سه شنبه , ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » اخبار ویژه روزنامه ها!

اخبار ویژه روزنامه ها!

اخبارویژه

فرار به جلو نخ‌نمایی از این دست درحالی است که مطبوعات اجاره‌ای اکنون در جایگاه اتهام قرار دارند و باید توضیح بدهند که چرا شیطان بزرگ و توافق با او را بزک می‌کردند؟

سرویس سیاست مشرق – روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

کیهان

آنچه که زنده به گور می‌شود اعتماد به شیطان بزرگ است
یک روزنامه زنجیره‌ای بزک‌کننده آمریکا می‌گوید رسانه‌های اصولگرا به استقبال مرگ توافق هسته‌ای رفته‌اند و برجام را زنده‌ به گور می‌کنند.

روزنامه آفتاب یزد تیتر اول خود را به عبارت «زنده به گور کردن برجام! /  رسانه‌های اصولگرا به استقبال مرگ توافق هسته‌ای رفته‌اند» اختصاص داد و به عنوان عکس، تصویر صفحه اول چند روزنامه ازجمله روزنامه کیهان را انتخاب کرد.

تیتر اول کیهان در عکس آفتاب یزد این است: 9 روز تا اجرای «مادر تحریم‌ها»؛ مردم از راهکارهای دولت می‌پرسند.»

آفتاب یزد توضیح نمی‌دهد که ایراد این تیتر چیست؟ آیا هشدار درباره نزدیک بودن اجرای تحریم‌های جدید، گردانندگان روزنامه زنجیره‌ای را به هم می‌ریزد؟ یا سوال از راهکارهای دولت برای مقابله با بدعهدی‌ها و دشمنی‌های شیطان بزرگ؟

فرار به جلو نخ‌نمایی از این دست درحالی است که مطبوعات اجاره‌ای اکنون در جایگاه اتهام قرار دارند و باید توضیح بدهند که چرا شیطان بزرگ و توافق با او را بزک می‌کردند و بر اجرای یک سویه توافق اصرار داشته‌اند؟

یادآور می‌شود سردبیر آفتاب یزد پس از فرار از کشور، در آمریکا پناهندگی گرفت.

نصیحت‌های جامعه روحانیت به روحانی درباره استکبارستیزی و مسئله اشتغال
عضو جامعه روحانیت می‌گوید اعضای این جامعه در دیدار با روحانی، او را نصیحت کردند.

محمدتقی رهبر در گفت‌وگو با روزنامه قانون درباره دیدار اخیر جامعه روحانیت با رئیس‌جمهور گفت: بدون هیچ رودربایستی با توجه به پاره‌ای از اشکالات در عملکرد دولت موضع‌گیری‌ها در ایام انتخابات و نکته‌هایی که در حکم تنفیذ حسن روحانی توسط مقام معظم رهبری از جمله اشتغال، استکبارستیزی و غیره که مطرح شد، جامعه روحانیت مبارز نیز در همین راستا قدم برداشته و مصلحت کشور و انتظارات خود را به روحانی خاطرنشان کرده است.

وی با تاکید بر اینکه جامعه روحانیت، خیرخواهی و نصیحت را تکلیف خود می‌داند، گفت: نصیحت در قالب خیرخواهی و بیان مصلحت مردم و کشور صورت می‌گیرد.

وی در پاسخ این سوال که آیا در این دیدار صحبتی نیز بر سر ریاست جامعه روحانیت مبارز یا جایگزینی شخصی دیگر به جای آقای موحدی کرمانی شده است؟ تاکید کرد: بحث بر این نبوده که رئیس جامعه روحانیت مبارز چه کسی باشد.

جامعه روحانیت مبارز از یک شورای مرکزی تشکیل شده است. شورا نیز فردی باتجربه و مسن‌تر را به عنوان دبیرکل انتخاب کرده است. سوابق آیت‌الله موحدی‌کرمانی بسیار است و همین امروز نیز علاوه بر دبیرکلی جامعه روحانیت مبارز، امام جمعه موقت تهران و عضویت در مجلس خبرگان را نیز عهده‌دار هستند. بحث جایگزینی به هیچ وجه مطرح نبوده است و بدون شک موضوع بحث این صحبت‌ها نبوده است.

میزان سرمایه‌گذاری خارجی نمونه دستکاری در آمار
آمار ضد و نقیض و غیرواقعی درباره سرمایه‌گذاری خارجی یکی از مصادیق دستکاری در آمار است.

