سه شنبه , ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » رئیس جمهور لبنان: عربستان سعد حریری را به گروگان گرفته است

رئیس جمهور لبنان: عربستان سعد حریری را به گروگان گرفته است

به گزارش رادیو فردا رییس جمهور لبنان روز چهارشنبه ۲۴ آبان عربستان سعودی را متهم کرد که در اقدامی «خصمانه» سعد حریری، نخست وزیر لبنان، و خانواده‌ او را به گروگان گرفته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، میشل عون در بیانیه‌ای گفت: «ما نمی پذیریم که او [سعد حریری] گروگان بماند و دلایل بازداشت او را نمی‌دانیم.»

جبران باسیل وزیر خارجه لبنان و رهبر حزب آقای عون نیز گفت :«این وضعیت عادی نیست» اگرچه بیروت خواستار «مناسبات خوب» با ریاض است.

استعفای ناگهانی سعد حریری که از طریق یک بیانیه تلویزیونی از ریاض پخش شد، لبنان را به صحنه اصلی کشمکش‌ها و رقابت میان ایران و عربستان سعودی در خاورمیانه تبدیل کرده است.

میشل عون گفته است تا زمانی که سعد حریری به لبنان بازنگردد و استعفای خود را به طور رسمی تسلیم نکند، کناره‌گیری او را نخواهد پذیرفت. سعد حریری گفته است در روزهای آینده به لبنان بازخواهد گشت.

این در حالی است که مقامات ارشد دولت لبنان و افراد نزدیک به سعد حریری هفته پیش به رویترز گفتند که عربستان سعودی او را نگه داشته و قانعش کرده که استعفا دهد.

آقای حریری شایعه خصر خود را تکذیب کرده و حتی وعده داده بود که روز پنج‌شنبه به لبنان بازخواهد گشت. دولت عربستان سعودی نیز بازداشت آقای حریری و یا مجبور کردن او به استعفا را تکذیب می‌کند.

حکومت عربستان سعودی حامی خارجی اصلی سعد حریری است و میشل عون متحد سیاسی حزب الله لبنان است که با ایران روابط بسیار نزدیکی دارد.

دولت ائتلافی لبنان سال گذشته و بر اساس توافقی شکل گرفت که در آن میشل عون رییس جمهور و سعد حریری نخست وزیر شد و تعدادی از اعضای حزب الله نیز به عضويت کابينه درآمدند.

عربستان سعودی هفته گذشته لبنان را متهم کرد که علیه این کشور اعلام جنگ داده است. دلیل آن فعالیت‌های حزب الله در کشورهای عربی دیگر بود. عربستان سعودی حزب الله را یک گروه تروریستی می‌داند.

اما دولت آمریکا در مجموع موضع متفاوتی دارد و به حمایت از لبنان از جمله کمک نظامی به آن کشور ادامه می‌دهد. اتحادیه اروپا نیز همواره از لبنان که حدود یک و نیم میلیون آواره سوری در آن سکونت دارند حمایت کرده است.

خبرگزاری رویترز می‌افزاید سعد حریری یکشنبه شب در مصاحبه با شبکه تلویزیونی که مالک آن است در مورد تحریم‌های اقتصادی علیه لبنان و تهدیدها علیه موقعیت صدها هزار لبنانی ساکن عربستان سعودی و کشورهای عربی خلیج فارس هشدار داد.

در این حال میشل عون گفت: «هیچ چیزی عدم بازگشت سعد حریری پس از دوازده روز را توجیه نمی‌کند. در نتیجه ما تصور می‌کنیم که او در شرایط بازداشت به‌سرمی‌برد.»

او افزود لبنان تایید می‌کند که خانواده حریری نیز در خانه خود در عربستان سعودی در حالت بازداشت هستند و هر گاه خانه را ترک کرده و یا بازمی‌گردند آنها را بازرسی می‌کنند.

جبران باسیل وزیر خارجه لبنان نیز روز چهارشنبه در جریان سفرش به ایتالیا گفت: «ما تمام اقدامات لازم برای حل این مشکل را به شیوه برادرانه و در چارچوب مناسبات خوب با عربستان سعودی انجام خواهیم داد.»

او افزود: «اگر عربستان سعودی با ایران و یا حزب الله مشکل دارد باید آن مشکل را با ایران حل کند و نه با لبنان و لبنانی‌ها.»

سعد حریری در یک پیام توئیتر نوشت که حال او کاملا خوب است و به امید خدا همانطور که وعده داده به زودی به لبنان بازخواهد گشت.

سعد حریری تابعیت عربستان سعودی را دارد و ثروت او محصول فعالیت یک شرکت ساختمانی است که توسط پدرش رفیق حریری تاسیس شد. رفیق حریری که دو دوره نخست وزیر لبنان بود در سال ۲۰۰۵ ترور شد.

روز سه‌شنبه فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از ملاقات با وزیر خارجه لبنان در پاریس گفت انتظار دارد که سعد حریری و خانواده‌اش به زودی به لبنان بازگردند.

منابع وابسته به گروه‌های سیاسی مختلف لبنان می‌گویند لحن سعد حریری در مصاحبه یکشنبه شب به نسبت بیانیه استعفای او که در آن به شدت به ایران و حزب الله حمله کرد نرم‌تر بود.