شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » چاوش‌اغلو: پرونده رضا ضراب «ساختگی» است و «انگیزه سیاسی» دارد

چاوش‌اغلو: پرونده رضا ضراب «ساختگی» است و «انگیزه سیاسی» دارد

وزیر خارجه ترکیه آمریکا را متهم کرد که اتهاماتی «ساختگی» و با «انگیزه سیاسی» را علیه رضا ضراب تاجر ایرانی- ترک مطرح کرده‌است.

رضا ضراب به همکاری با حکومت ایران برای دور زدن تحریم‌های مالی آمریکا علیه آن کشور متهم شده‌است.

به گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، مولود چاوش‌اغلو، وزیر خارجه ترکیه، روز جمعه ۱۷ نوامبر در استانبول در یک نشست خبری گفت معتقد است مبنای پرونده رضا ضراب در آمریکا همان اتهاماتی است که در سال ۲۰۱۳ در ترکیه علیه او مطرح و بعد لغو شد.

رضا ضراب یک تاجر ثروتمند طلا است که گفته شده با رجب طیب اردوغان و دولت او مناسبات نزدیکی داشته و اکنون در آمریکا زندانی است.

مدارکی که در آن زمان برملا شد نشان می‌دهد که در پرونده سال ۲۰۱۳ دادستانی ترکیه رضا ضراب و گروهی از مقامات ارشد دولت ترکیه را به کمک به ایران برای نقل و انتقال پول از طریق قاچاق طلا متهم کرد.

رجب طیب اردوغان که در آن زمان نخست‌وزیر بود این پرونده را اقدام به کودتا توسط مخالفان سیاسی‌اش توصیف کرد.

چندین مقام دادستانی از ادامه تحقیقات در مورد این پرونده منع شدند و این پرونده بعداً به‌طور کلی مختومه اعلام شد.

آقای چاوش‌اغلو روز جمعه در ادامه سخنانش گفت: «اتهاماتی که در آمریکا علیه رضا ضراب مطرح شده دقیقاً همان مواردی است که در پرونده سال ۲۰۱۳ عنوان شده بود. تمام آن اتهامات جعلی و پرونده‌سازی‌هایی که در ترکیه صورت گرفته بود اکنون به آمریکا منتقل شده‌است.»

او طرفداران فتح‌الله گولن، روحانی ترک ساکن آمریکا را مسئول پرونده‌سازی سال ۲۰۱۳ در ترکیه و بازداشت و محاکمه رضا ضراب در آمریکا معرفی کرد. رجب طیب اردوغان فتح‌الله گولن و شبکه هواداران او را مسئول کودتای نافرجام سال گذشته می‌داند.

آقای چاوش‌اغلو همچنین گفت پرونده‌ای که در آمریکا علیه رضا ضراب تشکیل شده «به‌شدت انگیزه سیاسی دارد» و تأکید کرد که نه رضا ضراب و نه محمد هاکان آتیلا از مقامات ارشد بانکی که متهم دیگر این پرونده است هیچ‌کدام تحریم‌های آمریکا و هیچ قانون دیگری را نقض نکرده‌اند.

رضا ضراب و وکلایش در چندین جلسه دادرسی مقدماتی مربوط به این پرونده که در نیویورک برگزار می‌شود شرکت نکرده‌اند و این باعث این گمانه‌زنی شده که احتمالاً او برای تخفیف یا پرهیز از مجازات در حال مذاکره برای رسیدن به نوعی توافق با دادستانی آمریکاست.

شبکه خبری ان‌بی‌سی گزارش داد که رضا ضراب در مورد یک پرونده پول‌شویی که مقام‌های ارشد ترکیه در آن شرکت داشتند با دادستانی آمریکا همکاری می‌کند.