سخنگوی دولت اخیراً اعلام کرد دستکاری آماری نداریم. «مشرق» در واکنش به این موضع نوبخت نوشت: چندی پیش «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: «طبق آخرین آمار 11 میلیارد و 800 میلیون دلار سرمایه خارجی در طول دولت یازدهم وارد کشور شده است». «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس‌جمهور هم طی هفته‌های اخیر با بیان اینکه در دوران بعد از برجام حدود14 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب شده، بیان کرد: «بیش از 11 میلیارد و 660 میلیون دلار سرمایه وارد کشور شده و در واقع تبدیل به کارخانه و صنعت در کشور شده است».

از سردرگمی مسئولان دولتی همین بس که وزیر خارجه 11 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری را مربوط به چهار سال اخیر می‌داند و معاون اول رئیس‌جمهور مربوط به یکسال و نیم پس از برجام!
نکته مهم در این زمینه که بارها از سوی کارشناسان و رسانه‌ها گفته شده، این است که رقم اعلام شده مربوط به سرمایه‌گذاری مصوب بوده و مقدار اندکی از آن جذب یا به عبارت دیگر وارد کشور شده است. به عبارت دیگر، مسئولان دولتی و روزنامه‌های زنجیره‌ای آگاهانه یا ناآگاهانه میزان سرمایه‌گذاری مصوب شده را به جای سرمایه‌گذاری جذب شده اعلام کرده‌اند.

در حال حاضر نگاهی به آمارهای رسمی که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با عنوان «گزارش وضعیت سرمایه‌گذاری خارجی در ایران» در سال 95 منتشر شده، به خوبی نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری خارجی در این دولت نسبت به دولت دهم کاهش پیدا کرده است. بر همین اساس جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی طی سه سال نخست دولت یازدهم نسبت به سه سال پایانی دولت دهم 43 درصد کاهش یافته است.

علاوه بر این، آنکتاد (کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل) که مرجع رسمی آمار جذب سرمایه خارجی در دنیا است در اوایل امسال در گزارشی اعلام کرد که ایران از سال 92 تاکنون در جذب منابع نزولی عمل کرده و در سال 95 نسبت به 94 به منفی 51 درصد رسیده است.

یکی از چالش‌های بزرگ همین مدیران رسوب کرده دولت‌اند
رئیس هیئت مدیره جدید شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی) می‌گوید حل اکثر چالش‌های ایران در گرو یکپارچگی ارکان کشور است.

اکبر ترکان در گفت‌وگو با روزنامه ایران اظهار داشت: کشور به تحولات مهمی نیاز دارد، اما ظرفیت‌های تصمیم‌گیری مستلزم این است که همه شرایط برای کشور مهیا شود و این فقط مربوط به داخل کابینه نیست، یعنی قوای کشور باید برای تصمیمات بزرگ آماده شوند.

در سطوح بسیاربالا، باید همه با هم یکپارچه شوند تا آمادگی تصمیم‌گیری برای حل و مدیریت مسائل کلان مهیا شود. مسائل کلان، همان‌ها است که آقای دکتر نیلی گفته است. البته ایجاد این هماهنگی خارج و فراتر از حوزه دولت است.

وی در عین حال گفت: کابینه دوازدهم همان کابینه یازدهم است و تفاوت زیاد بین این دو نیست.

ترکان در ادامه این مصاحبه گفت: به نظر می‌رسد هر کسی باید به جای خود بازگردد. اکنون در قوه مقننه می‌بینیم که نمایندگان محترم مجلس از فرط شوق و علاقه به کارهای کشور وارد کارهای اجرایی می‌شوند که بخشدار فلان منطقه یا مدیرکل فلان اداره را با نظر من تعیین و انتخاب کنید یا می‌گویند فرماندار فلان شهر را با نظر من عوض کنید. این شرایط به این معناست که قوه مقننه از جایگاه خود خارج و وارد حوزه‌ها و کارهای دیگر شده است.

یادآور می‌شود ترکان پیش از کسب ریاست بر هیئت مدیره شستا، دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری بوده است. او بی‌ آن که بیلان کار مثبتی در مدیریت قبلی داشته باشد، بی‌هیچ ارتباط روشن حرفه‌ای، به ریاست هیئت مدیره مجموعه شرکت‌های تأمین اجتماعی منصوب شد. این در حالی است که هم‌اکنون مناطق آزاد تجاری عمدتا به مرکز واردات و قاچاق کالاهای مصرفی تبدیل شده؛ هرچند که قرار بود به صادرات کمک کند.

