شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » واشنگتن تایمز: در پی عدم همراهی کنگره، ترامپ احتمالا به طور کامل از برجام خارج شود

واشنگتن تایمز: در پی عدم همراهی کنگره، ترامپ احتمالا به طور کامل از برجام خارج شود

 

مهلت دو ماهه کنگره آمریکا برای تصمیم‌گیری در خصوص برگرداندن تحریم‌های حکومت ایران در حال پایان یافتن است ولی اعضای کنگره تاکنون نتوانسته‌اند قانون جدیدی را به تصویب برسانند که خواسته ترامپ در اعمال فشار بیشتر به حکومت ایران را محقق کند. روزنامه واشنگتن تایمز با توجه به شرایط موجود احتمال خروج آمریکا از برجام در میانه ماه ژانویه را جدی دانسته است.

به گزارش واشنگتن تایمز، مهلت شصت روزه کنگره آمریکا برای تصمیم‌گیری درباره برگرداندن تحریم‌های ایران امروز سه‌شنبه دوازدهم دسامبر پایان خواهد یافت ولی کارکنان کنگره اظهار امیدواری کرده‌اند که تا پیش از موعد تصمیم‌گیری بعدی ترامپ درباره برجام در ۱۳ ژانویه ۲۰۱۸، کنگره بتواند قانونی در این باره به تصویب برساند. در مقابل منابعی در کاخ سفید مدعی شده‌اند که دونالد ترامپ که از بی‌عملی کنگره در خصوص تصمیم‌گیری درباره وضعیت تحریم‌های ایران ناراضی است، ممکن است یک ماه دیگر و در ۱۳ ژانویه تصمیم خود برای خروج از برجام را عملی کند.

ترامپ دو ماه پیش و در ۱۳ اکتبر از کنگره آمریکا و کشورهای اروپایی شریک در برجام درخواست کرد برای رفع آن چه که نواقص برجام می‌نامد چاره‌ای بیندیشند. از نظر ترامپ، ناتوانی شورای امنیت در قبال برنامه موشکی ایران و منقضی شدن محدودیت‌های برنامه هسته‌ای حکومت ایران در فاصله زمانی مشخص از زمان شروع برجام، بعضی از نواقص توافقی است که دولت اوباما در قالب ۵+۱ بر سر آن با ایران به توافق رسیده است.

مارک دوبوویتز از مخالفان سرسخت حکومت ایران در آمریکا و مدیر بنیاد موسوم به دفاع از دموکراسی‌ها به واشنگتن تایمز گفته است که با توجه به نارضایتی ترامپ از اقدام نکردن کنگره و اروپا در قبال مخالفت‌های وی با برجام، این احتمال کاملا وجود دارد که ترامپ در ماه ژانویه از توافق خارج شود.

مطابق قانونی که در سال ۲۰۱۵ در کنگره آمریکا به تصویب رسیده است، رئیس‌جمهور این کشور باید هر ۹۰ روز یک بار تصدیق کند که ایران به برجام پایبند بوده است و باقی ماندن آمریکا در برجام در راستای منافع امنیت ملی آمریکا است. اگر چه ترامپ در ابتدای ریاست‌جمهوری خود دو بار این مساله را تصدیق کرد ولی در آستانه ۱۳ اکتبر سال جاری، وی ضمن اعلام استراتژی جدید آمریکا در قبال حکومت ایران، برجام را تصدیق نکرد و ضمن ابراز نارضایتی خود از برجام، اظهار داشت که اگر وی به همراه کنگره و متحدان اروپایی آمریکا نتواند راهی برای رفع نواقص برجام پیدا کند، احتمال پایان دادن به تعهد آمریکا به برجام از جانب وی به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، در هر زمانی وجود دارد.

واشنگتن تایمز با مرور نواقص برجام از دیدگاه ترامپ نوشته است که چندین نفر از مقامات ارشد دولت ترامپ در آستانه سخنرانی ترامپ علیه حکومت ایران در ۱۳ اکتبر اظهار داشته‌اند که رئیس‌جمهور مهلت شصت روزه‌ای را برای قانونگذاری کنگره علیه رژیم ایران در نظر گرفته است ولی روز گذشته، کارکنان کنگره به واشنگتن تایمز گفته‌اند که تصور نمی‌کنند ترامپ یک مهلت جدی را برای کنگره در نظر گرفته باشد.

کارکنان کنگره که برای باب کورکر سناتور جمهوری‌خواه تنسی و رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا کار می‌کنند اظهار داشته‌اند که وی به همراه سناتور بن کاردین و سناتور تام کاتن در تلاش هستند تا خواسته ترامپ در خصوص برجام محقق شود.. میکاه جانسون سخنگوی کورکر نیز این موضوع را تائید کرده است.