سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » اوضاع پیچیده لبنان، و بیانیه وزیر خارجه آمریکا در باره لبنان!

اوضاع پیچیده لبنان، و بیانیه وزیر خارجه آمریکا در باره لبنان!

بعد از اظهارات بعدازظهر جمعه حسن نصرالله رهبر جریان موسوم به حزب الله درلبنان، وزارت خارجه آمریکا مبادرت به صدور یک بیانیه نمود!

لبنان نباید به صحنه جنگ نیابتی کشورهای منطقه بدل شود.

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، روز جمعه ۱۹ آبان با صدور یک  بیانیه ای اظهار داشت که ایالات متحده آمریکا با کمال قدرت پشتیبان استقلال و حاکمیت ملی لبنان میباشد.

بیانیه وزیر خارجه آمریکا در باره لبنان

این در حالی است که رکس تیلرسون همچنین در بیانیه ای در روز جمعه درباره وضعیت لبنان گفته است: ایالات متحده قویا از حاکمیت ملی و استقلال جمهوری لبنان و نهادهای سیاسی آن حمایت می کند. ایالات متحده آمریکا همچنین از همه طرف ها چه درلبنان یا خارج از این کشور می خواهد به تمامیت و استقلال نهادهای ملی مشروع لبنان، از جمله دولت لبنان و نیروهای مسلح لبنان احترام بگذارند.در این راستا، ما به سعد الحریری نخست وزیر لبنان به عنوان یک شریک جدی ایالات متحده احترام می گذاریم.آمریکا قویا از ثبات لبنان حمایت می کند و با هرگونه اقدامی که تهدیدی برای ثبات این کشور محسوب شود، مخالف است.هیچ نیروهای خارجی، شبه نظامی ها و دیگر عناصردر لبنان مشروعیت ندارند، و نیروهای امنیتی دولت لبنان و ارتش این کشور تنها نیروی مشروع تامین امنیت لبنان هستند.

آقای تیلرسون در ادامه گفته است که آمریکا به همه نیروها چه در داخل لبنان یا خارج از آن هشدار می دهد که «لبنان نباید صحنه جنگ نیابتی آنها شود» و برای مقاصد خود این کشور را بی ثبات کنند.

اظهارات تیلرسون به خبرنگاران

رکس تیلرسون  بیان داشت که عادل الجبیر وزیرامورخارچه عربستان به او اطمینان داد ه که سعد حریری، نخست وزیرلبنان – که روز شنبه گذشته برابر با ۱۳ آبان، با انتقاد از «دخالت» ایران و حزب‌الله لبنان در لبنان، منطقه و در  امور اعراب از مقام  خود استعفا کرد و گفت که جانش در «خطر» است- با میل خود استعفا کرده است.

رکس تیلرسون تاکید کرد که ایالات متحده وضعیت لبنان را «با دقت زیاد» زیر نظر دارد و از دولت قانونی لبنان حمایت می کند.

وزیر امور خارجه آمریکا گفته است: اگر او می خواهد از مقامش کناره گیری کند، تا آنجا که من می دانم،می بایست او به لبنان بازگردد و این اقدام را از طریق قانونی انجام دهد. من بسیار امیدوارم که اگر او چنین قصدی دارد، این کار را انجام دهد تا دولت لبنان بتواند کارهایش را بتواند درست انجام بدهد.

آقای حریری در وضعیتی مبهم در عربستان به‌سر می‌برد و رویترز روز پنجشنبه به نقل از دو مقام بلندپایه لبنان، یک سیاستمدار نزدیک به حریری و یک منبع آگاه دیگر این‌گونه گزارش داد که سعد حریری «علی‌رغم میل خود» در عربستان نگه داشته شده است.

به رغم این که دستگیری ها در چارچوب مبارزه با فساد در عربستان مصداق بازداشت های دست جعمی نیستند، اما این اقدامات باعث نگرانی هستند و باید منتظر روشن شدن مساله ماند.

وزیر امور خارجه آمریکا که همراه با دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا در شرق آسیا به سر می برد، پس از گفت وگو با عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان این اظهارات را مطرح کرده است.

بازداشت ها در عربستان

به گزارش رادیوفردا به نقل از رویترز،وزیر امور خارجه آمریکا  رکس تیلرسون تصور نمی کند  بازداشت های اخیر در  کشور  عربستان مصداق بازداشت های دست جمعی باشند.

گزارش ها حاکی است در چارچوب مبارزه با فساد در عربستان دستکم صدها نفراز جمله شماری از اعضای خاندان سلطنتی و وزاری سابق بازداشت شده اند.

وزیر خارجه آمریکا تصریح کرده است، براساس این گفت وگو، می توانم بگویم این اقدامات با حسن نیت صورت گرفته اند، اینکه به چه میزان باعث بی نظمی خواهند شد، باید منظر ماند و دید. وضعیت اکنون کمی مبهم است.

وی اضافه کرده است: برداشت من این است که این اقدامات بازداشت محسوب نمی شود بلکه دارند شواهد و مدارک تخلفات را ارائه می کنند تا ببیند که آیا تمایلی به اصلاح کارها دارند یا نه.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین تاکید کرده است: این مساله تا حدودی نگران کننده است تا زمانی که نحوه برحورد با برخی افراد بیشتر روشن شود.

گزارش ها حاکی است که دهها نفر از اعضای خاندان سلطنتی و مقام‌ها و مدیران بلندپایه در عربستان سعودی بازداشت شده اند، اما شاخص‌ترین سرمایه‌دار بازداشت‌شده ولید بن طلال بن عبدالعزیز با ۱۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار ثروت است. وی سهام‌دار عمده در شرکت‌هایی نظیر اپل و گروه بانکی سیتی‌بانک آمریکاست.

بازار سهام سعودی روز چهارشنبه به سقوط خود ادامه داد که گفته می‌شود نگرانی از تاثیر این بازداشت‌ها علت آن بوده است.

روز سه‌شنبه محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی برای آرام کردن اوضاع گفت دستگیری این افراد لطمه‌ای به شرکت‌های مرتبط نخواهد زد.

ولیعهد عربستان وعده داده‌است بر پایه برنامه‌ای موسوم به «چشم‌انداز ۲۰۳۰» دست به اصلاحاتی در ساختار سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آن کشور زده و برخی از قوانین و مقررات شدیدا محافظه‌کارانه و سخت‌گیرانه در عربستان را تغییر دهد.

روزنامه نیویورک تایمز گزارش داده است که تاکنون نزدیک به ۵۰۰ تن دستگیر شده‌اند که بیشتر آنها در «مجلل‌ترین زندان دنیا» یعنی هتل ریتز-کارلتون واقع در منطقه دیپلماتیک ریاض نگهداری می‌شوند.