وی پیش از این ادعا کرد: ما جز پخت آب‌گوشت بزباش و قرمه‌سبزی، در هیچ فناوری دیگری برتری نداریم.
با این اوصاف به نظر می‌رسد یکی از علل پدیدآمدن چالش‌های بزرگ، همین طیف مدیران رسوب کرده در دستگاه‌های دولتی هستند که گویا دارای سرقفلی‌های همیشگی مدیریت هستند.

آقای جهانگیری! یا شغل ایجاد نکرده‌اید یا نمی‌دانید یک میلیون شغل چیست
دولت هر چند وقت یک بار آمار متناقضی درباره میزان اشتغال ایجاد شده منتشر می‌کند و این سؤال را ایجاد می‌کند که بالاخره کدام آمار درست است و دولت چند شغل واقعی ایجاد کرده است؟!

روزنامه فرهیختگان در گزارشی با عنوان آمار علیه آمار نوشت: حسن روحانی در نخستین جلسه هیات دولت دوازدهم بزرگ‌ترین وظیفه این دولت را اشتغال اعلام کرد و گفت «بزرگ‌ترین وظیفه دولت دوازدهم ایجاد اشتغال است. معتقدم هیچ وظیفه‌ای بالاتر از این برای ما وجود ندارد»

البته اگر کمی به عقب‌تر در همین سال 96 برگردیم، با آمارهای منتشره متناقضی از میزان اشتغال توسط دولت یازدهم در سه ماهه نخست امسال مواجه می‌شویم. 11 تیر امسال حسن روحانی در همایش سراسری قوه قضائیه مدعی شد که دولتش موفق به ایجاد 700 هزار شغل در سه ماهه نخست امسال شده است.
مرکز آمار هم با انتشار گزارشی، از سخنان رئیس دولت پا را فراتر گذاشت و ادعای ایجاد یک میلیون شغل در سه ماه اخیر را مطرح کرد.

اما محسن بهرامی ارض اقدس، که مشاور معاون اجرایی دولت یازدهم است و دبیری ستاد تنظیم بازار را برعهده داشت گزارش مرکز آمار را اشتباه خواند و گفت که تولید یک میلیون شغل حتی در طول یک سال هم کاری بسیار دشوار است: «درباره این خبر باید دقت کنیم، شاید از عبارت‌های خاصی استفاده شده که بیانگر نیاز کشور به یک میلیون شغل است یا اینکه در سال گذشته این تعداد شغل ایجاد شده است، به همین دلیل ممکن است اشتباهی رخ داده باشد. اینکه اعلام شود در طول سه ماه این تعداد شغل ایجاد شده، اشتباه است، چون براساس تجربه و همچنین شاخصه‌های اقتصادی این تعداد شغل در یک سال هم ممکن است ایجاد نشود، از این‌رو باید دقت لازم را در بررسی و تحلیل این خبر داشته باشیم تا مبادا ناخواسته سیگنال‌های اشتباهی به جامعه بفرستیم.»

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز این آمارهای منتشره را زیر سوال برد و گفت که ایجاد 700 هزار شغل ادعایی، واقعی نیست: «من نمی‌دانم این عدد 700 هزار شغل از کجا محاسبه شده و چگونه به دست آمده است. ما در گزارش‌های بخش دولتی، چنین عددی و حتی کمتر از آن را برای اشتغال ایجادشده ندیده‌ایم و در بخش خصوصی نیز که خارج از دسترس دولت است، اگر سازمان تامین اجتماعی و وزارت کار تایید کنند که در این مدت 700 هزار دفترچه بیمه جدید صادر شده که خود تـعریـف‌کنـنـــده اشـتـغال واقعـــی است، مــی‌توان این موضوع را تایید کرد، وگرنه با اشتغال یک یا دو ساعته برای نیروی کار نمی‌توان راه به جایی برد و ایجاد 700 هزار شغل واقعی نیست.»

