پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » شرکت اقلیت‌های دینی ایران در انتخابات محدود می‌شود

شرکت اقلیت‌های دینی ایران در انتخابات محدود می‌شود

منابع خبری ایران روز شنبه گزارش دادند که قانون انتخابات در این کشور برای اقلیت‌های دینی تغییر می‌کند. یکی از نماینده‌گان در مجلس ایران از تغییر قانون نحوه شرکت اقلیت‌های دینی در انتخابات خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم محمد محمودی شاه‌نشین عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس از تشکیل کارگروهی در این کمیسیون به دستور علی لاریجانی رئیس قوه مقننه برای اصلاح تبصره 1 ماده 26 قانون انتخابات خبر داده است.

این نماینده گفته است که قرار است این تبصره شفاف‌ سازی شود.

محمودی تصریح کرد: این کارگروه این بند از قانون انتخابات را به گونه‌ای اصلاح خواهد کرد که «نظر شورای نگهبان» تامین شود و اقلیت‌های دینی مکلف خواهند شد در هر انتخاباتی که شرکت می کنند «تنها به کاندیدای خود» رأی بدهند.

اقلیت‌های دینی و مذهبی در ایران این قانون و قوانینی مانند شرایط نامزدی ریاست جمهوری در ایران را نقض آشکار حقوق شهروندی تلقی می کنند. در قانون اساسی جمهوری اسلامی رئیس جمهور باید مرد و شیعه اثنی عشر باشد.

در قانون اساسی جمهوری اسلامی اقلیت های دینی و مذهبی مانند ارامنه، بهایی‌ها، مسیحی‌ها، یهودی‌ها و حتی مسلمان سنی و شیعیان غیر از اثنی عشری حق انتخاب شدن را ندارند اما حق رای دادن را دارند یعنی آنها به دیگران رای می دهند اما هیچ وقت کسی به آنها رای نخواهد داد. اکنون اگر قانون انتخابات تغییر کند دیگر حق انتخاب آنها نیز محدود می شود.

فعالان حقوق بشری در ایران می گویند چنانچه قانون انتخابات به تصویب برسد می‌تواند ناقض حقوق شهروندی اقلیت‌های مذهبی ارزیابی شود؛ با این تغییر حق انتخاب شهروندان غیرشیعه به شدت محدود می‌شود.

گفتنی است که یک ماه پیش برخی مسئولان تندرو ایران در یزد عضویت سپنتا نیکنام، نماینده زرتشتی شورای شهر یزد را معلق کردند. این نماینده که از اقلیت زرتشتی‌های ایران است به دلیل فعالیت و خدماتی که به مکردم شهر کرده بود بیشترین آراء خود را از رأی دهندگان مسلمان یزد بدست آورد.