جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » بعد از مقاله کیهان و بیانیه کودتاچیهای یمنی دیگر روشن شده است که حوثیها از مقامات تهران خط نمیگیرند، از مقامات کیهان خط میگیرند!

بعد از مقاله کیهان و بیانیه کودتاچیهای یمنی دیگر روشن شده است که حوثیها از مقامات تهران خط نمیگیرند، از مقامات کیهان خط میگیرند!

حوثی‌ها فرودگاه‌ها و بندرهای عربستان و امارات را تهدید به حمله کردند.

۱۶/آبان/۱۳۹۶  تهدید حوثی‌ها به حمله به فرودگاه‌ها و بندرهای امارات متحده عربی یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که روزنامه کیهان که مسئولیت آن را حسین شریعتمداری، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در این روزنامه برعهده دارد در تیتر یک خود نوشت «شلیک موشک انصارالله به ریاض، هدف بعدی دوبی».

با این‌که این تیتر انتقادهای زیادی را در میان مسئولان ایرانی به دنبال داشت، کیهان بامداد سه‌شنبه همچنان در تیتر اول خود بر موضع پیشین پافشاری کرده و نوشت: «مصالح ملی در حمایت از مظلومان یمن است نه نگرانی برای برج‌های دوبی».

به دنبال مسدود کردن بندرها و فرودگاه‌های یمن از سوی عربستان سعودی و امارات متحده عربی، حوثی‌های مورد حمایت ایران روز سه‌شنبه ۱۶ آبان این دو کشور را تهدید به حمله با سلاح کردند.

بنا بر گزارش رادیو فردا به نقل از  خبرگزاری فرانسه، دفتر سیاسی شورشیان حوثی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «تمامی فرودگاه‌ها، بندرها، گذرگاه‌های مرزی و مناطق حائز اهمیت عربستان سعودی و امارات متحده عربی هدف مستقیم سلاح‌های ما خواهند بود، امری که حق قانونی است.»

این بیانیه تأکید کرده که عربستان و امارات «باید مطمئن باشند که سلاح‌های ما توان هدف قرار دادن آنها را دارند.»

عربستان و امارات متحده در ائتلافی هستند که از سال ۲۰۱۵ سعی دارد با تضعیف شورشیان شیعه حوثی، دولت یمن را به قدرت بازگرداند.

بیانیه جدید دفتر سیاسی حوثی‌ها یک روز پس از آن منتشر می‌شود که ائتلاف یادشده اعلام کرد تمامی مرزهای یمن را بسته است.

سازمان ملل متحد روز دوشنبه خبر داد که ائتلاف سعودی از ورود دو پرواز شامل کمک‌های انسان‌دوستانه به یمن جلوگیری کرده است.

بستن مرزهای یمن پس از آن رخ می‌دهد که نیروهای سعودی روز شنبه موفق به دفع حمله یک موشک بالیستیک شدند که حوثی‌ها به سوی فرودگاه بین‌المللی ریاض، پایتخت سعودی، پرتاب کرده بودند.

چند مقام ارشد سعودی، ایران را به دست داشتن در این حمله موشکی متهم کرده‌اند و یک روز پس از تکذیب این امر از سوی ایران، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی نیز با پافشاری بر موضع کشورش، ایران را به «تهاجم نظامی مستقیم» به واسطه شورشی‌های حوثی یمن متهم کرد.

با وجود تکذیب‌های ایران، وزارت دفاع ایالات متحده نیز روز ۱۵ آبان ماه از عربستان سعودی برای آن‌چه «فاش ساختن» نقش ایران در انتقال سامانه‌های موشکی برای شبه‌نظامیان حوثی در یمن توصیف می‌کند، تمجید کرد.

 

سازمان ملل خواستار بازگشایی مرزهای یمن از سوی ائتلاف عربستان شد

در همین حال، سازمان ملل متحد از ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی خواست به منظور رسیدن کمک‌های بشردوستانه به یمن، گذرگاه‌های این کشور را در اسرع وقت بازگشایی کند و هشدار داد که هفت میلیون نفر در یمن در شرایطی مشابه قحطی قرار دارند.

خبرگزاری فرانسه روز سه‌شنبه (۱۶ آبان) این خبر را به نقل از دفتر حقوق بشر سازمان ملل منتشر کرده‌است.

سخنگوی این دفتر در ژنو به خبرنگاران گفته که اگر راه‌های ورود به یمن بازگشایی نشوند، شرایط برای مردمی که در حال حاضر در بدترین شرایط انسانی در جهان به سر می‌برند، فاجعه‌بار خواهد بود.

سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل همچنین در بیانیه‌ای گفته که ائتلاف عربی از سازمان ملل خواسته کشتی‌های حاوی کمک‌های بشردوستانه‌اش، بندر حدیده در یمن را که به گفته وی «ستون فقرات» ارسال این کمک‌ها به این کشور است، ترک کنند.

این در حالی است که این دفتر می‌گوید محموله‌های حاوی سوخت، مواد غذایی و دارو باید در اسرع وقت وارد یمن شوند.

بر اساس این گزارش، بدنبال انسداد راه‌های ورودی به یمن، قیمت سوخت در این کشور بیش از ۶۰ درصد افزایش یافته و قیمت گاز مخصوص پخت‌وپز نیز دو برابر شده‌است.

سازمان ملل متحد، ماه گذشته میلادی ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی را به اتهام «کشتن یا نقص عضو ۶۸۳ کودک یمنی» در طول درگیری‌ها در این کشور، در فهرست سیاه قرار داد.

این سازمان همچنین گفته که ائتلاف عربی به ۳۸ مدرسه و بیمارستان حمله نظامی کرده‌است.

به گزارش سازمان ملل متحد، نزدیک به پنج هزار و ۳۰۰ نفر در جنگ داخلی یمن کشته و بیش از هشت هزار و ۸۰۰ نفر نیز زخمی شده‌اند.