جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » جنتی: برای برگزاری مراسم چهل‌سالگی انقلاب پول نیست

جنتی: برای برگزاری مراسم چهل‌سالگی انقلاب پول نیست

در نشستی در تهران درباره چهل‌سالگی انقلاب، جنتی گفت که نگران تامین بودجه این مراسم است. وزیر ارشاد گفت دایره مخاطبان انقلاب را باید از ده یا بیست میلیون نفر فراتر برد و مسعود پزشکیان هم خواهان بیان واقعیت‌ها به مردم شد.

به گزارش رسانه‌های ایران نشستی با عنوان “هماهنگی برگزاری مراسم چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب” بعداز ظهر دوشنبه (۱۷ مهر/ ۹ اکتبر) در محل ساختمان “دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری” برگزار شد. نمایندگانی از دولت، مجلس، قوه قضاییه و صداوسیما در این نشست شرکت داشتند.

احمد جنتی رئیس مجلس خبرگان که ریاست این نشست را بر عهده داشت به عنوان نخستین سخنران به دست‌آوردهای “انقلاب اسلامی ایران” اشاره کرد.

او بالارفتن از دیوار سفارت آمریکا و گروگا‌ن‌گرفتن دیپلمات‌های آن کشور را دست‌آورد مهم انقلاب نامید که در هیچ کشور دیگری رخ نداده است. او گفت «ما در دوران شاه در ذلت بودیم و حالا در عزتی بی‌سابقه قرار داریم تا جایی که جاسوس‌هایی که در سفارت آمریکا کار می‌کردند را گرفتیم و چشم‌شان را بستیم و دستگیرشان کردیم، کجا چنین اتفاقی افتاده است؟»

جنتی “صدور انقلاب ایران” را دستاوردی دیگر نامید و گفت: «انقلاب ما هم صادر شد تا جایی که اسرائیل امروز از جوانان فلسطینی و لبنانی می‌ترسد و این انقلاب سوریه را آزاد کرد که مورد طمع اسرائیل بود و مصر را آزاد کرد و لیبی را از دست آن دیوانه رها ساخت.»

رئیس مجلس خبرگان تاکید کرد که چهلمین سالگرد باید مراسمی کاملا متفاوت با همه مراسم‌های پیش از آن داشته باشد. او گفت: «باید ده‌ها برابر سایر مراسم‌ها شکوه و عظمت داشته باشد که بخشی از این مسئولیت به عهده دستگاه‌های فرهنگی ما است تا جوانان متوجه شوند انقلاب اسلامی چیست و ما را به کجا رسانده است.»

احمد جنتی در پایان یادآور شد: «کاری که ما امروز برای گرامیداشت چهل سالگی انقلاب داریم نیازمند بودجه است و من نگران این بودجه هستم که چگونه باید تامین شود؟ اگر بخواهیم از دولت بگیریم که مرتب می‌گوید ندارم و البته دروغ هم نمی‌گوید چون وضع مالی خوبی ندارد و دستش خالی است اما به هرحال مجلس هم باید در این موضوع کمک کند تا این بودجه تامین شود.»

دایره مخاطبان انقلاب ده تا بیست میلیون نفر است

عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد دولت حسن روحانی در این نسشت گفت: «یکی از بحث‌های مهم این است که هفتاد و پنج درصد جامعه ما بعد از انقلاب متولد شدند و هشتاد درصد جامعه از انقلاب خاطره ندارند و ما این جمع را جمع یاران انقلاب می‌دانیم اما نسبت آنان با انقلاب باید به یک نسبت وجودی با انقلاب بدل شود مانند همان نسل اول انقلاب.»

وزیر ارشاد ادامه داد: «اینها جمعیت کمی هم نیستند و همان طور که آیت‌الله جنتی گفت فطرت‌های پاکی هم دارند اما مناسبات ارتباطی با آنان متفاوت از بچه‌های مسجدی است.»

وی در پایان تاکید کرد، در حوزه سیاست‌های کلی در آستانه چهل سالگی انقلاب، باید دایره مخاطبان انقلاب را از ده یا بیست میلیون به هشتاد میلیون نفر گسترش داد.

واقعیت‌ها را به مردم بگویید

مسعود پزشکیان، نماینده تبریز و نایب رییس مجلس نیز یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در نشست “هماهنگی برگزاری مراسم چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب” بود که خواستار بیان صادقانه واقعیت‌ها به مردم شد.

پزشکیان گفت: «باید دستاوردهایی که در انقلاب داشته‌ایم را مطابق با واقعیت ببینیم. اگر بتوانیم واقعی ببینیم و صادقانه با مردم آنچه را که هست بگوییم و مشکلات موجود را هم ببینیم، راحت‌تر می‌توانیم نفود کنیم تا اینکه بیابیم و تعریف کنیم.»

نایب‌رئیس مجلس اضافه کرد «به هرحال ما در رسانه‌ها و حتی در نماز جمعه و صداوسیما خیلی چیزها را نقد می‌کنیم و حالا فردا قرار است آنچه را که نقد کرده‌ایم بگوییم که خوب است، این تناقض را در جامعه و بین نسل جوان نمی‌شود به راحتی روشن کرد.»

پزشکیان در ادامه سخنانش به گفته احمد جنتی اشاره کرد و گف: «آیت‌الله جنتی گفتند که ما کجا بودیم و قرار بود به کجا برویم. در جمهوری اسلامی هدف انسجام و وحدت کلمه بود، حالا کجا قرار داریم؟ چقدر آن را محقق کرده‌ایم؟ و برای اینکه بتوانیم مشکلات و توطئه‌ها را حل کنیم باید چه کنیم؟»

او در پایان تاکید کرد: «اگر صادقانه مسائل را نگاه نکنیم به مشکل می‌خوریم، هیچ چیز بهتر از صداقت نیست که آنچه واقعیت و حق است بگوییم نه اینکه بخواهیم برخی چیزها را کتمان کنیم و چیز دیگری بگوییم.»