شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه!

آخرین تحولات خاورمیانه!

نشست شورای امنیت در مورد خیزش شهادت طلبانه ملی عموم طبقات مردم ایران در سراسر شهرهای کشور ! اوج یافتن تنش ها در روابط پاکستان و آمریکا و احتمال قطع روابط میان آنها! دعوت هفتاد کشور به کنفرانس حامیان عراق! برقراری حکومت نظامی در مناطق تحت تسلط کردهای سوریه!

مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به اوج یافتن تنش ها در روابط پاکستان و آمریکا و احتمال قطع روابط میان آن ها نیز اشاره کرد.

تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۶ – به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری رویترز، خواجه آصف، وزیر خارجه پاکستان گفت: آمریکا در برابر پاکستان مانند دوستی است که همیشه خیانت می کند.

وی این اظهارات را پس از آن عنوان کرد که آمریکا کمک های مالی خود را به این کشور تعلیق کرد. وی روز پنجشنبه در تلویزیون محلی کپیتال تی وی گفت: رفتار آمریکا نه به یک متحد شبیه است، نه به یک دوست و آمریکا مانند دوستی است که دائما خیانت می کند.

نشست شورای امنیت در مورد ناآرامی های ایران و حمایت اعضای شورا از ثبات ایران/اوج یافتن تنش ها در روابط پاکستان و آمریکا و احتمال قطع روابط میان آن ها/دعوت 70 کشور به کنفرانس حامیان عراق/برقراری حکومت نظامی در مناطق تحت تسلط کردهای سوریه

همچنین عمران خان، رهبر مخالفان و ستاره سابق کریکت این کشور که گفته می شود، نخست وزیر بعدی پاکستان است گفت: اکنون زمان آن است که پاکستان با آمریکا ارتباطش را قطع کند و حضور دیپلماتیک و اطلاعاتی این کشور را در این منطقه از بین ببرد.

نشست شورای امنیت در مورد ناآرامی های ایران و حمایت اعضای شورا از ثبات ایران

رئیس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل متحد می گوید: ‏همه پانزده عضو شورای امنیت بر اهمیت صلح و ثبات ایران و کاستن از تنش ها در خاورمیانه اتفاق نظر داشتند.‏

خیرت عمروف در پایان نشست شورای امنیت ـ که با موضوع ناآرامی های اخیر در ایران برگزار شد ـ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: همه ‏طرف ها در شورای امنیت بر ثبات در ایران و منطقه و کاهش خشونت و تنش ها تأکید داشتند.‏

وی افزود: من به عنوان نماینده قزاقستان تأکید می کنم که کشورم خواهان یک ایران آرام، با ثبات و رو به پیشرفت ‏است. ما امیدواریم که مسائل در ایران از طریق مسالمت آمیز حل و فصل شود.‏

نشست شورای امنیت در مورد ناآرامی های ایران و حمایت اعضای شورا از ثبات ایران/اوج یافتن تنش ها در روابط پاکستان و آمریکا و احتمال قطع روابط میان آن ها/دعوت 70 کشور به کنفرانس حامیان عراق/برقراری حکومت نظامی در مناطق تحت تسلط کردهای سوریه

قزاقستان به عنوان عضو غیر دائم شورای امنیت، ریاست دوره ای این نهاد را برای ماه جاری میلادی بر عهده دارد. ‏

اصرار آمریکا برای برگزاری نشست شورای امنیت علیه ایران، این جلسه را به مخالفت جامعه بین المللی با سیاست خارجی دولت ترامپ تبدیل کرد و برای آمریکا و کسانی که به این نشست دلخوش کرده بودند، عوایدی نداشت.

«تای بروک زیریهون»، دستیار دبیرکل سازمان ملل متحد، گزارشی از وقایع اخیر ایران ارائه کرد و گفت تظاهرات‌ها در ایران از مشهد آغاز شد و بعد از آن به برخی شهرهای دیگر سرایت کرد.

وی افزود: برخی از تظاهرات‌ها به خشونت کشیده شد. گزارش‌ها نشان می‌دهند، بیش از بیست تن کشته شده‌اند؛ اما سازمان ملل متحد نمی‌تواند صحت همه فیلم‌ها و تصاویر منتشره درباره اعتراضات ایران را تأیید یا رد کند.

پیشنهاد جدید فرانسوی ها برای اردوغان

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه به جای «عضویت» ترکیه در اتحادیه اروپا که انتظار طولانی آنکارا را خسته کرده است، مشارکت با اتحادیه اروپا را به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه پیشنهاد کرد.

مکرون گفت: با ارائه این پیشنهاد خواسته در برابر همتای ترکیه‌ای خود از «دو رویی خارج شود».

کاخ الیزه، کاخ ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرد: «مذاکرات میان دو رئیس جمهور که به اختلافات خود درباره اوضاع حقوق بشر در ترکیه بعد از کودتای نافرجام ۲۰۱۶ در این کشور اذعان کردند، بسیار صریح بود».

به گفته مکرون، دو طرف از همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم، به ویژه مبارزه با تکفیری‌ها که مبارزه‌ای راهبردی است، استقبال کردند.

نشست شورای امنیت در مورد ناآرامی های ایران و حمایت اعضای شورا از ثبات ایران/اوج یافتن تنش ها در روابط پاکستان و آمریکا و احتمال قطع روابط میان آن ها/دعوت 70 کشور به کنفرانس حامیان عراق/برقراری حکومت نظامی در مناطق تحت تسلط کردهای سوریه

در جریان کنفرانس مطبوعاتی دو رئیس جمهور توافق کردند که چشم انداز عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا بیش از هر زمانی دور از دسترس است.

