جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » حقوق بشر » هشدار کارشناسان سازمان ملل متحد به حکومت ایران: فوراحکم اعدام دکتر احمدرضا جلالی را لغو کنید

هشدار کارشناسان سازمان ملل متحد به حکومت ایران: فوراحکم اعدام دکتر احمدرضا جلالی را لغو کنید

پس از انتشار فایل صوتی اظهارات دکتر احمد رضا جلالی توسط شبکه جهانی «در تی وی»، چهار تن از کارشناسان سازمان ملل متحد از حکومت ایران خواستند که حکم ظالمانه اعدام دکتر احمدرضا جلالی، پزشک و دانشمند ایرانی را فورا لغو کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بیانیه این کارشناسان روز چهارشنبه ۲۹ آذر منتشر شده است که در آن عنوان می‌شود شیوه رسیدگی به اتهامات آقای جلالی با اشکالات بسیاری همراه بوده و شواهد و گزارش‌ها نشان می‌دهد که محاکمه وی عادلانه نبوده و در جریان آن تخلف‌های متعددی صورت گرفته است.

این کارشناسان که در زمینه حقوق بشر در ایران و مواردی مانند بازداشت‌های غیرقانونی، شکنجه و اعدام تحقیق می‌کنند در بیانیه خود به گزارش‌هایی اشاره کرده‌اند که می‌گوید دکتر احمدرضا جلالی در حبس انفرادی و بدون امکان تماس با دیگران و دسترسی به وکیل نگه داشته شده و وی را مجبور به اعتراف کرده‌اند.

نظام حاکم بر ایران روز یکشنبه مورخ ۲۶ آذر ۱۳۹۶ در «راستای آماده سازی افکار عمومی جامعه برای اعدام احمد رضا جلالی» با پخش فیلیمی از اعترافات آقای جلالی از صدا و سیما مدعی شد که این پزشک و پژوهشگر زندانی که اخیراً به اعدام محکوم شده، در انتقال اطلاعات مربوط به چند محقق هسته‌ای ترور شده ایرانی به اسرائیل نقش داشته است.

اما تنها یک روز پس از انتشار این فیلم از صدا و سیما، دکتر احمد رضا جلالی در یک فایل صوتی که توسط منابع خبری شبکه جهانی «دُرّ تی وی» در زندان اوین در اختیار خبرنگار «دُرّ تی وی» قرار گرفت، و بصورت گسترده منتشر شده، در ۱۱ مورد تمامی ادعاهای وزارت اطلاعات در ارتباط با اتهام جاسوسی به وی را رد کرد و گفت؛ فیلم منتشر شده از صدا وسیما یک فیلم مونتاژ شده و سراسر کذب است. بخشهایی از صحبتهای من را بریده و آنطور که خواسته اند به هم وصل کرده اند تا حقایق را کاملا وارونه جلوه دهند، اگر این فیلم بطور کامل پخش می شد تمامی اتهامهایی که وزارت اطلاعات در مورد جاسوسی به من وارد کرده است، خود به خود نقض می گشت.

در بیانیه کارشناسان سازمان ملل متحد نیز آمده که پس از بازداشت احمدرضا جلالی «برای مدت ده ماه هیچ اتهام رسمی به وی وارد نشده بود و او امکان برخورداری از حقوق خود را نداشت تا اعتبار و مشروعیت بازداشت خود را به چالش بکشد».

این بیانیه در نهایت تاکید می‌کند که «حکم اعدام دکتر جلالی باید فورا لغو و او نیز آزاد شود. وی هچنین باید از حق مطالبه غرامت و خسارت‌های وارده به زندگی خود برخوردار باشد».

پروفسور احمد رضا جلالی، پزشک و پژوهشگر ساکن سوئد در رشته مدیریت بحران در دانشگاههای بلژیک، سوئد و ایتالیا تدریس کرده است، او در سالهای اخیر به دعوت نهادهای علمی و پژوهشی و برای شرکت در برنامه های تحقیقاتی و آموزشی به ایران سفر می کرد، که در آخرین سفر در تاریخ پنجم اردیبهشت ۱۳۹۵ در تهران بازداشت و زندانی شد اما خبر بازداشت او تا پیش از دی ماه همان سال درز نکرد.