جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » حقوق بشر » محمد نظری در پی اعتصاب غذا به بیمارستان منتقل شد

محمد نظری در پی اعتصاب غذا به بیمارستان منتقل شد

محمد نظری، زندانی سیاسی در زندان رجایی شهر کرج، به دنبال اعتصاب عذای طولانی مدت و کاهش شدید وزن به بیمارستان منتقل شد.

تعدادی از وبسایت‌های خبری از جمله وبسایت کُردپا، روز جمعه ۲۸ مهر خبر دادند که محمد نظری به خاطر اعتصاب غذا «بیش از ٢٥ کیلو از وزنش را از دست داده و قدرت تکلم و راه رفتنش نیز به شدت ضعیف شده است».

بر اساس این گزارش، تاکنون چند بار به آقای نظری سرم تزریق شده اما او حاضر به پایان اعتصاب غذای خود نشده است.

محمد نظری که در بیست و چهارمین سال زندان خود به سر می‌برد، از هشتم مرداد ماه اعتصاب غذا کرده. وی خواستار اعمال قانون جدید مجازات اسلامی در پرونده خود است. درصورت اجرای قانون جدید مجازات اسلامی، زندان آقای نظری به ۱۵ سال کاهش پیدا می‌کند و وی که ۲۴ سال زندان را سپری کرده باید آزاد شود.

محمد نظری روز چهارشنبه ۲۶ مهر در هشتاد و یکمین روز از اعتصاب غذایش در زندان رجایی‌شهر، خود را «بی کس‌ترین زندانی» توصیف کرده بود که «بجز مردم» هیچ گوش شنوایی برایش نمانده است.

بر اساس این نامه، آقای نظری ۲۴ سال گذشته را بدون مرخصی در زندان‌های مهاباد، ارومیه و رجایی‌شهر گذرانده و با اینکه چهار سال و نیم پیش باید آزاد می‌شد، «دست‌های نامرئی قدرت و امنیت» مانع از اجرای قانون شده است.

محمد نظری در سال ۷۳ و هنگامی که ۲۳ ساله بود در شهرستان بوکان در استان آذربایجان غربی بازداشت و به دلیل هواداری از حزب دموکرات کردستان به اعدام محکوم شد که این حکم سپس به حبس ابد تغییر یافت.

براساس گزارش‌ها، محمد نظری در سال‌های گذشته پدر، مادر و برادرش را از دست داده و تنها یک خواهر دارد که در شهر بوکان زندگی می‌کند و امکان سفر به کرج و ملاقات او را ندارد.

محمد نظری ترک و شیعه است و به گفته تعدادی از هم بندیان سابق او، حمایت یک شیعهِ ترک از یک حزب کردی، باعث «حساسیت» بیشتر اداره اطلاعات ارومیه و «جلوگیری از آزادی او» درسال‌های گذشته شده است.

وی در شهریورماه ٩١ نیز در اعتراض به وضعیت خود لب‌هایش را دوخته و به مدت ۴۰ روز اعتصاب غذا کرده بود.