جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » دولت عراق رسما از اقلیم کردستان خواست همه‌پرسی را تعلیق کند

دولت عراق رسما از اقلیم کردستان خواست همه‌پرسی را تعلیق کند

حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق دوشنبه 18 سپتامبر گفت که رسما از اقلیم کردستان خواست طرح خود برای برگزاری همه‌پرسی استقلال در روز 25 سپتامبر را به حال تعلیق در آورد.

هم‌زمان ترکیه که همچون ایران نگران تشدید فعالیت‌های استقلال طلبانه کردهایش هست، مانوری نظامی در مناطق مرزی با عراق انجام داد. ایران هم نسبت به پیامدهای اصرار کردهای عراق بر برگزاری همه‌پرسی استقلال هشدار داد.

اما رهبران کُرد در شمال عراق هیچ نشانه‌ای از عقب‌نشینی از تصمیم خود، حتی با وجود افزایش فشارهای بین‌المللی و منطقه‌ای، بروز نداده‌اند.

العبادی در این باره گفت: «برگزاری همه‌پرسی می‌تواند تاثیرات خطرناکی داشته باشد که به تقسیم عراق و تهدید همزیستی اجتماعی در سایه شرایط بد امنیتی و اقتصادی بیانجامد. این‌ها علاوه می‌شود بر تهدیدی است که برای امنیت منطقه به وجود می‌آورد».

در همین حال دادگاه عالی فدرال عراق دوشنبه، حکم منع برگزاری همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان را صادر کرد. دستور دادگاه دارای ثقلی قانونی است اما به طور عملی، نمی‌توان آن را در اقلیم کردستان که پلیس و دولت خاص خود را دارد، اجرا کرد.

تلویزیون رسمی عراق در این باره گزارش داد: «دادگاه عالی فدرال حکمی حکومتی برای توقف برگزاری همه‌پرسی که قرار است در تاریخ 25-9-2017 برگزار شود، صادر کرد».

دادگاه فدرال عراق همچنین خواستار حل اختلافات میان دولت مرکزی عراق و دولت اقلیم کردستان از راه گفت‌وگو شد.

مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق و شماری از احزاب در این اقلیم، 25 سپتامبر را موعدی برای برگزاری همه‌پرسی برای استقلال اقلیم از عراق اعلام کرده‌اند.

این تصمیم با مخالفت دولت عراق و شماری از کشورها از جمله آمریکا، ترکیه، بریتانیا و ایران مواجه شده است.