پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » الجبیر: حزب‌الله سلاحی در دست ایران است که ثبات لبنان و منطقه را تهدید می‌کند

الجبیر: حزب‌الله سلاحی در دست ایران است که ثبات لبنان و منطقه را تهدید می‌کند

عادل الجبیر وزیر امور خارجه سعودی پنجشنبه 16 نوامبر در کنفرانس مشترک با جان اف لودریان وزیر امور خارجه فرانسه در ریاض گفت حزب‌الله سلاحی در دست ایران است که نظام حاکم در لبنان را به گروگان گرفته و ثبات این کشور را تهدید می‌کند.

به گزارش العربیه، در این کنفرانس خبری، الجبیر گفت که گفت‌وگوهایش با لودریان، بر محور مسائلی همچون دخالت‌های ایران در امور داخلی کشورهای منطقه، مبارزه با تروریسم و بحران لبنان، متمرکز بود. او تاکید کرد که دو کشور در این پرونده‌ها، نقطه نظرهای همسانی دارند.

در پاسخ به سوالی درباره بازگشت سعد الحریری نخست‌وزیر مستعفی لبنان به کشورش، الجبیر گفت: «الحریری ساکن سعودی است و تصمیم به بازگشت تنها مرتبط با خود او است».

درباره سخنان میشل عون رئیس جمهوری لبنان که گفته الحریری در سعودی بازداشت شده، الجبیر تاکید کرد: «این‌ها اتهام‌های باطلی است. الحریری شخصیت سیاسی هم‌پیمان سعودی است. او شهروندی سعودی است همانگونه که شهروندی لبنانی است».

اما درباره حزب‌الله، وزیر امور خارجه سعودی گفت «حزب‌الله اصل مشکل در لبنان است. نظام حاکم بر لبنان را به گروگان گرفته و به دخالت‌هایش در امور شماری از کشورهای عربی ادامه می‌دهد. این وضعیت، اوضاع لبنان را بحرانی می‌کند». او تاکید کرد: «این گروه شبه‌نظامی به اعتراف دبیرکل حزب‌الله، سلاحی در دست ایران است».

او یادآور شد که حزب‌الله، ثبات منطقه و لبنان را به طور همسان تهدید می‌کند. او افزود که باید راهکارهایی برای تعامل با حزب‌الله یافت و «گام‌هایی در این خصوص برداشته شده است».

الجبیر گفت: «ایران از حزب‌الله برای توسعه نفوذ خود در منطقه و تهدید ثبات آن استفاده می‌کند». او یادآور شد: «ادامه سیاست‌های حزب‌الله، لبنان را در معرض تهدیدهای بزرگ قرار می‌دهد».

او همچنین از موضع فرانسه که به شدت پرتاب موشک بالستیک به از یمن به سمت ریاض با پشیتبانی حزب‌الله در روز چهارم نوامبر را محکوم کرده، تقدیر کرد.