جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » حقوق بشر » رضا شهابی، فعال کارگری، به طور مشروط به اعتصاب غذای خود پایان داد

رضا شهابی، فعال کارگری، به طور مشروط به اعتصاب غذای خود پایان داد

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه چهارشنبه شب پنجم مهرماه از پایان مشروط اعتصاب غذای رضا شهابی، عضو زندانی هیئت مدیره این تشکل، خبر داد.

به گفته این سندیکا، ‏ آقای شهابی در پی قول مقام‌های امنیتی برای رسیدگی به خواسته‌اش و درخواست خانواده و تشکل‌های کارگری در ایران و خارج به طور مشروط به اعتصاب غذایش پایان داده است.

ساعاتی پیش از صدور این اطلاعیه، ربابه رضایی، همسر رضا شهابی، با اعلام اینکه وضع جسمانی او وخیم است، نسبت به سلامتی این عضو زندانی هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه ابراز نگرانی کرده بود.

خبرگزاری ایلنا با اشاره به اینکه ۵۱ روز از اعتصاب غذای رضا شهابی می‌گذرد، نوشت: وخامت حال جسمانی او باعث نگرانی فعالان کارگری و کنشگران اجتماعی شده است؛ تا جایی که تعداد زیادی از این کنشگران با امضای متنی خواستار رسیدگی به اوضاع شهابی و آزادی او شده‌اند.

پیشتر سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه خبر داده بود که ۱۶۰۰ تن با امضای طوماری خواستار آزادی بی‌قید و شرط این فعال کارگری شده‌اند.

ربابه رضایی، همسر رضا شهابی، در ارتباط با آخرین وضعیت او به ایلنا گفت: «در پنجاهمین روز از اعتصاب غذا، حال رضا وخیم شد و او را برای ساعتی به بیمارستان منتقل کردند و دوباره به زندان برگرداندند؛ در همان مدت کوتاه، موفق شدم او را در بیمارستان ببینم؛ علاوه بر درد پشت و گردن، به حدی قوه بینایی و شنوایی‌اش تحلیل رفته که حتی پسرش را از چندمتری نشناخت».

به گفته سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی‌تهران و حومه، آقای شهابی پس از آنکه تحت فشار دادستانی خود را به زندان رجایی‌شهر کرج معرفی کرد،‌ متوجه شد که دادستانی مرخصی پزشکی تجویز شده از سوی پزشکی قانونی را قبول نکرده است و او باید حدود یک هزار روز دیگر در زندان بماند. وی در واکنش به این اقدام اعتصاب غذا کرد.

ربابه رضایی خواسته‌های همسرش را «لغو حکم نزدیک به سه سال حبس و انتقال به زندان اوینِ تهران» دانست و گفت: «نگران سلامتی همسرم هستم و آرزویم این است که به زودی سالم به خانه برگردد».

به نوشته ایلنا، شرایط نامساعد جسمانی رضا شهابی، باعث شده است که «اعضای کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور به قضیه ورود کرده‌ و از وزیر کار خواسته‌اند که هر اقدامی می‌تواند برای بهبود وضعیت این کارگر زندانی انجام دهد».

پیش از این شماری از تشکل های مستقل کارگری مانند سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه، اتحادیه آزاد کارگران ایران، کانون مدافعان حقوق کارگر و سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه خواستار آزادی رضا شهابی شده بودند.

در عین حال،‌ شماری از اتحادیه‌های بین‌المللی کارگری و صنفی چنین درخواستی را از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران داشته‌اند.

در این میان،‌ ایلنا نوشت: «از قرار معلوم، وزیر کار در روزهای گذشته پیگیر وضعیت رضا شهابی بوده است».

در همین ارتباط، علی مطهری،‌ نایب رئیس مجلس، هم به ایلنا گفت: «در مورد آقای شهابی در جریان موضوع هستم و تا حدی مطلع شده‌ام. وظیفه ما به عنوان نمایندگان این است که موضوعات را به نهادهای مربوطه منتقل کرده و از آنها بخواهیم که در این رابطه توضیح بدهند و سخت‌گیری نکنند».