جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » سعد حریری: در شرایطی خاص در استعفا بازنگری خواهم کرد

سعد حریری: در شرایطی خاص در استعفا بازنگری خواهم کرد

با گذشت ده روز از استعفای سعد حریری از نخست وزیری لبنان، واکنش‌ها و گمانه‌زنی‌ها به این خبر همچنان ادامه دارد. آقای حریری در تازه‌ترین پیام توییتری خود از مردم لبنان خواسته تا آرامش خود را حفظ کنند. او همچنین از ماندن خانواده‌اش در عربستان خبر داده است و گفته عربستان «میهن خوب» آنها بشمار می‌رود. آقای حریری همچنین در تازه‌ترین مصاحبه خود با شبکه تلویزیونی «المستقبل» اعمال هرگونه فشار را از سوی عربستان رد کرد. او دراینباره گفت: «من متن استعفایم را خود با دستانم نوشتم. می‌خواستم به سیاست لبنان شوک مثبت وارد کنم.»

نخست وزیر لبنان همچنین تاکید کرده که به‌زودی برای آغاز مقدمات قانونی برای استعفا به لبنان بازخواهد گشت. با اینحال وی به طور ضمنی از امکان بازنگری در استعفایش خبر داده است. آقای حریری بازنگری در استعفا را منوط به توقف تحریکات برخی از عوامل در لبنان در بحران‎‌های منطقه‌ای دانسته است.

در همین حال، روز سه‌شنبه کاردینال بشارة پترس الراعی، اسقف اعظم مسیحیان مارونی در عربستان با سعید حریری دیدار داشته است. درباره جزییات این دیدار و گفتگوهای انجام شده خبری منتشر نشده است. این نخستین بار است که اسقف اعظم مسیحیان مارونی لبنان به عربستان سعودی سفر کرده است. وی از روز دوشنبه به دعوت ملک سلمان عبدالعزیز، پادشاه عربستان به ریاض رفته است. او در دیدار با پادشاه عربستان بر روابط «برادرانه میان دو کشور» تاکید کرد.

ادوارد فیلیپ، نخست‌وزیر فرانسه نیز روز سه‌شنبه در پارلمان این کشور تاکید کرد که سعد حریری باید بتواند آزادانه به لبنان بازگردد. آقای فیلیپ با اشاره به اینکه لبنان کشوری چند فرهنگی با حضور ادیان مختلف است گفت: «در وضعیت کنونی، فرانسه تمامی تلاش خود را خواهد کرد تا اوضاع در لبنان به حالت عادی بازگردد.» نخست‌وزیر فرانسه همچنین از سفر آتی وزیر خارجه کشورش به عربستان برای گفتگو با مقام‌های سعودی درباره شرایط کنونی لبنان خبر داد.

سخنان ادوارد فیلیپ در پارلمان این کشور در حالی بیان شد که امانوئل ماکرون، رییس جمهوری فرانسه، عصر سه‌شنبه با جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان دیدار داشت. آقای باسیل پیش‌ از این دیدار، صبح همان روز در بروکسل با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار داشت. خانم موگرینی در این دیدار بر ثبات، یکپارچگی و وحدت ملی لبنان تاکید کرد.

در همین حال، علی اکبر ولایتی مشاور بین الملل علی خامنه‌ای، رهبر ایران به گفته‌های سعد حریری درباره دخالت‌های جمهوری اسلامی در لبنان و تهدید جانی او واکنش نشان داده است. او درباره محتوای دیدار اخیر خود با سعد حریری گفت: « آنچه درباره این ملاقات عنوان شد که ملاقاتی تند و خشن بوده، دروغ بوده و القائات سعودی‌ها و دیگرانی است که مایل نیستند لبنان را در آرامش ببینند.»

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در روزهای گذشته استعفای غیرمنتظره نخست وزیر لبنان را سناریوی جدید برای تنش آفرینی در لبنان و منطقه خواند.