شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » باز هم دروغ سرداران سپاه مبنی بر «پایان داعش در سوریه» : ائتلاف بین‌الملل اعلام کرد صدها نیروی داعش به جنوب دمشق رسیدند

باز هم دروغ سرداران سپاه مبنی بر «پایان داعش در سوریه» : ائتلاف بین‌الملل اعلام کرد صدها نیروی داعش به جنوب دمشق رسیدند

به گزارش شبتاب نیوز: سردار سلیمانی در پیامی به رهبر نظام حاکم بر ایران مورخ  ۳۰ آبان ۱۳۹۶  پایان داعش را در کشورهای اسلامی منطقه بخصوص با تاکید بر سوریه و عراق اعلام کرد، و یک روز بعد رهبر نظام نیز در پیام متقابلی به سردار سلیمانی نوشت: اینجانب صمیمانه به شما تبریک می‌گویم و با این حال تأکید می‌کنم که از کید دشمن غفلت نشود.در پیامی از او تشکر کرد.

حال کمتر از گذشت یک ماه از «رد و بدل کردن پیامهای تبریک و فدایت شوم میان فرمانده سپاه قدس و رهبر نظام حاکم بر ایران به مناسبت پایان داعش در سوریه»؛ ائتلاف بین‌الملل علیه داعش که رهبری آن را ایالات متحده آمریکا بر عهده دارد، اعلام کرد که صدها تن از نیروهای گروه داعش، پس از فرار از مناطق تحت کنترل نیروهای ائتلاف سوریه دمکراتیک، از راه‌های واقع در کنترل نیروهای نظام سوریه، به مناطقی در نزدیکی دمشق رسیدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سرهنگ ریان دیلون سخنگوی ائتلاف بین‌الملل سه‌شنبه ۱۹ دسامبر اعلام کرد که صد‌ها تن از نیروهای داعش، به مناطق تحت کنترل نظام سوریه در جنوب دمشق رسیدند. او افزود که انتظار دارد، نظام در طرحی به منظور دور کردن نگاه‌ها از آن‌چه در اطراف دمشق می‌گذرد، مناطق دره فرات را به کنترل خود در آورد تا برخی از نیروهایش به مناطق امن در جنوب غرب و شمال غرب سوریه منتقل شوند.
دیلون با بیان این‌که داعش تقریبا همه مناطق تحت تصرف خود را در عراق و سوریه از دست داده، گفت: «این به معنی پایان جنگ نیست». او سخنان مقام‌های روس درباره پایان گروه داعش را «نا درست» توصیف کرد و افزود: «توان دفاعی روسیه و نظام سوریه ضعیف است».
سرهنگ دیلون تاکید کرد که نیروهای آمریکایی تا زمان به دست آمدن پیشرفت در مذاکرات سیاسی جاری در ژنو، در سوریه باقی خواهند ماند. او یادآور شد که نیروهای ائتلاف بین‌الملل، خروج نیروهای نظامی روس از سوریه را مشاهده نکرده‌اند.
سخنگوی ائتلاف بین‌الملل به سخنان مقام‌‎های روسیه از جمله ولادیمیر پویتن رئیس جمهوری این کشور مبنی بر خروج اکثر نیروهای نظامی‌شان از سوریه تا آغاز سال ۲۰۱۸ میلادی اشاره می‌کند. سوریه متحد نظام سوریه است و مداخله نظامی‌اش مانع سقوط این نظام شد.
شماری از مسئولان آمریکایی هفته گذشته گفته بودند که نظام سوریه ضعیف‌تر از آن است که بتواند امنیت کشور را حفظ کند. این مسئولان افزودند که داعش و گروه‌های تندروی دیگر در سوریه، فرصت بزرگی برای تنظیم دوباره صفئف خئود دارند به ویژه در صورتی که ستم‌های سیاسی که باعث آغاز تنش شد، بدون حل باقی بماند.

کاخ سفید آمریکا همچنین در اعلام روسیه در شکست داعش در سوریه تشکیک کرد. سخنگوی شورای امنیت ملی وابسته به کاخ سفید در این باره گفت: «بر این باوریم که اعلام روسیه درباره شکست داعش، زود هنگام است. در تاریخ مشاهده کردیم که هر گونه اعلام پیروزی زود هنگام، باعث از دست رفتن دستاوردهای نظامی می‌شود. باید وضعیت برای جلوگیری از ظهور دوباره تروریست‌ها به ثبات برسد».