شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » نچیروان بارزانی: بغداد نباید با ابزار بودجه از ما باج‌خواهی کند

نچیروان بارزانی: بغداد نباید با ابزار بودجه از ما باج‌خواهی کند

نچیروان بارزانی نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق دوشنبه 12 دسامبر از دولت عراق خواست با استفاده از بودجه، از اقلیم، باج خواهی نکند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، در کنفرانسی خبری که بارزانی در اربیل برگزار کرد گفت که دولتش در نامه‌ای به حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق درباره بودجه، از او خواسته تا دولت بغداد به وظایفش در قبال اقلیم کردستان برپایه قانون اساسی، عمل کند.

او افزود: «بغداد نباید با استفاده از بودجه، از ما باج خواهی کند». او ادامه داد: «همچنان در انتظار پاسه بغداد به پیشنهادهایمان برپایه قانون اساسی هستیم».

او بر ضرورت گفت‌وگو با دولت مرکزی عراق براپایه قانون اساسی، تاکید کرد و گفت که اقلیم هیچ پاسخی در این باره از بغداد دریافت نکرده است.

نچیروان بارزانی گفت: «موارد نقض قانون اساسی در پیش‌نویس بودجه را مشخص کرده و در اختیار بغداد قرار دادیم».

او همچنین گفت که اقلیم کردستان، به دادگاه عالی فدرال، رسما پاسخ خواهد گفت. او افزود که برخی از تصمیمات دادگاه عالی فدرال، غیر علنی بود.

شایان ذکر است که دادگاه عالی فدرال عراق، چند حکم درباره همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان که روز 25 سپتامبر گذشته برگزار شد، صادر کرده است.

نخست‌وزیر اقلیم کردستان گفت: «امیدواریم با بغداد بر سر بودجه سال آینده به توافق برسیم، چنانچه دولت به فهرست کارمندان اقلیم کردستان اطمینان ندارد، یادآور می‌شویم سامانه‌ای در اختیار داریم که به وسیله آن می‌توان به سادگی از همه مسائل و آمارها، اطمینان حاصل کرد».

او ابراز امیدواری کرد که بغداد آماده گفت‌وگوی جدی برای از میان بردن تمام موانع باشد.

نچیروان بارزانی درباره روابط با ترکیه گفت که این کشور «همسایه‌ای عزیز و مهم برای اقلیم کردستان است».

درباره ایران هم گفت که این کشور، با بازگشایی گذرگاه‌های مرزی، موافقتی اولیه کرده است.

شایان ذکر است که حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق هفته پیش، از پیشنهاد کاهش بودجه اقلیم کردستان از 17 درصد به 12.6 درصد، دفاع کرد. او گفت: «این پیشنهاد مجازات کُردها به دلیل همه‌پرسی نیست».

این پیش نویس همچنان در شورای وزیران عراق، در حال بررسی است و پس از آن باید به تصویب پارلمان برسد.

از زمان سرنگونی نظام صدام حسین در سال 2003 توسط ائتلاف بین‌الملل به رهبری آمریکا، بودجه اقلیم کردستان 17 درصد بود.