پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » هشدار ملک سلمان به ترامپ در مورد تبعات انتقال سفارتخانه آمریکا به بیت المقدس

هشدار ملک سلمان به ترامپ در مورد تبعات انتقال سفارتخانه آمریکا به بیت المقدس

ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی به دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا هشدار داد که انتقال سفارتخانه ایالات متحده به بیت المقدس پیش از دسترسی فلسطینی ها و اسرائیلی ها به “صلح دائمی”، “احساسات مسلمانان را شعله ور خواهد کرد”.

به گزارش رسانه های دولتی عربستان، اظهارات ملک سلمان پس از آن بیان شده که آقای ترامپ در تماسی تلفنی با او، در مورد تمایل خود برای انتقال سفارتخانه آمریکا در اسرائیل از تل آویو به بیت المقدس صحبت کرده است.

این رسانه ها نوشته اند پادشاه عربستان سعودی به رئیس جمهور آمریکا گفته است چنین اقدامی به مذاکرات صلح میان اسرائیل و فلسطینی ها لطمه می زند و تنش در منطقه را افزایش می دهند.

ملک سلمان با ذکر اینکه عربستان “از مردم فلسطین و حقوق تاریخی آنها حمایت می کند” افزوده: “چنین اقدام خطرناکی، با توجه به جایگاه مهم بیت المقدس و مسجدالاقصی، احتمالا احساسات مسلمانان در سرتاسر جهان را شعله ور خواهد کرد.”

دونالد ترامپ اخیرا در تماس های تلفنی جداگانه با برخی سران کشورهای اسلامی منطقه، آنها را در جریان قصد خود برای انتقال سفارتخانه ایالات متحده به بیت المقدس قرار داده است.

وی از جمله در همین ارتباط با محمود عباس، رئیس دولت خودگران فلسطینی تماس گرفته که نتیجه آن، هشدار آقای عباس در مورد “عواقب خطرناک چنین تصمیمی برای روند صلح و صلح و ثبات منطقه و جهان” بوده است.

روشن نیست که آیا آقای ترامپ در تماس های اخیر، مورد زمان اجرای این تصمیم خود هم چیزی گفته است یا خیر.

انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس که به معنای به رسمیت شناختن ادعای اسرائیل بر این شهر از سوی آمریکا تلقی می‌شود یکی از وعده‌های انتخاباتی آقای ترامپ بود.

اشاره‌های آقای ترامپ به این تصمیم و گمانه‌زنی در مورد قریب الوقوع بودن اعلام آن، در روزهای اخیر واکنش‌های گسترده‌ای برانگیخته است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، امروز هشدار داده که به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل “خط قرمز مسلمانان” است و گفت اگر آمریکا چنین کند، ترکیه ممکن است روابط خود را با اسرائیل قطع کند.

پیش از او هم امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه به آقای ترامپ هشدار داده بود که تصمیم‌گیری در مورد سرنوشت بیت‌المقدس باید در چارچوب مذاکرات فلسطینیان و اسرائیل انجام شود.

اردن هم در مورد عواقب خطرناک چنین تصمیمی به آمریکا هشدار داده‌است.