پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آمریکا خواستار انتخاب دموکراتیک یک حکومت غیرنظامی در زیمبابوه شد

آمریکا خواستار انتخاب دموکراتیک یک حکومت غیرنظامی در زیمبابوه شد

به نشانه هایی از کناره‌گیری اجباری رابرت موگابه از قدرت طولانی مدت خود پس از کودتای بدون خونریزی، آن کشور فرصت قرار گرفتن در یک «مسیر جدید» را دارد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، رکس تیلرسون روز جمعه ۲۶ آبان در جمع گروهی از وزیران خارجه و دیپلمات‌های کشورهای آفریقایی در وزارت خارجه آمریکا در واشنگتن گفت، «ما باید برای بازگرداندن سریع حاکمیت غیرنظامی بر اساس قانون اساسی آن کشور با یکدیگر همکاری کنیم.»

وزیر خارجه آمریکا همچنین برگزاری یک انتخابات آزاد و عادلانه را در این کشور جنوب شرق آفریقا ضروری دانست و خاطر نشان کرد که «زیمبابوه فرصت قرار دادن خود در یک مسیر جدید را دارد: (مسیری) که باید شامل انتخابات دموکراتیک و احترام به حقوق بشر باشد.»

وی در ادامه سخنان خود در نشست روز جمعه تاکید کرد «در نهایت این مردم زیمبابوه هستند که باید دولت خود را انتخاب کنند و در گفت‌وگوهای امروز ما این فرصت را داریم که در مورد راه‌های مشخصی که بتوان به آنها برای عبور از این دوران انتقالی کمک کند تبادل نظر کنیم.»

به نظر می‌رسد رابرات موگابه رئیس جمهوری ۹۳ ساله زیمباوه – که به دنبال پیروزی در یک انتخابات مشکوک به تقلب، به رأس قدرت در زمیبابوه رسیده است – پس از کودتای «بدون خونریزی» اخیر نظامیان آن کشور، بالاخره پس از ۳۷ سال از قدرت کنار خواهد رفت.

اظهارات وزیر خارجه آمریکا در حالی مطرح شد که آقای موگابه روز جمعه و برای نخستین بار پس از آغاز کودتای سه‌شنبه شب، با شرکت در مراسم فارغ التحصیلی دانشجویان یک دانشگاه در حومه حراره، در انظار عمومی ظاهر شد. وی در این مدت در بازداشت خانگی بوده است.

در همین حال، ارتش زیمبابوه با اعلام دستگیری برخی از نزدیکان این مسن‌ترین رهبر یک کشور در جهان، گفته است «پیشرفت مهمی» در گفت‌وگوهای مربوط به کناره گیری موگابه از قدرت حاصل شده است. برخی از نمایندگان حزب حاکم نیز از رأی عدم اعتماد به او گفته‌اند.