جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » درخواست عربستان برای نشست فوری اتحادیه عرب با موضوع «مداخله ایران»

درخواست عربستان برای نشست فوری اتحادیه عرب با موضوع «مداخله ایران»

وزرای امور خارجه اتحادیه عرب در یک نشست فوق‌العاده «مداخله ایران در کشورهای عربی» را بررسی خواهند کرد. این نشست به درخواست عربستان سعودی برگزار خواهد شد.

شبکه خبری العربیه یک‌شنبه ۱۲ نوامبر/ ۲۱ آبان خبر داد که عربستان سعودی خواستار نشست فوری وزرای امورخارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب شده است.

هدف از این نشست که قرار است به زودی برگزار شود، «بررسی مداخله ایران در کشورهای عربی» اعلام شده است.

به گزارش منابع خبری امارات متحده عربی و بحرین نیز با برگزاری این نشست موافقت کرده‌اند.

العربیه گزارش داد که این درخواست پس از مشورت با جیبوتی رئیس دوره‌ای اتحادیه عرب در میان سایر کشورهای عضو این اتحادیه توزیع شده است.

برپایه این گزارش «نشست فوق‌العاده وزرای امور خارجه اتحادیه عرب»  ۱۸ نوامبر در مصر برگزار خواهد شد.

روابط ایران و عربستان سعودی از نخستین روزهای نوامبر امسال رو به وخامت گذاشته است.

در تازه‌ترین رویدادها در این رابطه، عربستان سعودی ایران را به «حمایت نظامی» از حوثی‌های یمن متهم کرده است. مقام‌های سعودی گفته‌اند که موشک شلیک شده از یمن به ریاض، «حمله مستقیم ایران»  و اعلام جنگ به عربستان سعودی است.

در رویداد دیگری، سعد حریری نخست وزیر لبنان چندی پیش در سفر به عربستان سعودی ایران را به «مداخله در لبنان و همه کشورهای عربی» متهم و از مقام خود استعفا کرد.

برخی از منابع خبری گزارش‌هایی مبنی بر اجبار حریری به استعفا از سوی ولیعهد عربستان سعودی منتشر کرده‌اند. برپایه این گزارش‌ها نخست وزیر لبنان در عربستان سعودی حصر خانگی شده است.

سعد حریری اما عصر یکشنبه ۱۲ نوامبر گفت که در عربستان سعودی «آزاد است» و به‌زودی به لبنان باز می‌گردد. او در این گفت‌وگو نیز باردیگر ایران را به «مداخله در لبنان» متهم کرد.