جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » نشست فوق العاده وزرای خارجه عرب با موضوع مقابله با ایران مطرح شد: پرونده ایران را به شورای امنیت میبریم!

نشست فوق العاده وزرای خارجه عرب با موضوع مقابله با ایران مطرح شد: پرونده ایران را به شورای امنیت میبریم!

ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب در سخنرانی افتتاحیه به تیتر روزنامه ایرانی “کیهان” درباره حمله موشکی به امارات و همچنین سخنان رئیس جمهور ایران، مبنی بر نفوذ ایران در کشورهای عربی استناد کرد.

روز یکشنبه وزرای خارجه عرب، نشست فوق العاده خود را بنا به درخواست عربستان برای بررسی چگونگی برخورد با «نقش ایران در خاورمیانه» در قاهره برگزار کردند.

دبير کل اتحاديه عرب همچنین افزود: شليک موشک بالستيک به طرف يک پايتخت عربي از سوي يک گروه شبه نظامي، تهديد خطرناکي است.امارات، بحرین و کویت درخواست عربستان برای برگزاری این نشست را تأیید کرده بودند.

احمد ابوالغیط یادآور شد: نشست ما در شرایط غیرعادی، که پایتخت عربی با موشک بالستیک هدف قرار گرفته است برگزار می شود. موشکی که حوثی ها به عربستان شلیک کردند، در راستای دخالت ها و ایجاد فتنه و تخریب است و در برابر ما غیر از موشک های بالستیک ساخت ایران و دشمنی آشکار نیست و اینکه پایتخت های عربی در تیررس موشک های بالستیک ایران قرار دارد.

وی تاکید کرد: کشورهای عربی قادر به دفاع از ثبات خود هستند و نمی پذیرند در سایه ترس به سر ببرند و دخالت های ایران در این حد متوقف نشده و آخرین آن انفجار خطوط لوله در بحرین و شبکه العبدلی در کویت و دیگر اقدامات است و شواهدی درباره حمایت از شبه نظامیان مسلح در کشورهای عربی وجود دارد. مواضع مسئولان ایرانی، نمایانگر سیاست ایران است و خط مشی هیمنه و سیطره است. ما این مواضع خصمانه را محکوم می کنیم و از ایران می خواهیم که از مواضع خود در قبال کشورهای عربی دست بردارد. کشورهای عربی دخالت ایران را عامل اصلی بی ثباتی در یمن از طریق تجهیز حوثی ها می دانند. تهدیدات از حد گذشته است و منطقه را به سوی سرنوشت خطرناک سوق می دهد.

استناد به کیهان برای محکومیت ایران/ عادل الجبیر: هشتاد موشک ایرانی به سوی ریاض شلیک شده است

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان نیز در این نشست متذکر شد: قبول شرکت در این نشست فوری، حاکی از این است که کشورهای شرکت‌کننده از خطری که اقدامات ایران برای امنیت و ثبات منطقه دارد، آگاه هستند.

وزیر خارجه عربستان سپس به سراغ اتهام  ایرانی بودن موشک‌هایی که حوثیهابه سمت سعودی‌ها شلیک می‌کنند، رفت و گفت: «موشک بالستیکی که به پایتخت کشور من شلیک شد، نشانگر حملات مکرر ایرانی‌ها به پادشاهی سعودی است و تاکنون شاهد شلیک هشتاد موشک بالستیک دارای هویت ایرانی از سوی عاملان ایران یعنی حوثی‌ها به سمت خود بوده‌ایم. سکوت در برابر این حملات وحشیانه عوامل منطقه‌ای ایران، به نفع امنیت هیچ یک از پایتخت‌های عربی نیست. امروز از همه شما می‌خواهم صادقانه و ثابت‌قدم در کنار مردم و کشورهایمان بایستیم و در مسیر پاسخ به اقدامات ایران، به اصول و منشور اتحادیه و قواعد بین‌الملل پایبند بمانیم. عربستان سعودی در برابر این حمله آشکار، دست روی دست نخواهد گذاشت و برای دفاع از امنیت ملی و مردم خود، درنگ نخواهد کرد.ما باید وظایف میهنی خود را بر عهده بگیریم و امنیت و ثبات کشورهایمان را در برابر سیاست تهاجمی ایران، حفظ کنیم.کشور من از ابتدای انقلاب (اسلامی) ایران، تلاش کرد با این کشور در راستای ملزومات حسن همجواری و احترام متقابل، تعامل کند؛ اما متأسفانه این رژیم ایران بود که مهر پایانی بر این تلاش‌ها زد. رژیم ایران همه قوانین، عرف، اصول و اخلاقیات بین‌المللی را زیر پای گذاشته و همچنان بر صدور انقلاب خود و بی‌احترامی به مرزهای دولت‌های دیگر ادامه می‌دهد.

