جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » کنگره آمریکا – ارائه قطعنامه محکومیت اقدامات سرکوبگرانه و قطع اینترنت و نقض حقوق‌بشر در ایران توسط نظام حاکم بر کشور

کنگره آمریکا – ارائه قطعنامه محکومیت اقدامات سرکوبگرانه و قطع اینترنت و نقض حقوق‌بشر در ایران توسط نظام حاکم بر کشور

واشینگتن- کنگره آمریکا:

ارائه قطعنامه دو حزبی 676در حمایت از قیام مردم ایرانتوسط اد رویس رئیس کمیته امور خارجی و الیوت انگل رئیس دموکراتها در کمیته خارجی بیانیه مشترک کوین مک‌کارتی رهبر اکثریت کنگره و اد رویس:

در حالی‌که ایرانیان شجاع برای اعتراض به خشونت و فساد نظام دیکتاتوری حاکم به خیابانها می‌آیند، ایالات متحده نمی‌تواند اشتباهات گذشته را تکرار کند

قطعنامه ارائه شده به کنگره ایالات متحده دولت آمریکا را تشویق می‌کند تا مجوز تکنولوژی ارتباطات برای ایران را تسریع کند، تا توانایی مردم ایران برای بیان آزادانه، بهبود یابد

در کنگره آمریکا، اد رویس رئیس و الیوت انگل رئیس دموکراتها در کمیته خارجی مجلس نمایندگان، قطعنامه دو حزبی 676 را در حمایت از قیام مردم ایران ارائه کردند.

کوین مک کارتی رهبر اکثریت مجلس نمایندگان به‌همراه اد رویس طی بیانیه‌یی در این رابطه، اعلام کردند: «روز سه‌شنبه (آینده) مجلس نمایندگان یک قطعنامه دوحزبی را به رأی می‌گذارد تا در حمایت از مردم ایران به دولت (آمریکا) بپیوندد. نظام افراطی حاکم بر ایران، آزادی‌های بنیادین را از مردم سلب می‌کند و تلاش می‌کند مخالفتها را با نیروهای قتل وکشتار سرکوب کند؛ این نظام در همین حال میلیاردها دلار را برای فعالیت‌های تروریستی در خارج ایران، ارسال می‌کند».

کوین مک‌کارتی و اد رویس، تأکید کردند: «در حالی‌که ایرانیان شجاع برای اعتراض به خشونت و فساد نظام حاکم بر ایران به خیابانها می‌آیند، ایالات متحده نمی‌تواند اشتباهات گذشته را تکرار کند. این قطعنامه سرکوب اعتراضات مشروع توسط رژیم را محکوم می‌کند و روشن می‌سازد که آمریکا در کنار ایرانیانی ایستاده است که صلح، آزادی و یک زندگی بهتر می‌خواهند».

قطعنامه دو حزبی 676 مجلس نمایندگان که تحت عنوان «حمایت از حقوق مردم ایران برای آزادی بیان، محکومیت نظام حاکم بر ایران به‌خاطر سرکوب اعتراضات مشروع» ارائه شده، با یادآوری شروع قیام مردم ایران در 28دسامبر و گسترش آن به شهرهای سراسر کشور، تأکید می‌کند: «معترضان، به موارد بسیاری اعتراض کرده‌اند؛ از جمله به فساد گسترده رژیم (حاکم) و کنترل سپاه پاسداران بر اقتصاد کشور. آنها فعالیت‌های پرهزینه و بی‌ثبات‌کننده رژیم در خارج از جمله حمایت آن از گروه‌های تروریستی مثل حزب‌الله و رژیم قاتل اسد در سوریه را محکوم کرده‌اند. گزارشها نشان می‌دهد که بیش از 1000تن از ایرانیان دستگیر و چندین تن از آنها در ارتباط با این اعتراضات کشته شده‌اند. حکومت ایران دسترسی به اینترنت موبایل را قطع کرده و به شرکتها فشار می‌آورد تا برنامه‌های شبکه‌های اجتماعی مورد استفاده فعالان برای سازماندهی… اعتراضات را بلوکه کند».

