پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » وزیر انرژی اسرائیل: این عربستان است که می‌خواهد روابط ما مخفی بماند

وزیر انرژی اسرائیل: این عربستان است که می‌خواهد روابط ما مخفی بماند

به گزترش خبرگزاری شبتاب به نقل از بی بی سی یووال استاینیتز وزیر انرژی اسرائیل امروز به رادیو ارتش اسرائیل گفت: “ما در واقع چنین رابطه‌ای داریم که بخشی از آن از بسیاری از مسلمانان و کشورهای عربی مخفی است اما معمولا طرفی که از این ارتباط شرمنده نیست ما هستیم.”

“طرف مقابل است که علاقه دارد این روابط بی سر و صدا بماند. از نظر ما معمولا مشکلی نیست، اما ما به خواست طرف دیگر احترام می‌گذاریم، چه عربستان سعودی باشد یا دیگر کشورهای عرب و اسلامی. بیشتر از این هم هست اما ما آن را محرمانه نگه می‌داریم.”

سه روز پیش، گادی آیزنکوت، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل در مصاحبه‌ای کم‌سابقه با روزنامه اینترنتی ایلاف عربستان سعودی، ایران را “بزرگ‌ترین تهدید برای منطقه” خوانده و گفته بود اسرائیل و عربستان سعودی در باره نیات ایران در منطقه اتفاق‌نظر دارند.

او همچنین گفته بود اسرائیل آماده است برای مقابله با نفوذ ایران در منطقه، با عربستان سعودی و “سایر کشورهای میانه‌روی عربی” تبادل اطلاعات کند.

این اولین بار بود که رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل با رسانه‌ای عربستانی گفتگو می‌کرد،‌ کشوری که اسرائیل با آن رابطه دیپلماتیک ندارد.

در روزهای اخیر و با بالا گرفتن تنش بین ایران و عربستان، برخی کارشناسان از تشکیل ائتلافی غیر رسمی بین اسرائیل و عربستان برای مقابله با ایران خبر داده و گفته بودند همکاری‌ این دو کشور در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

تنش بین ایران و عربستان از دو هفته پیش وارد مرحله تازه‌ای شد، پس از آنکه سعد حریری نخست وزیر لبنان در سفری غیر منتظره به ریاض، استعفای غیرمنتظره خود را اعلام و بشدت از دخالت ایران در لبنان انتقاد کرد. او گفت از ترس جانش به کشورش باز نخواهد گشت. آقای حریری البته بعدا گفت بزودی به لبنان باز می‌گردد.