شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » توافق ملک سلمان و ترامپ درباره ضرورت بازخواست از حکومت ایران
دونالد ترامپ- ملک سلمان

توافق ملک سلمان و ترامپ درباره ضرورت بازخواست از حکومت ایران

ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، پادشاه عربستان سعودی و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا روز پنج‌شنبه ۲۰ دسامبر ۲۰۱۷ در یک گفتگوی تلفنی درباره ضرورت مورد بازخواست قرار دادن حکومت ایران به دلیل اقدامات خصمانه از طریق ارسال موشک و تسلیحات به شبه‌نظامیان حوثی، گفتگو و تبادل نظر کردند.

در تماس تلفنی روز پنج‌شنبه رهبران سعودی و آمریکا موضوع شلیک موشک از سوی شبه‌نظامیان حوثی «وابسته به حکومت ایران» به اراضی عربستان سعودی مطرح و رئیس‌ جمهوری آمریکا بر همبستگی کشورش با سعودی در مقابله با تهدیداتی که امنیت این کشور را نشانه‌ گرفته‌اند، تاکید کرد.

ملک سلمان همچنین درباره ضرورت مورد بازخواست حکومت ایران به دلیل ارسال موشک‌های بالستیکی که حوثی‌ها به سوی اراضی سعودی شلیک کرده‌اند، تاکید کرد.

کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرده است، به دنبال حمله موشکی شبه نظامیان حوثی به کاخ الیمامه در ریاض که با کمک و حمایت سپاه پاسداران ایران انجام شد، دونالد ترامپ در این گفت گوی تلفنی با پادشاه عربستان ابراز همبستگی کرده است.

به گزارش خبرگزاری واس، خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، دونالد ترامپ تلاش حوثی‌های وابسته به حکومت ایران را برای مورد هدف قرار دادن ریاض به وسیله موشک‌های بالستیک را محکوم و مخالفت خود با این اقدام مجرمانه شبه‌نظامیان حوثی را که تجاوزی آشکار به حاکمیت عربستان سعودی به شمار می‌رود و مناطق مسکونی را مورد هدف قرار می‌دهد، اعلام کرد. رئیس‌ جمهوری آمریکا همچنین بر همبستگی کشورش با سعودی در مقابله با تهدیداتی که امنیت این کشور را نشانه‌ گرفته‌اند، تاکید کرد.

کاخ سفید همچنین می گوید، رهبران دو کشور بر اهمیت اقدام از طریق سازمان ملل برای پاسخگو کردن ایران به دلیل نقض مکرر قوانین بین المللی بحث و تبادل نظر کرده اند.

به دنبال حمله موشکی روز سه شنبه، نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد نیز گفت که حمله موشکی تازه به ریاض حاوی تمام نشانه‌های حملات قبلی است که با کمک سلاح‌های تامین شده توسط ایران انجام شده است.

دو طرف همچنین تاکید کردند که همه تلاش‌های انساندوستانه که با هدف کاهش دردهای ملت یمن در جریان است باید مورد حمایت قرار گیرد.