جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » حقوق بشر » بازگرداندن رضا شهابی به زندان یک ساعت پس از انتقال به بیمارستان

بازگرداندن رضا شهابی به زندان یک ساعت پس از انتقال به بیمارستان

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه خبر داد که رضا شهابی، عضو زندانی هیئت مدیره این تشکل،‌ در چهل و نهمین روز اعتصاب غذایش ‌به دلیل وضع وخیم جسمانی به بیمارستان منتقل شد.

بر نوشته کانال تلگرامی این سندیکا، آقای شهابی روز سه‌شنبه چهارم مهر، برای انجام معاینه پزشکی به بیمارستان مدنی کرج منتقل شد و به رغم «دستور موکد پزشک» مبنی بر بستری شدنش، پس از یک ساعت به زندان رجایی شهر کرج بازگردانده شد.

این فعال کارگری پس از آنکه در پی فشارهای دادستانی در روز ۱۸ مرداد خود را به زندان رجایی شهر معرفی کرد، متوجه شد که دادستانی مرخصی پزشکی اش را که از سوی پزشکی قانونی صادر شده بود، قبول نکرده است و باید حدود یک هزار روز دیگر در زندان بماند. وی در واکنش به این موضوع اعتصاب غذا کرد که تاکنون ادامه دارد.

بر اساس این گزارش به نقل از ربابه رضایی، همسر رضا شهابی،‌این فعال کارگر زندانی «به راحتی قادر به تشخیص همسر و فرزندان خود نبود».

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه خواستار آزادی بی قید و شرط رضا شهابی شد و اعلام کرد که عواقب هرگونه صدمات جسمی بر این عضو سندیکا بر عهده دادستانی و مسئولان امنیتی خواهد بود.

تاکنون درخواست‌های بسیاری برای آزادی آقای شهابی مطرح شده است. در آخرین مورد، ده‌ها تن روز دوشنبه سوم مهر، در تجمعی در مقابل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواستار آزادی فوری او شدند.

این تجمع در پی فراخوان سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه صورت گرفت.

به گزارش کانال‌های تلگرامی این سندیکا و سایر تشکل‌های صنفی، شماری از کارگران، دانشجویان، معلمان و بازنشستگان در این تجمع شرکت کرده بودند.

بازداشت یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران

‌اتحادیه آزاد کارگران ایران روز سه‌شنبه اعلام کرد که مظفر صالح نیا، عضو هیئت مدیره این تشکل، ‌در محل کار خود در سنندج به دست دو مامور لباس شخصی بازداشت شده است.

به نوشته سایت اتحاد،‌ وابسته به اتحادیه آزاد کارگران ایران، در مقابل اصرار فرزند آقای صالح نیا برای اعلام دلایل بازداشت پدرش، «گفته شد برای اطلاع از وضعیت پرونده مظفر صالح نیا به دفتر اطلاعات ستاد خبری سنندج مراجعه کنند».

بر اساس این گزارش،‌ همسرمظفر صالح نیا برای پیگیری بازداشت او به این ستاد مراجعه کرد، اما «جواب روشن و مشخصی به او ندادند و اخطار کردند تا پنج روز آینده برای پیگیری وضعیت همسرش به این اداره مراجعه نکند».

بازداشت این فعال کارگری تاکنون از سوی مقامهای اطلاعاتی و یا قضایی تکذیب نشده است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران با محکوم کردن بازداشت مظفر صالح نیا، خواستار آزادی فوری او شد.

این تشکل همچنین نگرانی عمیق خود را از بازداشت‌های خودسرانه فعالان کارگری اعلام کرد.

در سابیان اخیر، شماری از فعالان کارگری و صنفی بازداشت و به اتهام های امنیتی محکوم به تحمل زندان شده اند.

اینگونه فشارها بر فعالان کارگری،‌ اعتراض سازمان‌های حقوق بشری و اتحادیه‌های کارگری در جهان را به دنبال داشته است. آنها با اشاره به تعهدات بین المللی تهران خواستار احترام به حق تشکل یابی کارگران و نیز فعالیت سندیکایی در ایران شده‌اند.