شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » انتقاد روسیه از «تلاش آمریکا برای تروریستی معرفی کردن سپاه پاسداران»

انتقاد روسیه از «تلاش آمریکا برای تروریستی معرفی کردن سپاه پاسداران»

وزارت خارجه روسیه روز سه‌شنبه ۱۸ مهرماه از برنامه احتمالی دولت دونالد ترامپ برای معرفی کردن سپاه پاسداران به عنوان یک سازمان تروریستی انتقاد کرد.

خبرگزاری روسی اینترفاکس گزارش داده که وزارت خارجه این کشور، چنین تصمیمی را منفی دانسته و سپاه پاسداران را یک سازمان تروریستی قلمداد نمی‌کند.

انتظار می‌رود واشینگتن در روزهای آینده راهبرد خود را در قبال «رفتارهای بد ایران» اعلام کند، از جمله در حال بررسی این موضوع است که به زودی سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد.

انتشار این گمانه‌زنی‌ها واکنش شدید فرمانده سپاه پاسداران، وزیر و سخنگوی وزارت خارجه ایران و همچنین سخنگوی دولت حسن روحانی را به دنبال داشته است.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز دوشنبه هشدار داد، در صورتی که واشینگتن چنین اقدامی بکند، تهران نیز دست به اقدامات متقابل خواهد زد.

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی نیز روز سه‌شنبه به صف منتقدان سیاست احتمالی آمریکا در قبال سپاه پیوست و تهدید کرد که «رفتار آمریکا، جهانیان را کلافه کرده است، وقت آن است که به آمریکا درس‌های جدید داده شود».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، مسعود جزایری گفته است: «ظاهرا دولت ترامپ حرفی جز دشنام نمی فهمد و نیاز به شوک‌هایی دارد که مفهوم جدید قدرت در جهان امروز را متوجه شود».

یکی از سخنگویان وزارت خارجه فرانسه نیز روز دوشنبه در پاسخ به سؤالی درباره احتمال حمایت از چنین تصمیمی تأکید کرد که «از منظر بی‌ثباتی در منطقه، فرانسه در برابر هر اقدامی که به تشدید بحران‌های جاری منجر شود، حساس است».

رییس‌جمهوری آمریکا قرار است روز ۲۰ مهرماه سیاست این کشور درباره توافق هسته‌ای با ایران، برجام، را اعلام کند و انتظار می‌رود که بگوید توافق هسته‌ای وین دیگر در راستای منافع واشینگتن نیست.

آن‌گونه که هربرت مک مستر مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ اعلام کرده است، واشینگتن فارغ از برجام قصد دارد تا راهبرد کلی خود را برای مهار ایران در منطقه اعلام کند.

وی تاکید کرده که دونالد ترامپ در تصمیم خود در ارتباط با برجام به کل وضعیت ایران نگاه می‌کند و نه فقط برنامه هسته‌ای این کشور.

سپاه پاسداران متهم است که در امور کشورهایی چون یمن، عراق و سوریه مداخله نظامی کرده و در صدد توسعه فعالیت‌های موشکی جمهوری اسلامی است که تهدیدی برای متحدان منطقه‌ای ایالات متحده و پایگاه های نظامی آمریکا به شمار می‌رود.