پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » وزارت خزانه‌داری آمریکا در حال برنامه‌ریزی برای اعمال تحریم‌های سپاه است

وزارت خزانه‌داری آمریکا در حال برنامه‌ریزی برای اعمال تحریم‌های سپاه است

پس از آنکه دونالد ترامپ در چارچوب راهبرد تازه‌اش در قبال ایران از مجوز خود برای قرار گرفتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست تحریم‌های آمریکا خبر داد، وزیر خرانه‌داری آمریکا اعلام کرد که در حال برنامه‌ریزی برای اعمال تحریم‌های تازه علیه سپاه پاسداران است.

در گفت‌وگویی با شبکه خبری فاکس در روز یکشنبه ۲۳ مهر، استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، ضمن حمایت کامل از تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا برای تحریم سپاه پاسداران، تصریح کرد که در حال برنامه‌ریزی برای اعمال این تحریم‌هاست.

آقای منوچین در این زمینه تأکید کرد که تحریم تأمین‌کنندگان مالی تروریسم بخش مهمی از فعالیت وزارت خزانه‌داری است.

او افزود: در مورد ایران این فرصت را داشتم که در شورای امنیت ملی با وزیران خارجه و دفاع و مدیر سازمان اطلاعات مرکزی گفت‌وگو کنم. ما بحث‌های زیادی در این مورد داشتیم از جمله با رئیس‌جمهور در دفتر او و به طور کامل از طرح رئیس‌جمهور ترامپ در این مورد حمایت می‌کنم و این بسیار مهم است.

در پاسخ به سؤالی در مورد احتمال همراهی متحدان آمریکا با تحریم سپاه پاسداران، آقای منوچین پاسخ مستقیمی ارائه نداد، اما گفت که «آنها به طور کامل درک کرده‌اند که اشکالی در خصوص شرایط توافق وجود دارد، و آنها همچنین درک می‌کنند که ایران در حال نقض تحریم‌های سازمان ملل خارج از چارچوب توافق هسته‌ای است».

او گفت که در روزهای اخیر در قالب نشست‌های بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول، با همتایانش از سراسر جهان دیدار و گفت‌وگو کرده و مذاکرات مستقیمی را با آنها در مورد نحوه مواجهه آمریکا با ایران داشته است.

وزیر خزانه‌داری آمریکا در عین حال تأکید کرد که به همکاری با متحدان آمریکا در این زمینه ادامه خواهد داد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه و همزمان با اعلام راهبرد جدید آمریکا در قبال ایران از سوی دونالد ترامپ، اعلام کرد که در چارچوب راهبرد گسترده‌تری برای اعمال فشار بر تهران سپاه پاسداران را به فهرست تحریم‌های خود اضافه می‌کند.

پیشتر بسیاری از فرماندهان سپاه پاسداران و نیز سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به سپاه از جمله نیروی قدس سپاه در فهرست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری قرار داشتند اما کلیت این نیرو در فهرست تحریم‌ها نبود.

در این زمینه استیون منوچین تصریح کرده بود که سپاه پاسداران «نقش مرکزی را در تبدیل ایران به دولت پیشگام در زمینه پیشتیانی از تروریسم ایفا کرده است».

آقای منوچین تصریح کرده بود که سپاه با به گروگان گرفتن بخش عمده‌ای از اقتصاد ایران، تصاحب احساسات مذهبی، بر جنگ و تروریسم در خارج از مرزهای ایران سرمایه‌گذاری می‌کند.

مقام‌های ایران پس از اعلام قرار گرفتن سپاه در فهرست تحریم‌های آمریکا، بر حمایت خود از این نیرو تأکید کرده‌اند و هم رئیس‌جمهور و هم وزیر خارجه جمهوری اسلامی، این نهاد را ضامن تمامیت ارضی و افتخاری برای مردم ایران توصیف کرده‌اند.