جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » حقوق بشر » درخواست همسر دانشجوی آمریکایی زندانی در ایران برای آزادی او

درخواست همسر دانشجوی آمریکایی زندانی در ایران برای آزادی او

همسر دانشجوی چینی-آمریکایی زندانی در ایران در آستانه سفر هیأت ایرانی به نیویورک خواهان آزادی او شد. او خواست تا در فرصت مجمع عمومی سازمان ملل برای آزادی همسرش اقدامی صورت گیرد.

“زیو وانگ” ۳۶ ساله متولد چین و تبعه آمریکا، دانشجوی مقطع دکترا در دانشگاه پرینستون ۱۳ ماه است که در ایران زندانی است. “هوآ کو” همسر او در اولین مصاحبه خود پس از دستگیری همسرش گفته است گاهی دیگر نمی‌تواند چهره همسرش را به یاد آورد.

“کو” به همراه پسر ۴ ساله‌اش در آپارتمانی در نیوجرسی زندگی می‌کند و می‌گوید پسرشان اوائل بیشتر علاقه داشت با پدرش حرف بزند اما چند وقتی است که وقتی پدرش از زندان تماس می‌گیرد دیگر علاقه‌ای برای حرف زدن با  پدر از خود نشان نمی‌دهد.

جمعه شب در کالج پرینستون مراسمی به یاد وانگ با روشن کردن شمع برگزار شد. دوستان و همکاران او در این مراسم او را یک “پژوهشگر برجسته، یک دوست فداکار و یک پدر دلسوز و البته علاقه‌مند به آشپزی” توصیف کردند.

هم دولت اوباما و هم دولت ترامپ سعی کردند آزادی وانگ را بنا به دلایل انسان‌دوستانه از سوی مقامات ایران طلب کنند اما او بیش از یک سال است که همچنان در ایران زندانی است.

پرونده او در ماه ژوئیه و پس از برگزاری دادگاهش از سوی قوه قضائیه ایران رسانه‌ای شد. غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه در روز یک‌شنبه (۲۵ تیر/ ۱۶ ژوئیه) تایید کرد،  فردی که دارای تابعیت دوگانه بوده به ۱۰ سال حبس محکوم شده است.

به گفته اژه‌ای این فرد “عامل نفوذی” بیگانگان بوده و توسط وزارت اطلاعات شناسایی و سپس دستگیر شده است. به گفته سخنگوی قوه قضائیه، حکم کنونی در دادگاه بدوی صادر شده و قابل اعتراض است.

سایت میزان وابسته به قوه قضائيه، همان زمان نام این شهروند آمریکایی را “زی یو وانگ” ذکر و تصریح کرد که او دارای تابعیت دوگانه آمریکایی و چینی است.

در گزارش این سایت آمده بود: «وانگ در رشته‌های مختلفی از جمله اوراسیا، اسلام و ملی‌گرایی، روسیه، تاریخ خاورمیانه، و مطالعات بین‌الملل درس خوانده است، اما عمده مطالعات وی در حوزه ایران‌شناسی است و به زبان فارسی نیز تسلط دارد.»

“کو” همسر این دانشجوی زندانی حالا خواستار تلاش دیپلماتیک مقامات آمریکایی برای آزادی شوهرش است. او برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در هفته پیش رو را فرصتی می‌داند تا در آن مقامات ایران و آمریکا برای آزادی همسرش گفت‌وگو کنند.

او همچنین از مقامات آمریکایی خواسته تا برای دفاع از “ارزش‌های آمریکایی” و در راستای آزادی‌های آکادمیک تلاش کنند تا وانگ بتواند به تحصیلاتش در آمریکا ادامه دهد.

“کو” پرسیده است: «آیا کشور وانگ (آمریکا) همان راهی را می‌رود که او برای دفاع از ارزش‌های آمریکایی رفته است؟» و اظهار امیدواری کرده که پاسخ این پرسش مثبت باشد.

وانگ در فاصله میان ژانویه تا مارس ۲۰۱۶ در ایران بود. او برای بار دوم در ماه مه به ایران سفر کرد اما مقامات امنیتی ایران دو ماه بعد گذرنامه او را گرفته و او را دستگیر کردند. اتهام او جاسوسی عنوان شده است.

غیر از وانگ هم‌اکنون دو ایرانی-آمریکایی دیگر، باقر و سیامک نمازی نیز به اتهامات مشابه در زندان ایران به سر می‌برند.