پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » دستهبندی نشده » روسیه: نگرانیم به بهانه کره شمالی، ژاپن به پایگاه نظامی آمریکا تبدیل شود

روسیه: نگرانیم به بهانه کره شمالی، ژاپن به پایگاه نظامی آمریکا تبدیل شود

روسیه ایالات متحده را متهم به تحریک کره شمالی برای ایجاد جنگ و استقرار تسلیحات موشکی خود در آسیا شرقی به این بهانه کرده است.

سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه (۲۴ نوامبر) در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با تارو کونو، همتای ژاپنی خود نسبت به استفاده آمریکا از قلمرو ژاپن برای ساخت پایگاه نظامی و استقرار تسلیحات دفاع موشکی به بهانه مبارزه با کره شمالی ابراز نگرانی کرد.

آقای لاوروف در این جلسه گفت: «ما هیچگونه مشکل مستقیمی با ژاپن نداریم و خطری از جانب این کشور احساس نمی کنیم. خطری که ما متوجه آن هستیم، استقرار سیستم جهانی دفاع موشکی ایالات متحده در سرزمینهای کشورهای همسایه روسیه از جمله ژاپن است.»

وزیر امورخارجه روسیه در این دیدار اعلام کرد که با وجود توقف آزمایشات موشکی کره شمالی در چندین هفته گذشته، آمریکا به رزمایشهای نظامی در منطقه و اعمال تحریم های بیشتر علیه پیونگ یانگ ادامه میدهد. وی با اشاره به عدم خرسندی مقامات آمریکا از همین موضوع افزود: «نگرانی ما از آن است که باوجود اینکه در دوماه گذشته کره شمالی هیچ موشکی را آزمایش و یا پرتاب نکرده اما بنظر می رسد که واشنگتن از این موضوع خوشحال نیست و سعی دارد که کارهایی را در جهت عصبانی کردن و تحریک پیونگ یانگ انجام می دهند.»

لاوروف در دیدار با وزیر امور خارجه ژاپن، موضع رئیس جمهور آمریکا درباره گزینه های موجود در مقابله با کره شمالی را یادآور شد و گفت که شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن نیز از موضع آمریکا حمایت کرده است.

موضع ژاپن درباره متحدش آمریکا در برابر کره شمالی

تارا کونو، وزیر امورخارجه ژاپن در پاسخ به ابهامات مطرح شده از سوی سرگی لاوروف، با تاکید بر اینکه ژاپن و متحدانش در پی تغییر رژیم در کره شمالی نیستند گفت که توکیو مجبور است در مقابل موشک پراکنی‌های کره شمالی از خود دفاع کند.

آقای کونو با اشاره به عبور موشک های آزمایشی کره شمالی از فراز سرزمین های ژاپن گفت: «این بی سابقه ترین، خطرناک ترین و مهم ترین تهدید نه تنها برای ژاپن که برای روسیه و تمام جامعه جهانی بود. این موضوع قابل قبول نیست.»

وی با اشاره به خطر سلاح هسته ای کره شمالی افزود: «ما معتقدیم که استفاده از تمامی ابزارهای ممکن و فشارها بر کره شمالی برای توقف برنامه تسلیحات هسته ای و آزمایشات موشکی این کشور واجب و ضروری است.»

تارا کونو در دیدار با وزیر امور خارجه روسیه بر حمایت کشورش از موضع آمریکا علیه کره شمالی تاکید کرد و گفت: «ژاپن از موضع ایالات متحده که دفاع از ژاپن در برابر کره شمالی با استفاده از تمامی ابزار ممکن است، استقبال می کند.»

جزاير مورد مناقشه ژاپن و روسیه

مجمع الجزایر کوریل، محل مناقشه میان ژاپن و روسیه در اقیانوس آرام ۱۳۰۰ کیلومتر طول دارد و از شمال شرقی هوکایدو در ژاپن به کامچاتکا در روسیه کشیده شده است.

ابتدای سال جاری میلادی، شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن نسبت به رسیدن توافق با روسیه درباره این جزایر ابراز امیدواری کرده بود که با وجود درگیریهای بوجود آمده درباره کره شمالی غیر ممکن بنظر می رسد.

در پایان جنگ جهانی دوم، نیروهای شوروی سابق کنترل این مجمع الجزایر ژاپن را تحت کنترل خود درآوردند اما مناقشه در این زمینه بدان معنی است که از آن زمان تا کنون هیچ توافقنامه صلحی میان ژاپن و روسیه درباره این جزایر امضا نشده است.

سرگی لاوروف و وزیر امورخارجه ژاپن اعلام کردند که طی گفتگوهای روز جمعه پیشرفت هایی جهت تقویت همکاری اقتصادی دو کشور در این جزایر و دسترسی راحت مردم ژاپن برای بازدید از آنها صورت گرفته ست. دو طرف جزئیات بیشتری را در این زمینه ارائه نکردند.