پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » مصباحی مقدم: صداوسیما اعتراضات را انعکاس دهد!

مصباحی مقدم: صداوسیما اعتراضات را انعکاس دهد!

 

غلامرضا مصباحی مقدم در گفت‌وگو با ایسنا، در ارتباط با ضرورت ایجاد فضایی جهت شنیده شدن اعتراضات مردمی توسط مسئولین اظهار کرد: قانون اساسی ما حق اعتراض را به رسمیت شناخته است. البته این مسئله ریشه مکتبی هم دارد؛ چراکه خداوند در قرآن فرموده‌اند خدا دوست نمی دارد کسی صدایش را به فریاد بلند کند و به زشتی فریاد بزند ، مگر کسی که مورد ظلم واقع شده است، بنابراین مظلوم حق دارد صدایش را بلند کرده و اعتراض کند.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز گفت: اگر مسئولین پای حرفهای مردم بنشینند ونهادهایی مانند فرمانداری‌ها با ارائه مجوزهایی اعتراضات مردمی را هدایت کنند، جلوی سوءاستفاده‌های احتمالی از اعتراضات مردمی گرفته می شود، رسانه‌ها به ویژه صداوسیما این اعتراضات را انعکاس دهند. قانون اساسی ما هم این حق را برای مردم به رسمیت شناخته اما سازوکار مشخصی برای این اعتراض در این قانون مشخص نشده است. با این وجود راهکارهایی وجود دارد که باید در چنین مواقعی از آنها استفاده کرد. به طور مثال مردم می توانند به نمایندگان شهر خود مراجعه کنند و از این نماینده‌ها بخواهند که مسئولین را مورد سوال قرار داده و مطالباتشان را پیگیری کنند.

این فعال سیاسی اصولگرا در همین راستا افزود: احزاب هم یکی دیگر از نهادهایی است که مردم می توانند از طریق آنها مطالبات خود را پیگیری کنند. اعضای یک حزب در جلسات متعدد اعتراضات مردمی را نسبت به حاکمیت بیان می کنند و عموما در این گونه جلسات تصمیمات خوبی گرفته می شود که به اصلاح امور می انجامد.

وی با اشاره به تجربه کشورهای دیگر در راستای بسترسازی برای بیان مطالبات مردمی خاطر نشان کرد: در دنیا مرسوم است که مکانی را مثل یک پارک در نظر می گیرند و مردم معترض در آن حاضر می شوند و پشت تریبونها اعتراضات خود را بیان می کنند. رسانه‌ها هم این اعتراضات را بازتاب می دهند و به گو ش سایر مسئولین می رسانند گاهی این اعتراضات در حضور یک شخص نظامی یا دولتی گفته می شود.

مصباحی مقدم در بخش دیگری از این گفت‌وگو یادآور شد که براساس سیره پیامبر اسلام‌(ص) مسئولین باید در میان مردم حضور داشته و انتقادات و اعتراضاتشان را شنیده و ترتیب اثر بدهند.

وی در همین راستا پیشنهاد داد: خوب است تا مسئولین یک روز در هفته را برای دیدار عمومی در نظر بگیرند. این جلسات می تواند با مدیریت و حساب شده برگزار شود. در چنین شرایطی مردم خواسته هایشان را مستقیما به مسئولشان می گویند و در همین راستا مسئولین متوجه شرایط کشور می شوند. بخش مهمی از اعتراضات در اثر شنیده شدن و عمل کردن منجر به اصلاح و بهبود درقانون، رفتار و ساختار کشور و مسئولین می شود.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با اشاره به اعتراضات اخیر مردمی اظهار کرد: چنین اتفافاتی مقداری قابل پیش بینی بود ؛چراکه مردم در شرایطی به سر می برند که آستانه تحملشان به سر آمده و توان تحمل ندارد. طی 40 سال گذشته غالبا ملت ما موضوعات را اهم و مهم کرده‌اند و خیلی از مواقع مشکلاتشان را بیان نکرده و آن را تحمل کرده‌اند، اما الان آستانه تحملشان به سرآمده است.

وی ادامه داد: دراین شرایط اصحاب قدرت باید پای حرف‌های مردم بنشینند. رسانه‌ها هم وظیفه دارند تا این اعتراضات را بازتاب دهند، اگر توامان این اتفاق بیفتد، سوپاپ اطمینانی برای جمهوری اسلامی خواهد بود.

مصباحی مقدم در پایان به ضرورت جلوگیری از سوءاستفاده های احتمالی از اعتراضات مردمی نیز اشاره کرد و گفت: برای اینکه نگذاریم معاندان از اعتراضات مردمی سوءاستفاده کنند باید این اعتراضات توسط صداوسیما، احزاب و نهادهای مسئولی مانند فرمانداری‌ها هدایت شود؛ به این صورت که افراد موثر بتوانند مجوزهایی را برای برگزاری تجمعات و یا بیان اعتراضاتشان دریافت کنند و توسط رسانه‌ها هم بازتاب داده شود تا مسئولین هم ان‌شاءالله به آنها ترتیب اثر بدهند.