جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » فرهنگ » جزیره ای پر رمز و راز در شهر آنتریم در سواحل شمالی کشور ایرلند

جزیره ای پر رمز و راز در شهر آنتریم در سواحل شمالی کشور ایرلند

به گزارش تیتر شهر در فرهنگ تمام مردم دنیا همیشه افسانه هایی وجود دارد. افسانه ها بیشتر در دل مردمان عادی و ساده پندار پدید می آیند. در طول تاریخ ما افسانه های زیادی در جای جای دنیا داشته ایم که هر کدام برای فلسفه ای منحصر به خودشان را دارا هستند. این بار می خواهیم درباره یکی دیگر از این افسانه های که  متعلق به مردم کشور ایرلند شمالی است صحبت کنیم، افسانه ای که می گویند یک غول پیکر جزیره را ساخته است. حال می خواهیم بدانیم که آیا واقعا این جزیره معلق به آن غول پیکر بوده یا این موضوع تنها یک افسانه است؟

 

جزیره ای عجیب که توسط یک غول ساخته شد + عکس

گذرگاه غول پیکر

گذرگاه غول پیکر در شهر آنتریم در سواحل شمالی کشور ایرلند واقع شده و به جزیره ای پر رمز و راز معروف هست، با توجه به شکل ظاهری این منطقه بیشتر مردم ایرلند تا سالیان سال جرات ورود به آنجا را در خود نمی دیدند. در این جزیره سنگ ها و ستون ها به طور باور نکردنی در کنار هم قرار گرفته اند و نکته ی قابل توجهی که در اینجا وجود دارد ترک‌هایی است که در سنگ‌های این منطقه ایجاد شده، این سنگ ها در نتیجه این ترک ها به چند ضلعی‌های منظمی تبدیل شده اند که در اثر ساییده شدن طی سالیان سال ارتفاعات متفاوتی پیدا کرده اند.

افسانه گذرگاه غول پیکر

دو داستان درباره این منطقه ی پر رمز و راز وجود دارد: یکی بر اساس واقعیات و دیگری بر اساس افسانه ای ۶۰ میلیون ساله بوده است. در میان این دو، داستان افسانه ای رواج بیشتری بین مردم ایرلند شمالی داشته است. سال های زیادی مردم کشور ایرلند بر این باور بودند که منطقه گذرگاه غول پیکر|  Giant Causeway’s را موجودیکه دارای نیروهای فرا انسانی بوده ایجاد کرده است.  داستان بر می گردد به یک غول بزرگ ایرلند به نام Fion mac Cumhaill  که در یک چالش با یکی از اساطیر اسکاتلندی به  نام غول Benandonner بوده است. از همین رو Fion زمانی که متوجه می شود بناندور| benandonner از او قوی تر است همواره خود از او پنهان نگه می داشته است. همسر فیون که  Oonagh نام داشته  فیون | Fion را همانند یک کودک نگهداری می کرده  و او را در گهواره قرار داده بوده است. هنگامی که بناندور benandonner| اندازه کودکی درون گهواره است را می بیند، به این فکر میافتد که حتما پدر این او یک غول پیکری در میان تمام غول های جهان است. به همین دلیل از شدت ترس در برابر پدر فیون  Fion|پا پس کشید و با فرار از این منطقه سبب شد تا سنگ ها بشکنند و این جاذبه طبیعی به وجود بیاید. در داستان های عامیانه ایرلندی آمده است که در زمان های دور اعتقاد مردم به خدایان با گذر زمان هر روز کمتر می شده و در برابر آن اعتقاد به قهرمانان و بت های بزرگ و مثل غول پیکرها و انسان فرازمینی رشد پیدا بیشتری پیدا می کرده است.

واقعیت ماجرا

واژه افسانه در لغت به معنای داستانی خیالی است، که در بین مردم به یک باور رسیده است. میلیون ها سال پیش در کشور ایرلند شمالی آتش فشانی رخ داد که بعد از آن مواد مذاب از درون کوه آتش فشانی که در این منطقه قرار داشته  فوران می کند. مواد مذاب، بر روی سطح زمین ستون هایی با ارتفاع هایی حدود ۱۲ متر ایجاد نموده است که اکثر این ستون ها دارای پنج، شش و یا هفت ضلع هستند. جنس سنگ های این منطقه از بازالت هست. سنگ بازالت نوعی سنگ آتش فشانی است که  ۵۲ درصد آن از ماده ای به نام سلیس تشکیل شده است. این سنگ در گروه سنگ های آذرین قرار دارد. اما اینکه چگونه مشخص شد افسانه ۶۰ میلیون سالی در این منطقه خرافه ای بیش نبوده را در ادامه بیان می کنیم.

جزیره ای عجیب که توسط یک غول ساخته شد + عکس

راز کشف جزیره غول پیکر

در سال ۱۷۳۹ یک هنرمند ایرلندی نقاشی زیبایی از منطقه ی افسانه ای غول پیکر کشید، این نقاشی در جوامع بین المللی مورد توجهات بسیاری قرار گرفت، و دلیلی شد تا زمین شناسان و محققان زیادی بر روی این منطقه جالب و جذاب تحقیقات متفاوتی را انجام دهند. از همین رو آنها متوجه شدند، که جنس سنگ ها از بازالت بوده و میلیون ها سال پیش بر اثر انفجار مواد مذاب آتش فشانی در این منطقه تشکیل شده است. در سال ۱۹۸۶ این منطقه در ایرلند شمالی توسط سازمان میراث جهانی یونسکو به عنوان یک منبع طبیعی ملی به ثبت رسید. پس از آن با نظرسنجی هایی که از مخاطبان رادیو تایمز در سال ۲۰۰۵ انجام شد، گذرگاه غول پیکر عنوان چهارمین جاذبه گردشگری در انگلستان را به نام خود کسب کرد. از همین رو تبلیغات گسترده ای بر روی این منطقه افسانه ای ایرلند شمالی انجام شد و آن را تبدیل به یکی از قطب های گردشگری این کشور اروپایی نمود. سالانه از سر تا سر دنیا به این کشور می آیند تا از نزدیک گذرگاه غول پیکر را مشاهده کنند.

با توجه به این گزارش می توان نتیجه گرفت که گاهی با تغییر دادن افکارمان می توانیم از تمامی موانعی که در سر راهمان وجود دارند گذر کنیم و آنها را به راهی برای پیشرفت و توسعه تبدیل بنماییم. همانطور که می بینیم این منطقه با افسانه ۶۰ میلیون ساله مانع از این شده بود که سالانه درامد بسیاری را از طریق توریست بدست بیاورد، که این خود می توانند ضرر جدی بر صنعت گردشگری وارد سازد.میلیون های جاذبه دیگر هم در سر تا سر دنیا ممکن است وجود داشته باشد اما هنوز ناشناخته و بکر است. به امید روزی که بتوانیم تمامی واقعیت ها را بپذیریم و دنیا را زیباتر بنگریم.

جزیره ای عجیب که توسط یک غول ساخته شد + عکس