جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » حقوق بشر » دبیرکل سازمان ملل از حسن روحانی خواست تا باقر نمازی را از زندان آزاد کند

دبیرکل سازمان ملل از حسن روحانی خواست تا باقر نمازی را از زندان آزاد کند

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، از رییس‌جمهوری اسلامی ایران خواسته است تا باقر نمازی، شهروند- ایرانی و آمریکایی و از مقام‌های پیشین یونیسف، را از زندان آزاد کند.

سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد که آقای گوترش این درخواست را در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با حسن روحانی در روز دوشنبه هفته جاری در میان گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، استفان دوژاریک گفت: «دبیرکل سازمان ملل این موضوع را مطرح کرد و بار دیگر خواستار آزادی باقر نمازی به دلایل بشردوستانه شد».

یک شعبه دادگاه انقلاب تهران مهرماه پارسال باقر نمازی و پسرش سیامک را به ۱۰ سال زندان محکوم کرد. این دو به همکاری با «دولت‌های خارجی متخاصم» متهم شده‌اند.

جرد گنسر، وکیل نمازی‌ها، که در واشینگتن مستقر است ششم شهریورماه امسال اعلام کرد به باقر و سیامک نمازی اطلاع داده شده که دادگاه تجدیدنظر درخواست استیناف آنها را رد کرده است.

عباس جعفری دولت آبادی، دادستانی عمومی و انقلاب تهران، یک هفته بعد رد درخواست استیناف این دو شهروند ایرانی- آمریکایی را تایید کرد.

سیامک نمازی، مدیر پیشین ایرانی- آمریکایی بخش برنامه‌ریزی‌های استراتژیک کمپانی نفتی کرسنت، مهرماه سال ۱۳۹۴ بازداشت شد. باقر نمازی، پدر ۸۱ ساله وی که از مقام‌های سابق یونیسف و استاندار خوزستان در زمان شاه بوده است نیز اسفند ۱۳۹۴ بازداشت شد. وی برای پیگیری کار فرزندش به ایران رفته بود.

نمازی‌ها از جمله اتباع ایرانی با ملیت دوگانه هستند که پس از توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی در تیرماه سال ۹۴ بازداشت شده‌اند.

در همین حال، وکیل خانواده نمازی‌ها در واشینگتن روز ۲۹ شهریور خبر داد که باقر نمازی روز سه‌شنبه به خاطر مشکل قلبی جراحی شده و یک دستگاه تنظیم ضربان، موسوم به پِیس‌مِیکر، روی قلب وی کار گذاشته شده است.

در بیانیه جرد گنسر که صبح چهارشنبه منتشر شده، احتمال داده شده که باقر نمازی با وجود نامساعد بودن حالش عصر همان روز به زندان اوین بازگردانده شده است.

بازداشت نمازی‌ها با انتقادات گسترده بین‌المللی بویژه آمریکا روبرو شده و کارگروه بازداشت‌های خودسرانه سازمان ملل متحد نیز بازداشت آنها را نقض قوانین بین‌المللی توصیف کرده و از دولت ایران خواسته است که این دو شهروند ایرانی‌آمریکایی را آزاد کند.