جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » خودداری آتنا دائمی از عمل جراحی کیسه صفرا به دلیل اجبار برای داشتن دستبند و پابند در بیمارستان

خودداری آتنا دائمی از عمل جراحی کیسه صفرا به دلیل اجبار برای داشتن دستبند و پابند در بیمارستان

به گزارش شبتاب نیوز، مادر آتنا دائمی، فعال حقوق مدنی زندانی به کمپین حقوق بشر در ایران گفته که فرزندش روز دوشنبه سوم مهرماه باید در بیمارستان امام خمینی تحت عمل جراحی کیسه صفرار  قرار می‌گرفت اما به دلیل دستور رییس زندان برای داشتن دستبند و پابند در تمام طول زمان حضور در بیمارستان، این زندانی با بستری شدن خود به این شکل موافقت نکرده و مجددا به زندان اوین بازگشته است. به گفته مادر آتنا دائمی او نیاز به عمل جراحی فوری در ناحیه کیسه صفرا دارد. همچنین رییس زندان او را از داشتن همراه و ملاقات نیز محروم کرده بود.

معصومه نعمتی با اظهار نگرانی از وضعیت فرزندش گفت: «او طبق گفته پزشکان باید سریعا عمل جراحی شود. من متوجه نمیشوم یک زندانی که برای عقیدهاش به زندان رفته چگونه ممکن است از روی تخت بیمارستان فرار کند؟ به کجا می‌تواند فرار کند؟»

معصوممه نعمتی گفت: «به درخواست زندان که فقط گفته بودند باید از بیمارستان امام خمینی وقت جراحی بگیریم، این وقت را گرفتیم و امروز صبح آتنا را به بیمارستان آوردند اما در مرحله پذیرش متوجه شدیم که چهارمحالی، رییس زندان در برگه پذیرش دستور داده آتنا باید دارای دستبند و پابند باشد. آتنا گفت او یک زندانی عقیدتی است، فرار نمیکند و برای جراحی به اینجا آمده اما گفتند دستور است و باید اجرا شود. آتنا هم قبول نکرد و ماموران او را به زندان بازگرداندند.»

مادر این زندانی به قول شفاهی حاج مرادی، نماینده دادستان تهران نیز اشاره کرد و گفت: «دیروز پدر آتنا به دیدار حاج مرادی رفته بود، ایشان  شفاها قول داده بود که به او دستبند و پابند نمیزنند و حتی میتواند ملاقات و همراه هم داشته باشد. امروز پس از بازگشت آتنا به زندان، پدرش مجددا به دادستانی رفت اما در آنجا به او گفتند کاری نمیتوانند انجام دهند و دستور رییس زندان باید اجرا شود.»

زندانیان سیاسی و عقیدتی زیادی در طی سال‌های اخیر برای داشتن پابند و دستبند در زمان انتقال به بیمارستان برای معاینه و یا عمل جراحی اعتراض کرده و از انجام معاینات پزشکی به این شکل خودداری کرده‌اند. آن‌ها این رفتار را غیرانسانی می‌دانند.

آتنا دائمی فعال حقوق مدنی در تاریخ ۲۹ مهرماه ۱۳۹۳ توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شد و در تاریخ ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ در دادگاهی به ریاست قاضی مقیسه، قاضی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به اتهام «تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، توهین به رهبری، توهین به بنیان‌گذار جمهوری اسلامی و اختفای ادله جرم» به ۱۴ سال زندان محکوم شد که بر اساس قانون جدید مجازات اسلامی هفت سال آن قابل اجرا است. مصادیق اتهاماتی که آتنا به خاطر آن به زندان محکوم شده شامل «انتشار پست‌هایی در فیس‌بوک در انتقاد از اعدام‌ها، دیوارنگاری در نقد اعدام، حضور در آرامگاه کشته‌شدگان انتخابات سال ۱۳۸۸ و اطلاع‌رسانی درباره زندانیان سیاسی» بود. او در تاریخ ششم آذر ماه ۹۵ با یورش ماموران به منزلش برای اجرای حکم به زندان اوین منتقل شد و از آن زمان بدون مرخصی در بند زنان اوین نگهداری می‌شود. بیش از ۲۰ زن با اتهامات سیاسی و عقیدتی در بند زنان اوین نگهداری می‌شوند و طبق تحقیقات کمپین موارد قابل توجهی از نقض حقوق بشر در این بند گزارش شده است.

آتنا دائمی به همراه گلرخ ایرایی، زندانی دیگر بند زنان زندان اوین در نامه‌ای در تاریخ ۱۷ تیرماه سال جاری خطاب سفرای ملاقات کننده زندان اوین نه تنها خواستار بازدید از پیش برنامه‌ریزی نشده آن‌ها از زندان‌های ایران، بلکه خواستار ورود عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه حقوق بشر به ایران و بازدید او از زندان‌ها و ملاقات با زندانیان شدند. ملاقات سفرای ۵۲ کشور از زندان اوین در تیرماه امسال و عدم بازدید از زندانیان سیاسی و دوتابعیتی و بندهای خاص باعث واکنش‌های منفی از سوی رسانه‌ّها و فعالان حقوق بشر شد.