جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » ارسال هزاران تن کالا و غذا به زلزله زدگان عراق؛ ترکیه به ایران هم پیشنهاد کمک کرد

ارسال هزاران تن کالا و غذا به زلزله زدگان عراق؛ ترکیه به ایران هم پیشنهاد کمک کرد

ترکیه ساعاتی بعد از زلزله مناطق غرب ایران و اقلیم کردستان عراق در شامگاه یکشنبه ۲۱ آبان،‌ که صدها کشته در پی داشت، ۵۰۰۰ تن کالا و غذا، ۹۲ پرسنل و ۱۱ ماشین به شمال عراق اعزام کرد. آنکارا با ابراز تاسف از تلفات سنگین زلزله در ایران، ‌به تهران نیز پیشنهاد هر نوع کمک را داده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، مناطق زلزله‌زده با کمبود دارو، سرم، تخت و تجهیزات مواجه هستند.

در همین ارتباط، خبرگزاری ایلنا از قول حسین بساطی، مدیرعامل تعاونی مرزنشینان کرمانشاه، گفت که کمک‌رسانی به حادثه‌دیدگان بسیار کند پیش می‌رود به‌طوری که اولین محموله چادر و پتو با گذشت بیش از ۱۲ ساعت پس از زلزله، تازه به شهرستان ثلاث باباجانی رسید و تا این محموله‌ها به روستاها برسد مدت زمان زیادی سپری خواهد شد.

هنوز مقام‌های ایران به پیشنهاد کمک ترکیه پاسخ نداده اند، اما سفین دیزایی، سخنگوی اقلیم کردستان عراق، با انتشار پیام توییتری از دریافت کمک‌های ترکیه تشکر کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی ترکیه، آناتولی، اسماعیل یاغجی، مدیر مرکز مدیریت بحران منطقه ای هلال احمر ترکیه در جنوب شرقی این کشور، اعلام کرده است که علاوه بر کمکهای غذایی، سه هزار تخته چادر، ۱۰ هزار تخت خواب، ۱۰ هزار تخته پتو و آشپزخانه سیار از استان الازیغ ارسال شده است و این کمک ها تداوم خواهد یافت.

بر اساس آمارهای ارائه شده در رسانه های ایران، تاکنون حدود ۳۷۰ شهروند ایرانی در زلزله ۷.۳ ریشتری روز گذشته کشته شدهد و بیش از ۶۶۰۰ تن نیز مصدوم شده اند.

در این میان،‌ آمار وزارت کشور عراق حاکی از کشته شدن هفت شهروند این کشور و مصدومیت ۳۲۱ تن است.

تلویزیون دولتی «تی آر تی» ترکیه نیز از قول ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری این کشور، گزارش داده است که مركز حوادث اضطراری ترکیه همراه با سازمان هلال احمر و دیگر نهادهای کمک رسانی، عملیات جستجو، نجات و رساندن غذا، دارو، پتو و دیگر نیازهای ضروری در حال آماده باش هستند.

خبرگزاری آناتولی از قول بنعلی یلدریم، نخست وزیر ترکیه، گزارش داد که آنکارا آماده هر گونه کمک به مناطق مرزی ایران و عراق هست.

مولود چاوش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، نیز طی تماس تلفنی با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود، از تلفات بالای زلزله در ایران اظهار تاسف کرد و گفت که ترکیه آماده هر کمکی هست.