جالب است که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور که خود یکی از کاندیداهای ریاست‌جمهوری دوازدهم بود نیز در روز چهارم تبلیغات انتخاباتی،  در تخطئه سایر کاندیداها سخنانی را گفت که امروز رد سخنان روحانی است، او گفت: «برخی می‌گویند و شعار می‌دهند که می‌خواهند یک میلیون شغل را ایجاد کنند، این برادر عزیز یا شغل ایجاد نکرده یا عدد و رقم متوجه نمی‌شود.»

اما صد روزی از حرف‌های اسحاق جهانگیری نگذشت که وی در مراسم روز ملی استاندارد، استانداردهای آماری را جابه‌جا کرد و مدعی شد که در 6 ماهه نخست امسال یک میلیون و 498هزار شغل توسط دولت دوازدهم ایجاد شده است: «در فصل بهار امسال 703 هزار شغل ایجاد شد و به من اطلاع دادند که در فصل تابستان 795 هزار شغل ایجاد شده است.»

علاءالدین ازوجی مدیرکل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم ۱۰ روز قبل از این اظهارات اسحاق جهانگیری تعداد بیکاران کشور را سه میلیون و صد هزار نفر اعلام کرده بود. حال مبتنی‌بر صحبت‌های معاون اول رئیس‌جمهور، اگر دولت دوازدهم بتواند بر روند شش ماهه نخست امسال خود ادامه دهد، ریشه بیکاری تا پایان امسال خشکیده خواهد شد و کشور در سال آینده نیاز به واردات نیروی کار خارجی خواهد داشت.

البته علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در واکنش به اظهارات اسحاق جهانگیری گفت، دولت با وضعیت فعلی حداکثر توان ایجاد 400 هزار شغل را دارد(!)

با این عملکرد فاجعه‌بار 1/5 میلیون شغل درست کرده‌اید؟!
گزارش‌های مرکز آمار ادعای جهانگیری درباره ایجاد 1/5 میلیون شغل را رد می‌کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اظهارات معاون اول رئیس جمهوری مبنی بر ایجاد اشتغال یک و نیم میلیونی در بازه شش ماه تصریح کرد: آقای جهانگیری پاسخ دهند که کجا 1/5 میلیون شغل ایجاد کرده‌اند؛ گزارش‌هایی که از مرکز آمار دریافت می‌کنیم خلاف اظهارات آقای جهانگیری را نشان می‌دهد.

سمیه محمودی، در گفت‌وگو با شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ با اشاره به اظهارات معاون اول رئیس‌جمهور مبنی بر ایجاد اشتغال یک و نیم میلیونی در بازه شش ماه تصریح کرد: در استان اصفهان که قطب صنعتی کشور است بیکاری روز به روز در حال افزایش است و اصفهان رتبه چهارم بیکاری در کشور را کسب کرده است که این رتبه برای استانی مانند اصفهان که در بسیاری از صنعت‌ها پیشرو بوده فاجعه است.

وی با بیان اینکه دولت نتوانسته است در بحث اشتغال عملکرد خوبی داشته باشد گفت: دولت در موضوع اشتغال تنها به ارائه آمار بسنده کرده و کار جدی ندیده‌ایم که در این زمینه برای مردم انجام داده باشند.

محمودی با انتقاد از وضعیت افزایش بیکاری در استان‌های صنعتی کشور بیان داشت: امروز در شهرهای صنعتی کشور آمار بیکاری افزایش یافته و متقاضیان بیمه بیکاری نیز روز به روز در حال افزایش است که باید دولت اقدام جدی‌تری نسبت به این موضوع انجام دهد.

خراسان

تعطیلی 2 دفتر دولتی ایران در آمریکای لاتین
طبق ابلاغیه جدید هیئت دولت به صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعلام شده حسب پیشنهاد مشترک وزارت اقتصاد و سازمان اداری و استخدامی کشور، فعالیت دفاتر نمایندگی سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در دو کشور آمریکای لاتین شامل دفتر این خبرگزاری در «لاپاز» کشور بولیوی و «کیتو» کشور اکوادور، به استناد قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی پایان می یابد.

تذکر به مدیران درباره سابقه حضور کارکنان در دفاع مقدس
بر اساس دستورالعمل جدید یک مقام مسئول به تعدادی از سازمان ها و ادارات، تاکید شده با توجه به ابهامات به وجود آمده در خصوص نحوه احتساب سوابق حضور در جبهه کارکنان، مدیران مربوط باید توجه داشته باشند، مدت حضور در جبهه صرفا در بازه زمانی 31 شهریور سال 1359 تا 29 مرداد سال 1367 ملاک بوده و مناطق جنگی نیز فقط همان هایی هستند که سازمان اداری و استخدامی در سال 1371 مشخص کرده و دیگر مناطق گواهی شده توسط مراجعی چون نیروی انتظامی تنها با تایید آن سازمان معتبر است.