قطعنامه دو حزبی مجلس نمایندگان آمریکا، می‌افزاید: «کنگره اختیار ارائه اجازه تکنولوژی‌های ارتباطی برای ایران به‌منظور بهبود توانایی مردم ایران برای بیان آزادانه را فراهم کرده است. کنگره اختیار لیست‌گذاری و تحریم عناصر رژیم ایران را که در فساد گسترده و نقض جدی حقوق‌بشر دست دارند فراهم کرده است؛ سپاه پاسداران و شبه‌نظامیان بسیج آن، به‌خاطر طراحی و نقض جدی حقوق‌بشر علیه مردم ایران از جمله شکنجه بی‌رحمانه و طولانی مخالفان سیاسی، تحریم شده‌اند… این رژیم مستمراً حقوق‌بشر شهروندان ایران را نقض کرده است از جمله با محدودیت‌های جاری، سیستماتیک و جدی آزادی تجمع و انجمن صلح‌آمیز و آزادی عقیده و بیان شامل استمرار بستن مطبوعات، دستگیری روزنامه‌نگاران و سانسور (آزادی) بیان در شبکه‌های آنلاین مثل وبلاگ‌ها و وب‌سایتها شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های اشتراک‌گذاری اطلاعات مثل تلگرام، اینستاگرام و توئیتر بلوکه شده‌اند…»

قطعنامه مجلس نمایندگان آمریکا سپس با ذکر موضع‌گیریهای بین‌المللی در حمایت از قیام مردم ایران و محکومیت اقدامات سرکوبگرانه نظام حاکم بر ایران از جمله از سوی دولتهای فرانسه، انگلستان و کانادا

9 خواسته و نتیجه‌گیری را مطرح می‌کند:

1- مجلس نمایندگان آمریکا در کنار مردم ایران می‌ایستد که در حال انجام اعتراضات مشروع و صلح‌آمیز علیه یک رژیم سرکوبگر و فاسد هستند.

2- محکومیت نقض‌های جدی حقوق‌بشری رژیم ایران علیه مردم ایران و محکومیت فساد گسترده و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده آن در خارج.

3- بیانیه‌های حمایت از معترضان از سوی متحدان کلیدی را مورد توجه قرار می‌دهد و همه دولتها و نهادهای دموکراتیک را فرامی‌خواند تا به‌روشنی از حقوق مردم ایران برای زندگی در یک جامعه آزاد، حمایت کنند.

4- خواهان آن می‌شود که رژیم ایران از التزامات بین‌المللی در رابطه با حقوق‌بشر و آزادی‌های مدنی، از جمله آزادی اجتماع، بیان و مطبوعات، تبعیت کند.

5- از دولت آمریکا می‌خواهد تا با به‌کارگیری تحریم‌های هدفمند و برگزاری اجلاس فوق‌العاده شورای امنیت و شورای حقوق‌بشر ملل متحد، استمرار نقض حقوق‌بشر توسط رژیم ایران را محکوم کند و مکانیسمی را برقرار سازد تا شورای امنیت بتواند بر این نقض‌ها نظارت کند.

6- دولت آمریکا را تشویق می‌کند که مجوز تکنولوژی ارتباطات برای ایران را تسریع کند تا توانایی مردم ایران برای بیان آزادانه، بهبود یابد.

7- شرکتها را فرامی‌خواند تا درخواست‌های رژیم را برای قطع مردم ایران از شبکه‌های اجتماعی و سایر امکانات ارتباطی، رد کنند.

8- به تاریخ پرافتخار و فرهنگ غنی ملت ایران احترام می‌گذارد و تماماً از تلاش‌های مردم ایران برای ترویج برقراری آزادی‌های بنیادین حمایت می‌کند که پایه ظهور یک سیستم سیاسی است که آزادانه انتخاب شده و باز و دموکراتیک باشد.

9- از رئیس‌جمهور و وزیر خارجه آمریکا می‌خواهد در همکاری با جامعه بین‌المللی، تضمین کنند که نقض‌های حقوق‌بشری، بخشی از تمامی مذاکرات رسمی و غیررسمی چند جانبه و دوجانبه در ارتباط با رژیم ایران باشد.