دعوت هفتاد کشور به کنفرانس حامیان عراق 

دولت عراق از ادامه هماهنگی‌ها با کویت به عنوان میزبان کنفرانس حامیان عراق برای دعوت از حدود هفتاد کشور جهت شرکت در این نشست بین المللی خبر داد.

این کنفرانس قرار است، در فوریه (بهمن) آتی در پایتخت کویت برگزار شود.

مهدی العلاق، دبیر هیأت دولت و رئیس گروه عراقی برنامه‌ریزی جهت برگزاری این کنفرانس در سخنانی گفت هفتاد کشور شامل کشورهای دوست عراق در جهان عرب، اروپا، آمریکا و آسیا به این کنفرانس دعوت می شوند.

وی پیش‌بینی کرد مشارکت بالایی در این کنفرانس از سوی دعوت شوندگان صورت پذیرد.

العلاق با اشاره به این که بغداد و کویت توافق کردند دعوتنامه ها در سطح وزیران باشد، گفت: نام این کشورها تا هفته آینده نهایی و اعلام خواهد شد.

وی افزود: این کنفرانس همچنین شاهد حضور وسیع نمایندگان سازمان های عربی و بین المللی از جمله سازمان ملل و بخش‌های مختلف، اتحادیه اروپا، بانک جهانی و صندوق توسعه اقتصادی عربی کویت خواهد بود.

نشست شورای امنیت در مورد ناآرامی های ایران و حمایت اعضای شورا از ثبات ایران/اوج یافتن تنش ها در روابط پاکستان و آمریکا و احتمال قطع روابط میان آن ها/دعوت 70 کشور به کنفرانس حامیان عراق/برقراری حکومت نظامی در مناطق تحت تسلط کردهای سوریه

وی همچنین از شرکت فعال سازمان های مربوط به جامعه مدنی و مرتبط با موضوع اقدامات بشردوستانه و حامی برقراری ثبات در مناطق آزاد شده عراق و راه‌های تقویت مصالحه ملی در عراق در این نشست بین المللی خبر داد.

دولت عراق میزان خسارت وارده از جنگ داعش به زیرساخت های مناطق اشغال شده را حدود 100 میلیارد دلار اعلام کرد.

بغداد همچنین برنامه ای ده ساله به ارزش همین مبلغ برای بازسازی همه استان های کشور و نه تنها استان های خسارت دیده مستقیم از جنگ، در نظر گرفته است.

برقراری حکومت نظامی در مناطق تحت تسلط کردهای سوریه

منابع خبری نزدیک به تروریست های تکفیری اعلام کردند: نیروهای دمکراتیک سوریه (قسد) در مناطق تحت تسلط خود در استان الحسکه سوریه، حکومت نظامی و منع تردد اعلام کردند.

رسانه های نزدیک به تروریست ها روز جمعه افزودند: نیروهای دمکراتیک سوریه اعلام کردند که رفت و آمد در شهر الحسکه از ساعت 19 تا نخستین ساعت های صبح ممنوع است.

این رسانه ها دلیل این اقدام نیروهای کرد سوریه را اعلام نکرده اند.

شهرداری الشعب وابسته به نیروهای کردی در شهر الحسکه نیز اماکن تجاری را مجبور کرده اند از ساعت17 تا بامداد روز بعد مغازه های خود را تعطیل کنند.

این شهرداری، تهدید کرد که هر فردی به این تصمیم پایبند نباشد با مجازات و جریمه مالی روبه رو می شود.

در روزهای گذشته، حوادث سرقت و غارت مغازه های مردم در شهر الحسکه تحت تسلط کردهای سوریه افزایش یافته و با اعتراض ساکنان این شهر روبه رو شده است.

صاحبان این اماکن، نیروهای دمکراتیک سوریه (قسد) را عامل این سرقت ها می دانند، زیرا همه مغازه های غارت شده در نزدیکی مقرهای آن ها قرار داشته است.

نیروهای دمکراتیک سوریه (کردها) با پشتیبانی ائتلاف آمریکایی مناطقی از استان های دیرالزور، الرقه و الحسکه را از گروه تروریستی داعش پاکسازی کردند و هم اکنون بر 25 درصد خاک سوریه تسلط دارند.

بازگشت پنج هزار خانواده آواره به «القائم» عراق

«ابویوسف التمیمی» معاون فرمانده تیپ 13 نیروهای الحشد الشعبی (بسیج مردمی) عراق از بازگشت پنج هزار خانواده آواره به شهرستان «القائم» خبر داد.

التمیمی تأکید کرد که نیروهای تیپ 13 الحشد، با هماهنگی با فرماندهی این گروه در محور غرب استان الانبار، امنیت بازگشت این خانوده ها را طی روزهای گذشته تأمین کردند.

گروه اطلاع رسانی الاعلام الحربی به نقل از این فرمانده گزارش داد، «بازگشت خانواده های آواره با هماهنگی با کمیته های متخصص و مشترک امنیت صورت گرفت».

وی همچنین خاطرنشان کرد، نیروهای الحشد الشعبی، مواد غذایی و سوخت را برای خانواده ها فراهم کردند تا در روند بازگشت افراد آواره تسهیل شوند.

در همین راستا، گفته می شود، با وجود اضمحلال گروه تروریستی داعش، ولی هنوز بیش از 55 درصد از آوارگان عراقی در اردوگاه‌های مختلف به سر می‌برند. تعداد آوارگان جنگ‌زده عراق به بیش از پنج میلیون می‌رسد و اغلب آنها از استان های سنی‌نشین هستند که امیدوارند، روزی به مناطق مسکونی شان بازگردند.