ایران

فشار برای لغو قرارداد بوئینگ با ایران
یک پایگاه خبری امریکایی به نقل از منابع آگاه گزارش داد که دولت امریکا برای لغو قرارداد میان شرکت هواپیماسازی بوئینگ و ایران تحت فشار روزافزون کنگره قرار دارد. به گزارش ایسنا به نقل از «واشنگتن فیری بیکن»، منابع آگاه می‌گویند که دولت دونالد ترامپ رئیس ‌جمهوری امریکا احتمال دارد قرارداد میان شرکت هواپیماسازی بوئینگ امریکا و یکی از خطوط هوایی ایران را که واشنگتن ادعا می‌کند در فعالیت‌های تروریستی مشارکت دارد، لغو کند. این منابع آگاه به فیری بیکن گفتند که اگرچه قرارداد با ایران‌ایر مشاغل زیادی را برای امریکایی‌ها فراهم می‌کند، دولت و کنگره اجازه هرگونه قرارداد تجاری که به ادعای آنها به ایران اجازه می‌دهد تلاش‌های نظامی‌اش را افزایش دهد و تسلط بر منطقه را دنبال کند، نخواهند داد.

رهبران کنگره که پیش از این با توافق هسته‌ای و تلاش‌های بوئینگ برای فروش هواپیما به ایران مخالف بودند، به واشنگتن فیری بیکن گفتند که موضع جدید دولت در قبال ایران مؤثر نخواهد بود مگر اینکه قرارداد فروش هواپیما لغو شود. وزارت خزانه‌داری امریکا که مسئول صدور مجوز برای اجرای قرارداد بوئینگ با ایران است، تاکنون اظهار نظری درباره این مسأله نکرده است.

 ادعاهای تکراری عربستان علیه ایران
عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان که به لندن سفر کرده است، در اندیشکده چتم هاوس بار دیگر اعلام کرد که عربستان استراتژی جدید ترامپ علیه ایران را تأیید می‌کند. به گزارش ایسنا، الجبیر با بیان اینکه در برجام هیچ محدودیتی بر توانایی ایران برای انجام تحقیقات هسته‌ای وجود ندارد و در 10 سال بعد هیچ محدودیتی بر اینکه تا چه میزان می‌توانند غنی‌سازی اورانیوم انجام دهند نیز وجود نخواهد داشت، خواستار بازرسی‌های سخت‌تر از ایران شد.

او در ادامه مدعی شد: ما شاهد افزایش رفتارهای خصمانه ایران در منطقه، یمن، سوریه و پاکستان هستیم و اگر ایران هم‌اکنون در حال ایجاد این همه شرارت است، زمانی که به سلاح هسته‌ای دست یابد چه می‌کند. الجبیر درباره همکاری با ایران در عراق با اشاره به این‌ مطلب که «منافع عربستان در عراق، ایجاد بهترین روابط با این کشور است» مدعی شد که ایران به دنبال تسلط به عراق است.

 اعتراض فعالان سیاسی به حکم  صادره دادگاه
وکیل جمعی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب از ارائه لایحه تجدیدنظرخواهی موکلان خود به دادگاه خبر داد. به گزارش ایلنا، حجت کرمانی با این توضیح که لایحه درخواست تجدیدنظر به حکم صادره دادگاه بدوی موکلانش (آذر منصوری، محمدرضا خاتمی، حمیدرضا جلائی‌پور و حسین کاشفی)  را روز دوشنبه – اول آبان ماه  به  شعبه 15دادگاه انقلاب ارائه کرده است، افزود: ما منتظر ارسال پرونده به دادگاه تجدیدنظر و تعیین جلسه رسیدگی خواهیم بود تا ضمن حضور در دادگاه تجدیدنظر و ارائه دفاعیات تکمیلی، رسیدگی تجدیدنظرخواهی انجام پذیرد.

