جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » دانش و تکنولوژی » سقوط ایستگاه فضایی چین به زمین

سقوط ایستگاه فضایی چین به زمین

ردیاب‌های ماهواره‌ای جهان بر این باورند که چین ارتباط خود را با نخستین ایستگاه فضایی خود از دست داده و ممکن است این ایستگاه با زمین برخورد کند.

به گزارش ایسنا به نقل از دیلی‌میل، تیانگونگ-1 که در سپتامبر 2011 به فضا پرتاب شده بود، نخستین ماژول چین برای یک ایستگاه فضایی پیچیده و بزرگتر در مدار است که ساخت آن برای سال 2020 برنامه‌ریزی شده است.

انتظارها بر این بود که این ماژول پس از پایان ماموریتش به طور ایمن در اقیانوس سقوط کند یا در جو بسوزد. اما گزارش‌های جدید حاکی از این است که کنترل آن از دست اپراتورها خارج شده، از این رو ممکن است تیانگوگ-1 با وزن هفت تن با جو زمین برخورد کرده و پس از انفجار، قطعات فلزی آن بر سر زمینی‌ها ببارد.

بازگرداندن یک فضاپیما به زمین کار سختی است که بیشترین دلیل آن، حرارت شدید تولید شده در زمان ورود مجدد کنترل نشده به جو است.

با وجود این ادعاها، مقامات چینی هنوز برنامه‌ای را برای سرنوشت این ماژول تایید نکرده‌اند و برخی کارشناسان تصور می‌کنند که شاید بتوان مجددا آن را به حالت کنترل شده بازگرداند.

تیانگونگ-1 به معنی “کاخ آسمانی” در سال 2011 با امید به ساخت یک ایستگاه فضایی بزرگتر در مدار زمین در سال 2020 پرتاب شد. این ماژول تاکنون مجموعه‌ای از تمرینات الحاق را انجام داده است. ماموریت بدون سرنشین شنژو-8 در سال 2011 و ماموریت سرنشین‌دار شنژو-10 در سال 2012 این تجربیات را انجام دادند.

تیانگونگ-1 از اجزای فضاپیمای چینی شنژو به علاوه ابزار رصد زمین و آشکارسازهای محیط فضا برخوردار است. این ماژول 10.4 متر ارتفاع داشته و قطر آن 3.35 متر است و می‌تواند 8506 کیلوگرم محموله را با خود حمل کند.

اوائل سال جاری مقامات چینی اعلام کرده بودند که ارتباط تله‌متری با این آزمایشگاه فضایی با مشکل مواجه شده، از این رو این فضاپیما بطور کنترل‌نشده‌ای وارد جو خواهد شد.

اگرچه برخی دیگر از متخصصان اطمینان داده‌اند که این احتمالات به این معنی نیستند که تیانگونگ-1 بطور کامل از کنترل خارج شده است.

دکتر توماس کلسو، محقق ارشد مرکز استاندارد و ابتکار فضایی، ارتفاع این ایستگاه فضایی در زمان حضور آن در مدار را ترسیم و اظهار کرد که ماژول مذکور به تازگی نسبتا تقویت شده است.

اگرچه این سنجش شامل ثبات فضاپیما نبود اما کاهش کند ارتفاع تیانگونگ-1 در سال‌های اخیر در اثر کشش کمتر موجود در ارتفاعات بالاست، نشان می‌دهد این ماژول در حالت خفته اما ثابت است.

دلیل بازنگرداندن این ماژول فضایی به زمین این است که سوخت آن بسیار کم بوده، از این رو چین منتظر فروپاشی طبیعی آن در یک مدار پایین‌تر هستند تا در نهایت آن را در جو بسوزانند.

گام بعدی این کشور، ارسال ایستگاه فضایی تیانگونگ-2 در سپتامبر 2016 است.