جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » تاکید دونالد ترامپ و امانوئل مکرون بر لزوم مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات کننده حکومت ایران در سوریه

تاکید دونالد ترامپ و امانوئل مکرون بر لزوم مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات کننده حکومت ایران در سوریه

کاخ سفید روز دوشنبه ششم آذرماه گفته است،دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا و امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه در یک گفت وگوی تلفنی بر ضرورت مقابله با فعالیت‌های بی ثبات کننده ایران در سوریه تاکید کرده اند.

در بیانیه کاخ سفید آمده است: امروز رییس جمهوری دونالد ترامپ با رییس جمهوری امانوئل مکرون تلفنی صحبت کرد. روسای جمهوری تاکید کردند که فرایند مذاکرات سازمان ملل در ژنو برای صلح سوریه تنها مذاکرات مشروح برای دست یابی به یک راه حل سیاسی در این کشور است.

دور تازه مذاکرات صلح ژنو برای سوریه قرار است سه شنبه هفتم آذرماه برگزار شود و هفته گذشته گروه های مخالف حکومت سوریه در نشست ریاض در عربستان بر سر اعزام یک هیات واحد به این مذاکرات به توافق رسیده‌اند. این در حالی است که حکومت سوریه هنوز هیاتی را برای این مذاکرات اعزام نکرده است.

کاخ سفید در ادامه بیانیه خود تصریح کرده است: رهبران دو کشور (آمریکا و فرانسه) همچنین بر نیاز به مقابله و خنثی کردن فعالیت‌های بی ثبات کننده ایران در سوریه تاکید کردند.

این دومین باری است که طی ۱۰ روز اخیر دونالد ترامپ و امانوئل مکرون در خصوص نقش ایران در سوریه گفت وگو می کنند. پیش از این در ۲۷ آبان رهبران دو کشور در خصوص مقابله با «اقدامات بی‌ثبات‌کننده» ایران و حزب‌الله لبنان گفت وگو کرده بودند.

دو هفته پیش نیز ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، در کنار وزیر خارجه عربستان سعودی، گفت پاریس نگران «مداخله‌ها» و مقاصد «سلطه‌طلبانه» ایران در منطقه است.

پس از آن وزارت خارجه ایران، الیزه را به داشتن رویکردی «یکسویه و جانبدارانه» در قبال بحران‌ها در خاورمیانه متهم کرد.

جانشین فرمانده سپاه پاسداران ایران روز یکشنبه در سخنانی تهدید آمیز گفت، اگر اروپا به مساله موشکی ایران ورود کند، جمهوری اسلامی ممکن است محدودیت‌های موشکی را کنار گذاشته و برد موشک‌ها را افزایش دهد.

آقای ترامپ با این استدلال که حکومت ایران با انجام آزمایش‌های موشکی و دخالت در امور کشورهای منطقه روح برجام را نقض می‌کند، از تایید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای ۱۳۹۴ با قدرت‌های جهانی خودداری کرد.