینا قنبری ربطی به جریان خیزش قهرمانانه جوانمردان شهادت طلب نداشته، بلکه به علت دست داشتن در قاچاق موادمخدر دستگیرشده بوده است؟!!

از روز گذشته و با انتشار خبر فوت یکی از بازداشتی های اخیر موضوع اعتراضات به صدر اخبار داخلی بازگشته است و برخی ها بر این اعتقاد هستند که فرد فوت شده بر اثر ضرب و شتم ماموران زندان به شهادت سرخ رسیده   و برخی دیگر نیز دلیل فوت را خودکشی اعلام کرده اند.

خبرگزاری ایلنا ۱۸ دی ۱۳۹۶ – در خبری اعلام کرد که گویا جوان فوت شده در زندان اوین در درگیری‌های اخیر بازداشت نشده و ارتباطی به موضوع ناآرامی‌های اخیر ندارد.

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با ایلنا درباره جوان فوت شده در زندان اوین گفت: این فرد در درگیری‌های اخیر بازداشت نشده است و ربطی هم به تجمعات اخیر نداشته است.این فرد توسط نیروی انتظامی در دستگیری مربوط به قاچاقچیان مواد مخدر بازداشت و اقدام به خودکشی کرده است.در چند روز اخیر مراجع مختلف آمارهای متفاوتی از دستگیرشدگان ناآرامی های اخیر ارائه دادند، به‌طوری‌که معاون فرماندار بیش از ۴۵۰ بازداشتی و مسئولان زندان تهران کمتر از ۱۰۰ بازداشتی را اعلام کردند، با این حال هنوز آمار مشخصی از زندانیان وجود ندارد.
در چند روز اخیر مراجع مختلف آمارهای متفاوتی از دستگیرشدگان ناآرامی های اخیر ارائه دادند، به‌طوری‌که معاون فرماندار بیش از ۴۵۰ بازداشتی و مسئولان زندان تهران کمتر از ۱۰۰ بازداشتی را اعلام کردند، با این حال هنوز آمار مشخصی از زندانیان وجود ندارد.

به گزارش «تابناک»؛ غلامحسین اسماعیلی رئیس کل دادگستری استان تهران در این باره گفته است: اختلاف آمار ناشی از این است که افراد بعضا تحت قرار قضایی بودند و آزاد شدند و یا بعضا تحت نظرگاه های نیروی انتظامی بودند که برخی از اینها بلافاصله به زندان معرفی شدند.

طیبه سیاوشی نماینده مردم تهران در گفت‌وگو با ایلنا درباره انتشار خبری مبنی بر فوت جوان ۲۲ ساله در زندان اوین گفت: این موضوع را از وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی پیگیری کردم که اعلام شد این فرد جوان ۲۲ ساله دیپلمه‌ای بود که توسط نیروی انتظامی بازداشت و تحویل دستگاه قضایی شده‌ است. طبق اطلاعی که به من داده شده، این فرد در زندان خودکشی کرده است.

نماینده مردم تهران ادامه داد: این موضوع را به دفتر آقای لاریجانی هم اطلاع دادم. در چند روز اخیر در پیگیری‌های متعدد با قوه‌قضاییه، وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی خواستار این بودیم که نظارت کامل و دقیقی بر جوانانی که در این ناآرامی‌ها بازداشت شده‌اند، داشته باشند و اگر این افراد در تخریب اموال نقشی نداشتند، آزاد شوند.

عضو فراکسیون امید در پاسخ به این پرسش که آیا نمایندگان تهران درخواستی برای ملاقات با این بازداشت شدگان داشته‌اند، اظهار کرد:‌ روز گذشته به اتفاق برخی از نمایندگان مجلس همچون خانم‌ها سلحشوری و سعیدی و آقای موسوی جلسه‌ای با افرادی که نماینده دانشجویان بازداشت شده بودند برگزار کردیم. همچنان پیگیر این موضوعات هستیم اما تاکنون و تا جایی که اطلاع دارم درخواستی برای ملاقات داده نشده است.

همچنین محمود صادقی نماینده تهران و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تایید فوت سینا قنبری فردی که بعد از اعتراضات اخیر در تهران دستگیر شده بود، گفت: متاسفانه خبر فوت سینا قنبری صحت دارد و طبق اطلاعی که از یکی از مراجع اطلاعاتی گرفتم این فرد توسط نیروی انتظامی بازداشت شده و آنطور که گفتند در زندان اوین اقدام به خودکشی کرده است.

صادقی همچنین در خصوص اینکه آیا این شخص در تجمعات حضور داشته، تاکید کرد: اطلاعی ندارم که در تجمعات حضور داشته یا خیر. گفت: او دانشجو نبود و دیپلم داشت.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: موضوع تحت رسیدگی است و طبق قاعده عوامل احتمالی دیگر هم در حال رسیدگی است.

صادقی تاکید کرد: از جزییات این موضوع بی‌اطلاع هستم. قاعدتا باید بررسی کنند. مجلس باید به این موضوع ورود کند و خانواده ها و دانشجویان تماس می گیرند. اما مجلس تعطیل است و این موضوع را انفرادی پیگیری می کنیم. اما باید ورود به موضوع به صورت رسمی باشد و از طریق مجلس رسیدگی شود.

با این حال یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی که نخواست نامش فاش شود در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: موضوع خودکشی سینا قنبری تایید نشده است و ما در حال بررسی این موضوع هستیم.

این نماینده مجلس در ادامه افزود، کمیسیون امنیت ملی مجلس به این موضوع ورود کرده است و از طریق مراجع قضایی و امنیتی در حال پیگیری آن هستیم و به محض اینکه به نتیجه مشخصی رسیدیم موضوع را اعلام خواهیم کرد.

تکمیلی: