جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » اجرای حداقل ۴۲ حکم اعدام در ایران در ماه گذشته میلادی

اجرای حداقل ۴۲ حکم اعدام در ایران در ماه گذشته میلادی

در ماه نوامبر سال ۲۰۱۷، حداقل ۴۲ حکم اعدام در زندان‌های مختلف ایران به اجرا درآمده است. این آمار را کانون حقوق بشری «نه به زندان نه به اعدام» در قالب گزارشی از نقض حقوق بشر در ماه نوامبر منتشر کرده است.

از میان اعدام‌های انجام شده در ماه گذشته، یک مورد اعدام در ملاء عام و ۴۱ مورد در زندان‌ها انجام شده است.

در این گزارش اما تاکید شده که این آمار، آمار واقعی اعدام‌ها نیست زیرا اخبار اعدام‌ها با فاصله زیاد از سوی خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها و فعالان حقوق بشر اعلام می‌شود و این اخبار عموما به دلیل سانسور خبری در رسانه‌های حکومتی اعلام نمی‌شود.

طبق این گزارش، اعدام‌ها در ۹ شهر و در زندان‌های مرکزی مشهد، مرکزی ارومیه (دریا)، مرکزی اردبیل، تایباد، مرکزی بندرعباس، بابل، مرکزی ایلام، مرکزی تبریز، رجایی شهر (گوهردشت) کرج صورت گرفته و اعدام در ملاءعام در بابل انجام شده است.

این اعدام‌ها حداقل یک بار و در زندان رجایی شهر به صورت جمعی انجام شده است.

آمار اعدام یک روز در زندان رجایی شهر بین ۱۰ تا ۱۶ نفر اعلام شده و زندانیان اعدام شده بین ۲۸ تا ۶۸ سال داشتند. مشخصات بسیاری از اعدام شدگان به صورت کامل و دقیق اعلام نشده است.

در همین زمینه: اعدام حداقل ۹ زندانی در زندان رجایی شهر

اتهام زندانیان اعدام شده شامل جرایم اجتماعی مثل قتل، مواد مخدر و «زنا» اعلام شده است. همچنین یک زندانی به اتهام محاربه (اخاذی با جعل عنوان مقام دولتی و مأمور وزارت اطلاعات از برخی مسئولان)، اعدام شده است.

بیشترین اعدام‌ها در زندان‌های رجایی شهر، ارومیه و مشهد و در محوطه زندان انجام شده.