چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » احمدی‌نژاد: قوه قضائیه دیکتاتور است

احمدی‌نژاد: قوه قضائیه دیکتاتور است

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری پیشین ایران در گفتگو با سایت دولت بهار به شدت از قوه قضاییه انتقاد کرده است. سخنان او به شکل یک گفتگوی تصویری منتشر شده است.

او در این گفتگو انتقادهای کم‌سابقه‌ای علیه قوه قضائیه مطرح کرده است.

این گفتگو بعد از بست‌نشینی بحث‌برانگیز حمید بقایی و چند نفر از نزدیکان آقای احمدی نژاد منتشر می‌شود. آقای بقایی هفته پیش در پی امتناع از حضور در جلسه سوم دادگاهش در اعتراض به آنچه رفتار دستگاه قضایی خوانده بود در آرامگاه شاه عبدالعظیم بست نشسته بود.

محمود احمدی‌نژاد گفته: “به یکی از بچه‌هایی که در این قضیه هست می‌گویند بیا همکاری کن تا تخفیف بدهیم. خیلی بد است که یعنی بیا علیه آقای بقایی یک چیزی بگو. ما انقلاب کردیم که قوه قضاییه این طوری بشود؟… ته حرفشان این است که تمام مملکت را بدهید دست من تا درست شود. خب این که حرف هر طاغوتی هست و هر دیکتاتوری همین حرف را می‌زند.”

او همچنین درباره عملکرد قوه قضائیه گفت: “قوه قضاییه اختیاراتش فوق‌العاده است و حتی از رهبری هم بیشتر است. تنها قوه‌ای است که هیچ نظارتی بر آن نیست…عملکرد قوه قضاییه یک سیر کاملا نزولی دارد. الان کل کشور در خطر است و امیدی به اجرای عدالت نیست.”

آقای احمدی‌نژاد، در سال‌های اخیر بارها از اقدامات قوه قضائیه در رسیدگی به پرونده‌های مربوط به نزدیکانش انتقاد کرده است. اما شدت انتقادهای این گفتگو بی‌سابقه است. او همچنین منتقد برادران لاریجانی است که در راس قوه قضائیه و مقننه حکومت ایران هستند.

آقای احمدی‌نژاد قوه قضائیه را به اقدام علیه قانون متهم کرده و گفته: “بدترین حالت این است که اگر از قوه قضاییه بخواهید شکایت کنید باید به خود آن‌ها شکایت کنید. کی هستید که خود را برتر از قانون و مردم می‌دانید؟ اگر دیکتاتوری قوه قضاییه می‌خواستیم که قبلش هم بود.”

آقای احمدی نژاد در بخشی از این گفتگو افزود؛ من بر سر ماجرای ستار بهشتی بر سرشان فریاد کشیدم و گفتم شما جنایت کردید.

رئیس جمهور دولت نهم و دهم ادامه داد، آقای لاریجانی در اوایل حتی قبول نمی کرد که هیات منصفه مطبوعات تشکیل شود و می گفت که نظر اجتهادی من این است که تشکیل هیات منصفه مطبوعات کار درستی نیست، که من به او گفتم نظر اجتهادی شما برای خودتان، این قانون اساسی ما می باشد و فوق نظر شخصی شماست.

محمود احمدی‌نژاد به سایت دولت بهار گفت: “از این ور دست دولت را می‌بستند و راه را باز می‌کردند برای تحریم دولت و از طرف دیگر می‌گفتند تحریمی در کار نیست و سوء‌مدیریت دولت است؛ بهره‌برداری سیاسی.”

رئیس‌جمهور پیشین ایران، هفته پیش در روز اول بست‌نشینی نزدیکانش با حضور در جمع معترضان، از روسای قوه مقننه و قضاییه با عنوان “خانواده لاریجانی” به شدت انتقاد کرد و گفت: “ما با خانواده لاریجانی مخالف هستیم و قبول نداریم مملکت دست اینها بیفتد و به مردم ظلم بکنند.”

آقای احمدی‌نژاد گفت که چون دولت او “مچ دزدها را گرفته”، اکنون با اتهام دزدی و فساد از سوی قوه قضاییه رو به رو شده است.

او خطاب به مخالفانش گفت: “مردم ایران آدم‌های صد برابر گنده‌تر از شما را پایین کشیده‌اند.”