او با اشاره به اینکه وکالت دیگر فعالان اصلاح‌طلب مطرح در این پرونده را بر عهده ندارد، افزود: «اطلاع دارم که آقای صفایی فراهانی درخواست خود را به دادگاه ارائه داده است و آقایان نعیمی‌پور و شکوری‌راد نیز در مهلت قانونی درخواست‌شان را به دادگاه تقدیم خواهند کرد.»

آرمان

بدهی 110 هزار میلیاردی دولت

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به حضور روسای سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی درجلسه این کمیسیون، گفت: طبق گزارشات ارائه شده بدهی قطعی دولت به سازمان تامین اجتماعی ۱۱۰ هزار میلیارد تومان است.

به گفته این نماینده مجلس، مقرر شد با درخواست روسای کمیسیون های بودجه و اجتماعی مجلس از هیات رئیسه، در جلسه ای غیرعلنی موضوعات مبتلا به این سازمان ها و صندوق ها و راهکارهای پیشنهادی برای فائق آمدن بر این مشکلات توسط قاطبه نمایندگان مورد رسیدگی و مورد اقدام هماهنگ دولت و مجلس قرار گیرد. وی افزود: بنا به آمار ارائه شده تعداد حقوق بگیران از صندوق بازنشستگی ۱/۳۲۸/۰۰۰ نفر و پرداختی حقوق سالیانه ۳۳ هزار میلیارد تومان است. همچنین در حال حاضر این صندوق به طورمتوسط ۲۷ سال حقوق پرداخت می‌کند.

پیشنهاد بازگشایی خیابان مردم

عضو شورای شهر تهران، در خصوص تجمع معترضان موسسه کاسپین گفت: لازم است خیابان مردم که در کنار خانه ملت و برای مردم است به روی معترضان گشوده شود تا آنجا تجمع کنند نظم خیابان‌های دیگر برهم نخورد. زهرا نژادبهرام در تذکر پیش از دستور خود در جلسه شورای شهر تهران با بیان اینکه تعدادی از معترضان موسسه کاسپین در میدان ابن‌سینا در منطقه 12 جمع شدند، افزود: این در حالی است که پیش از این معترضان یا در جنوب خیابان مجاهدین یا در خیابان مردم تجمع می‌کردند.

وی با بیان اینکه با توجه به محدودیت‌هایی که مجلس در خیابان مردم ایجاد کرده، باید چاره‌ای اندیشیده شود تا مردم برای بیان خواسته‌های خود مجبور نشوند که در خیابان‌های دورتر تجمع کنند، گفت: لازم است خیابان مردم که به نام مردم و در کنار خانه مردم است، بر روی معترضان باز شود تا در مواقع اعتراض افراد در آنجا گردهم آیند.

سرنوشت طرح سوال از روحانی

نماینده مردم زنجان در مجلس آخرین وضعیت سوال از رئیس‌جمهور درباره موسسات مالی و اعتباری را تشریح کرد. علی وقف‌چی با بیان اینکه هیات‌رئیسه پارلمان به صورت غیرمستقیم به امضای 160 نماینده مجلس درباره سوال از رئیس‌جمهور برای تعیین تکلیف موسسات مالی و اعتباری بی‌اعتنایی می‌کند، گفت: اخیرا برخی از اعضای هیات‌رئیسه مجلس اعلام کرده‌اند امضای نمایندگان ملاک طرح سوال از رئیس‌جمهور نیست و باید نمایندگان شخصا درخواست اعلام وصول این طرح را داشته باشند.

وی با بیان اینکه امضاکنندگان طرح سوال از رئیس‌جمهور خواهان اعلام وصول این طرح از سوی هیات‌رئیسه هستند، ادامه داد: هیات‌رئیسه پارلمان باید به قانون پایبند باشد و طرحی که از سوی بیش از 160 نماینده امضا شده را اعلام وصول کند. وقف‌چی ادامه داد: بیش از 3ماه از طرح سوال نمایندگان از رئیس‌جمهور گذشته و باید این طرح سوال اعلام وصول شود.

نظر السیسی درباره ایران

عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر در گفت‌وگو با شبکه خبری فرانس 24 اظهار داشت که مصر برای کاهش تنش کنونی با ایران تلاش می‌کند. وی افزود:‌ روابط ما با ایران از حدود 40سال قبل قطع شده است و ما برای کاهش تنش موجود و تضمین امنیت برادرانمان در خلیج فارس تلاش می‌کنیم. السیسی بر حمایت کشورش از کشورهای عربی خلیج فارس تاکید کرد و گفت که مصر بخشی از امنیت ملی عربی است که شامل امنیت و ثبات کشورهای عربی خلیج فارس نیز می‌شود.