وزیر خارجه بحرین  رژیم ایران را به بی ثباتی در منطقه متهم کرد.

به گزارش شبکه الجزیره، خالد بن احمد آل خلیفه» در سخنانی بیشتر بخش‌های انتقادهای خود را متوجه حزب الله لبنان کرد و گفت، باید با این حزب به علت تهدید امنیت ملی کشورهای عربی مقابله کرد.

او افزود: لبنان تحت سیطره حزب‌الله و لبنان مسئول مشارکت حزب الله در دولت این کشور است.

وزیر خارجه بحرین همچنین متذکر شد: اقدامات رژیم ایران موجب شده است تا هزاران بحرینی زخمی شوند و ما تا کنون این را تحمل کرده‌ایم و خط لوله نفتی که در منامه منفجر شد، از جمله تجاوزات رژیم ایران علیه بحرین بود.

خال بن احمد با بیان اینکه موشکی که از سوی یمن به ریاض شلیک شد، متعلق به مزدوران رژیم ایران بود، گفت: این اولین تعرض هم پیمانان رژیم ایران نبود.

پس از سخنراني شماري از وزراي امور خارجه کشورهاي عربي در قاهره، خبرنگاران، به خارج از سالن اصلي نشست هدايت شدند و جلسه پشت درهاي بسته ادامه دارد.

گفتنی است، در این نشست وزرای خارجه بیشتر کشورهای عربی حضور یافتند. تنها وزیر خارجه لبنان صراحتا اعلام کرد، در این نشست  شرکت نخواهد کرد. قطر نیز در سطحی پایین تر از وزیر خارجه در این نشست حضور یافت.

بیانیه پایانی

نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب در حالی به پایان رسید که در بیانیه پایانی آن رژیم ایران متهم به دخالت و ناامنی در منطقه شد.

در این بیانیه که توسط احمد ابوالغیط دبیر کل این اتحادیه قرائت شد یادآوری شده است: سخنان خصمانه و تنش‌آفرین رژیم ایران را محکوم می‌کنیم و دخالت‌های رژیم ایران موجب بی‌ثباتی در یمن شده است. رژیم ایران تمامی فرصت‌ها برای اعتمادسازی در جهان عرب را از دست داده است.ائتلاف سعودی یک کشتی  متعلق به رژیم ایران حامل سلاح برای حوثی‌های یمن را توقیف کرده است و موشکی که ریاض را هدف قرار داد ساخت رژیم ایران بود. نشست وزرای خارجه عربی هر گونه دست اندازی به امنیت عربستان سعودی را رد می‌کند و رژیم ایران از شبه نظامیان مسلح در چند کشور عربی حمایت می‌کند.
در این جلسه همچنین یک هیأت عربی مکلف شد تا برای برگزاری جلسه‌ای فوق‌العاده در شورای امنیت جهت بررسی آنچه «تهدیدهای رژیم ایران برای کشورهای منطقه» خوانده شده، تماس و رایزنی کند.