جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » نشست کمیسیون برجام در روز ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۷ در نیویورک با حضور ظریف و لاورف وتیلرسون !

نشست کمیسیون برجام در روز ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۷ در نیویورک با حضور ظریف و لاورف وتیلرسون !

تبدیل شدن  5 به اضافه 1، به 5 منهای 1

به گزارش خبرگزاری رسمی ایرنا، محمد جواد ظریف پس از نشست اعضای مجموعه مشهور به پنج به اضافه یک  شامل رکس تیلرسون و سرگئی لاوروف اظهار داشت: ” عموم نمایندگان کشورهای عضو  ۱+۵   البته  منهای یک کشور !؟! بر رعایت کامل برجام و غیر قابل مذاکره بودن برجام تاکید کردند و اینکه همه طرف ها به این دستاورد جامعه بین المللی متعهد بمانند.”

اظهارات تیلرسون

به دنبال این نشست، وزیر امور خارجه آمریکا گفت : “او و وزیرخارجه نظام ایران  به طرف هم لنگه کفش پرتاب نکردند و سر هم داد نکشیدند… اما اختلافات  جدی دو طرف بر سر برجام به قوت خود باقی است… جمهوری اسلامی درباره موارد نقضی که از سوی ایالات متحده از ابتدای اجرایی شدن برجام و به خصوص در دوره دولت جدید آمریکا مطرح بوده است و برای مقررات برجام که بعضی موارد آن به عنوان نقض مواد ۲۶، ۲۸ و ۲۹ برجام قابل تفسیر است، صحبت کرد.”

موضع فدریکا موگرینی

به گزارش بی بی سی فارسی پیش از این فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اظهار داشته بود که “همه می دانند که ایالات متحده در حال بازبینی سیاست خودش در قبال ایران است اما مساله خارج از بحث توافق هسته ای است. توافق هسته ای نتیجه بخش بوده و جامعه بین المللی نمی تواند توافق هسته ای که موثر بوده است را برهم بزند. این توافق به یک کشور تعلق ندارد بلکه در قطعنامه شورای امنیت مندرج است و به جامعه بین المللی تعلق دارد. نیازی نیست که درباره قسمت هایی از توافق مذاکره مجدد شود.”

نظر امانوئل مکرون رئبس جمهور فرانسه بر لفزودن مواد تکمیلی به عهدنامه موسوم به برجام

به گزارش بی بی سی فارسی به نقل از خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل گفت:”ما باید توافق ۲۰۱۵ را نگه داریم چون توافق خوبی با نظارت قوی بر شرایط جاری بود و باید دو یا سه رکن به آن اضافه کنیم. این تدابیر باید شامل “یکی برای کنترل بهتر فعالیت های موشکی و بالستیک ایران باشد” و دیگری تمدید توافق ورای ۲۰۲۵ باشد زمانی که به تدریج از محدودیت های غنی سازی در ایران کاسته می شود. یک رکن سوم  هم می تواند شامل “بحث باز با ایران درباره اوضاع جاری در منطقه باشد.”