تذکر کمیسیون امنیت ملی به وزارت خارجه

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی گفت: اروپایی‌ها بدون آمریکا هیچ اقدامی در راستای منتفع شدن ایران از برجام انجام نمی‌دهند. سید حسین نقوی‌حسینی با اشاره به بیانیه توتال مبنی بر خروج از ایران در صورت برقراری مجدد تحریم‌ها، تصریح کرد: وقتی شرکت توتال فرانسه اعلام می‌کند که اگر آمریکا از برجام خارج شود تمام فعالیت‌های خود در ایران را متوقف می‌کند این موضوع نشان می‌دهد سیاست‌ها و منافع کشورهای اروپایی در راستای تصمیمات دولت آمریکا تعریف می‌شود.

وی درباره سیاست‌های دستگاه دیپلماسی کشورمان نیز خاطرنشان کرد: آنچه مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان مسائل سیاسی است سیاست‌های انفعالی ما در قبال نقض‌عهدهای مکرر در برجام بوده است. در همین راستا نیز همواره شاهد بودیم که مقام معظم رهبری خواستار مطالبه‌گری دستگاه دیپلماسی در قبال نقض عهد طرف‌های مقابل بوده‌اند، ما نیز به عنوان کمیسیون امنیت ملی مجلس در جلساتی که با مسئولان وزارت امور خارجه داشته‌ایم، تذکراتی در همین راستا به آنها داده‌ایم.

ارجاع دوباره پرونده ثامن به دادسرا

محسن افتخاری از ارجاع پرونده ثامن الحجج به دادسرا برای رفع نواقص خبر داد. وی در این باره گفت: کیفرخواست این پرونده ایراداتی داشت که برای بار دوم به دادسرا ارجاع شد تا ایرادات مد نظر رفع شود. ایرادات گرفته شده به این پرونده بیشتر شکلی است.

وی همچنین در رابطه با پرونده قتل بنیتا و اینکه آیا این پرونده به دیوان عالی کشور ارسال شده یا نه، گفت: پرونده به دیوان نرفته است. به گفته سرپرست دادگاه کیفری یک استان تهران رسیدگی به اتهامات سایر متهمان این پرونده ادامه دارد و پرونده به دادسرا ارجاع شده است.

تکذیب دوتابعیتی‌بودن گزینه وزارت نیرو

وزیر پیشنهادی نیرو روز گذشته برای ارائه برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس حضور پیدا کرد. سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در تشریح نشست فراکسیون نمایندگان ولایی با حضور وزیر پیشنهادی نیرو اظهار داشت: عمده‌ترین مسائلی مطرح شده از طرف نمایندگان مشکل آب، نحوه مدیریت آب و نحوه توزیع آب بود. در این جلسه برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو در حوزه انتقال، توازن، تعادل و توزیع آب در بین استان‌ها و پیشنهادات برای افزایش بهره وری آب، ابراز نگرانی در آب شرب به ویژه آب روستایی و ناتوانی برخی مدیران استانی در حوزه آب و سیاست‌های سدسازی و نحوه ادامه آن سوال شد.

سیدحسین نقوی‌حسینی اظهار کرد: اردکانیان گفت که از حدود 10سال قبل به دانشگاه صنعتی‌شریف برگشتم ولی از بنده خواسته شد که بروم و دفتری در سازمان‌ملل برای مطالعات آب تاسیس کنم و این را با مشورت همه مسئولان کشور انجام دادم. در این زمینه توصیه‌های مقام‌معظم‌رهبری به‌اینجانب همیشه سرمشق فعالیت‌های بنده بود و افتخار می‌کنم در این چارچوب کار کردم. حمیدرضا حاجی‌بابایی، دیگر عضو فراکسیون ولایی، در حساب کاربری خود در توئیتر با اشاره به برگزاری جلسه فراکسیون نمایندگان‌ولایی مجلس اعلام کرد: «امروز دوم آبان ۹۶ ساعت ۷:۴۵ دقیقه، مجلس، جلسه فراکسیون‌ولایی با وزیرپیشنهادی نیرو؛ دکتر اردکانیان دوتابعیتی خود را محکم تکذیب کرد.»